به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۱ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، امروز در میانه هفته سوم دی ماه همانند روزهای قبل با برتری فروشندگان آغاز شد و شاخص در مسیر نزولی قرارگرفت. از همان یک ساعت پس از شروع معاملات گروه خودرویی و بانکی رو به بالا معامله می شدند و شاهد برتری تقاضا نسبت به عرضه بودیم. در یک ساعت پایانی بازار همراه با گروه خودرویی، شاهد رنج‌های مثبت گروه بانکی هم بودیم. بین نمادهای بانکی، وبصادر به سوی سقف قیمت روزانه خیز برداشت و در نهایت با شکست محدوده 200 تومانی وارد با قیمت پایانی 203 تومان بکار خود پایان داد. هر چند که دو گروه خودرویی و بانکی عملکرد خوبی در بازار امروز داشتند اما نتوانستند شاخص را سبز پوش کنند و در نهایت شاخص کل با افت حدود 4 هزار واحدی به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد هم همچنان در محدوده 2 تا 3 هزار میلیارد تومان قرار دارد. در مجموع امروز هم 285 میلیارد تومان خروج پول از بازار داشتیم. بازار امروز نگاه مثبتی به سهام ریالی و کوچک داشت ( بنابراین صرفا توجه به شاخص کل نمی تواند درک درستی از وضعیت بازار ارائه دهد ).
در رابطه بازار این روزها ذکر چند نکته خالی از لطف نیست؛
1 وضعیت ارزش معاملات و همچنین ورود و خروج نقدینگی به بازار نشان از بی اعتمادی و ترس کامل سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس را نشان می دهد. تداوم روند خروج پول حقیقی در این روزهای بازار نشان می دهد که بسیاری از سهامداران به دلیل تداوم روزهای منفی بازار مایل به خروج و نقد کردن سرمایه خود هستند ، حتی به ضرر و حداقل خیالشان از بابت ضرر بیشتر راحت می شود. با روندی که بازار سرمایه در این چند وقت اخیر داشته است، بسیاری از نمادها هم از نظر بنیادی و هم از نظر تکنیکالی به محدوده خوبی رسیده اند ، اما این دلیل نمی شود که بازار از آنها استقبال کند که همین مورد هم میتوان در روند معاملات گروه ها وصنایع مختلف مشاهده کرد.
2 در مورد مذاکرات که این روزها نقل محافل تحلیلی بورسی است و در مورد مقایسه این روزهای بازار با روزهای قبل و بعد توافق سال 94 صحبت های زیادی می شود؛ 23 تیر 94 تاریخ توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در وین اتریش است، روزی که پس از آن شاخص و بازار سرمایه وارد یک دوره رکودی و ریزشی شد و شاخص کل از محدوده 70 هزار واحد وارد کانال 60 هزارواحدی شد و حدود 14 درصد ریزش را در مدت حدود 6 ماه تجربه کرد و از اواسط دی ماه 94 بازار روند رشد خود را آغاز کرد و با رشدی 33 درصدی به محدوده 81500 رسید. باید توجه داشت که میزان سرمایه گذاری جدید و تعداد طرح های توسعه شرکتهای بازار سرمایه در این سالها به شدت کاهش یافته و نیاز به سرمایه گذاری جدید در حوزه های مختلف صنعت، خصوصاً حوزه انرژی بسیار محسوس است. به این نشان که در سالهای اخیر ریسک قطعی برق صنایع پررنگ تر و ملموس تر شده است و فشار به بخش خانگی هم ایجاد شده است. از طرفی وضعیت اقتصادی کشور بسیار بحرانی تر از سالهای 93 و 94 شده است. بنابراین نیاز به ” تعامل” با دیگر کشورها خصوصا غربی ها و آمریکا بیش از پیش برای احیای اقتصاد کشور احساس می شود. در مورد فاصله زمانی احتمالی که برای رکود بازار سرمایه پس از دستیابی به توافق مطرح است؛ به نظر میرسد با توجه به اینکه با توجه به ترکیب تیم مذاکره کننده در نشست ها برجامی، به نظر میرسد که اختلاف نطری روی مسئله ی هسته ای وجود نداشته باشد، و این میتواند مدت زمان احتمالی رکود در بازار را کاهش دهد.
3 از طرفی این پرسش مطرح است که با توجه به تغییر کنگره و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آیا دستیابی به یک توافق برای ایران مثبت است یا خیر؟ با توجه به اینکه حذف تدریجی تحریم ها محتمل ترین سناریو پیش رو پس از توافق است و با توجه به اینکه تغییرات سیاسی آمریکا به احتمال قوی باعث خواهد شد که سیاستمداران جدید نگاه دیگری به برجام ( جدید ) داشته باشند، بنابراین در دوره پس از توافق نباید انتظار داشت که شرکتهای بزرگ تولیدی در جهان چه در صنعت خودرو چه در صنایع دیگر تا ایجاد ثبات در سیاستهای آمریکا در قبال ایران، برای سرمایه گذاری در کشور تمایلی داشته باشند.
برای جمع بندی موارد باید عرض کنیم که: بازار این روزها، روی خوشی به گروه بانکی و خودرویی نشان داده است و در ریزش های اخیر، خوب های این دو گروه نه تنها افت نداشته اند بلکه رشد هم کرده اند. بنابراین در کوتاه مدت این گروه می تواند در واچ لیست پورتفو قرارداشته باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید