به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۱ تیر ۱۴۰۱

شکست حمایت روانی شاخص کل.
به دنبال شکسته شدن حمایت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شاخص کل ، امروز شاهد منفی های پرقدرت در بازار بودیم که #فارس و #فملی به ترتیب با تأثیر 1300 و 1000 واحدی منفی نقش بسزایی در افت شاخص کل به میزان ۱۰ هزار واحد ورسیدن آن به عدد یک میلیون و 487 هزار واحد داشتند. البته گفتنی است که #فولاد بیشترین نقش را در جلوگیری از افت هرچه بیشتر شاخص ایفا کرد که سهم آن تأثیر مثبت ۲۲۰۰ واحدی بود. به لحاظ تکنیکالی عدد یک میلیون و500 برای شاخص عدد مهمی محسوب می‌شد چون هم به لحاظ اعداد رند بودن که نقش حمایت و مقاومت را بازی می‌کند و هم از لحاظ چارت، نقطه حمایتی در روند های افزایشی و نقطه مقاومتی در روندهای کاهشی محسوب میشد.
شاخص هم وزن نیز که نماینده برای سهام هایی با مارکت کوچکتر می باشد بسیار سنگین تر از روزهای گذشته دچار ریزش شده که میزان این افت ۶۲۰۰ واحد بود که منجر به رسیدن به ۴۰۹ هزار واحد شد.
ارزش معاملات خرد که از معیارهای مهم در تحلیل وضعیت بازار می باشد عدد ۳۳۷۵ میلیارد را ثبت کرد که پایین‌تر از میانگین ماهانه خود بود. حجم معاملات نیز در حدود ۱۰ میلیارد بود که هر دوی این معیارها نشان از وجود رکود در معاملات روز جاری بازار سرمایه بود.

برای تحلیل و پیش بینی بازار روز آینده نیز ابتدا به سراغ متغیرهای کلان در اقتصاد و تحولات جهانی خواهیم رفت و سپس با نگاهی به وضعیت صنایع متاثر از این تحولات به ایجاد سناریو می پردازیم :
نرخ بهره بین بانکی که از متغیرهای کلان اقتصادی بسیار مهم به حساب می‌آید و همبستگی معکوس با سرمایه‌گذاری را دارد باز هم دچار افزایش شد و به حوالی ۲۱ درصد رسیده که این امر تاثیر مستقیمی بر روی رفتار سرمایه‌گذاران دارد .
افزایش نرخ بهره از سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد جلوگیری کرده و بیشتر افراد را به به پس انداز و سپرده کردن منابع نقد خود تشویق می کند که مهمترین عامل در رکود معاملات این روزهای بازار سرمایه می باشد( افزایش نرخ بهره، منجر به ورود به فضای رکود و کاهش تولید ملی و سرانه GDP نیز می شود)
در رابطه با قدرت این متغیر اقتصادی باید گفت با توجه به اینکه نرخ دلار نیمایی وارد روند صعودی شده است هم حریف افزایش نرخ بهره بانکی نشده است و نتوانسته است قدمی در جهت ایجاد رونق در معاملات بازار سرمایه و به تبع آن سبز شدن آن بردارد .
در پی افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی پس از وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین به جهت کمبود عرضه ،این بار نیز شاهد توقف کامل عرضه گاز روسیه به اروپا می باشیم که این امر می‌تواند در جهت افزایش قیمت گاز در مقیاس جهانی تاثیر مهمی داشته باشد و از آنجایی که گاز، به عنوان خوراک و مواد اولیه صنایع پتروشیمی محسوب می‌شود افزایش قیمت محصولات پتروشیمی نیز به دور از انتظار نمی باشد .
در صنعت فولاد اما پس از روند کاهشی قیمت های این محصول به علت عرضه آن با قیمت پایین تر توسط روسیه به کشورهای چین و هند به دنبال تحریم این کشور شاهد پایان این روند کاهشی و افزایش قیمت‌ها در حوزه CIS می باشیم که این امر سیگنالی برای افزایش قیمت محصولات فولاد دیگر مناطق می باشد که ایران هم از این داستان مستثنی نخواهد بود،
سیگنال مثبت دیگر در این صنعت خبر تامین مجدد برق نامحدود شبانه برای این صنعت می باشد که از کاهش تولید و فروش آن جلوگیری می کند
خبر تامین برق شبانه نامحدود برای صنعت سیمان اما خبر چندان خوشایندی برای فعالین بازار را به ارمغان نیاورد که تحلیل آنها کمبود عرضه با توجه به کمبود تولید به دلیل قطعی برق و افزایش قیمت ها در دوره فصل گرم سال بود که تامین برق موجب شکست این تحلیل و پیش‌بینی شده است
صنعت دارویی نیز به دنبال احتمال حذف تامین ارز ترجیحی برای تامین دارو و محصولات پزشکی شاهد افزایش قیمت خواهد بود و به دنبال این افزایش قیمت‌ها نیز انتظار افزایش قیمت در سهام شرکت‌های فعال در این صنعت نیز میرود
خودرویی ها که مجدداً شاهد اخبار واردات خودرو و عرضه خودرو در بورس کالا می باشند باید منتظر باشند که آیا این خبر به مرحله عمل خواهد رسید یا خیر
اگر به مرحله عمل برسد و خودروهای وارداتی از نظر قیمتی رقیبی برای محصولات خودروساهای داخلی محسوب شوند (که با توجه به نفوذ دو خودروساز بزرگ بعید به نظر می رسد) شاهد واکنش منفی این صنعت خواهیم بود.
و در پایان نیز علیرغم سیگنال های مثبت در صنایعی همچون پتروشیمی و فولادی ، اما با توجه به نمای منفی قیمت‌های جهانی کامودیتی ها و افزایش مجدد نرخ بهره در کشور و ابهام از نتیجه برجام انتظار می رود بازار همچنان در انتخاب مسیر حرکت خود دچار سردرگمی باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید