به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۲ ام خرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری در هفته بعد خواهیم رفت که بازار سرمایه روز چهارشنبه شرایط خوبی را پشت نگذاشت. در جریان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با کاهش ارزش به میزان 8،823 واحد در جایگاه یک میلیون و 151 هزار واحد ایستاد. شاخص هم وزن نیز همانطور که انتظار می‌رفت بنا به رفع گره معاملاتی و تعطیلات آخر هفته روندی نزولی در پیش‌ داشت و افت3،202 واحدی را ازان خود کرد.
ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته با کاهش حدود 33 درصدی به مبلغ 3،755 میلیارد تومان رسید و شاهد خروج نقدینگی توسط حقیقی‌ها به میزان 435 میلیارد تومان بودیم و 160 نماد با صف فروش به تعطیلات آخر هفته رفتند. در این میان با وجود روند نزولی منفی، گروهی از سهام که به عنوان سهام ریالی قلمداد می‌شوند مانند گروه‌های خودرویی و بانکی همانند روز‌های گذشته مورد توجه بازار قرار گرفتند و مثبت دنبال شدند که دلیل آن را می‌توان از خبرهای مثبت مذاکرات دانست.


مهم‌ترین مشخصه امروز بازار را متنوع بودن و مثبت تک نمادها در صنایع مختلف می‌توان دانست و روند کلی بازار حاکی از آن است که در مقایسه با گذشته در بازار شرایط نسبتاَ بهتری را شاهد هستیم، سهام بزرگ روان و متعادل معامله می‌شوند و صف‌های خرید و فروش خیلی سنگین و رفتارهای گله‌ای را کمتر شاهدیم.

در این میان در سهام کوچک رفع گره معاملاتی هنوز کارساز نشده و معاملات زیادی در این سهام صورت نمی‌گیرد، از 46 نماد بورسی وفرابورسی حدود 7 نماد از گره باز شدند حتی در برخی نمادها این حقوقی‌ها بودند که باعث ایجاد گره شدند و این می‌تواند به نوبه‌ی خود برای نمادهای بازرگ تهدید آمیز باشد. هر چند که جنس بازار نسبت به گذشته فرق کرده و از رفتار حقوقی‌ها در برخی نمادها می‌توان پی برد که بازار به نقطه حمایتی خود رسیده چرا که در منفی‌های بازار خریدار هستند، اتفاق مهمی که پویایی بازار را بیشتر می‌کند و از هیجانی شدن آن جلوگیری به عمل می‌آورد. البته دو نکته باید در آن رعایت گردد، نکته اول اینکه برآیند این عملیات باید در جهت ارزندگی سهام باشد لذا باید همواره به ضرایب قیمتی از قبیل P/E یا P/S آینده نگر و حاشیه سود شرکت در مقایسه با همگروهی‌ها و ارزش بازار شرکت و… توجه داشت و نکته دوم آنکه جریان خروج پول رقم نخورد.


در مورد آینده بازار می‌بایست گفت هنوز خیلی زود است اگر بگوییم با آمدن دولت جدید بازار شروع به رشد خواهد کرد، باید در وهله اول شرایط کلان اقتصادی را در نظر بگیریم. آنچه تجربه ثابت کرده است حاکی از آن است که با انتقال دولت تا پایان سال اتفاق پررنگی شکل نخواهد گرفت و اوضاع با ثبات و کم نوسان بنظر پیش خواهد رفت چرا که دولت جدید در آن زمان در حال سیاست‌گذاری و تغییر مدیران خواهد بود و سعی در کنترل و ثبات شرایط فعلی دارد لذا با ثبات متغیرهای کلان اقتصادی بازار با ثبات پیش می‌رود و دستخوش رشد یا افت سنگین نخواهد بود.

در پایان بنظر می‌رسد با شروع معاملات اول هفته با توجه به کاهش صف‌های فروش فشار عرضه کمتر شده و همانند شنبه‌های هفته‌های اخیر، بازاری مثبت و کم نوسان را در پیش داشته باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید