به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

شاخص کل بورس اوراق بهادار در جریان معاملات امروز حدود 0.83درصد افت را تجربه کرد و با 12 هزار و 901 واحد افت تا حوالی 1 میلیون و 540 هزار واحد عقب نشینی کرد. شاید بتوان بخشی از فشار فروش امروز را علاوه بر اصلاح و روند طبیعی بازار ناشی از مصاحبه تلویزیونی امشب دانست اما بعید بنظر می‌رسد که اتفاق یا حرف خاصی در مصاحبه امشب رخ دهد.
به نظر می‌رسد قدرت شاخص برای ادامه روند صعودی کم شده و شاید نیاز به استراحت دارد اما برای دید بلندمدت‌تر می‌توان کماکان انتظار رشد داشت. بازار سهام قاعدتا تحت تاثیر متغیرهای مهمی از قبیل نرخ بهره، نرخ ارز و قیمت‌های جهانی قرار دارد. البته بنظر می‌رسد ریسک چندانی از جانب کاهش نرخ ارز و کاهش نرخ کامودیتی‌ها بازار را تهدید نکند چرا که وضعیت برجام با توجه به مخالفت مجلس سنا آمریکا با حدف نام سپاه از گروه‌های تروریستی مبهم بوده و از طرفی دیگر طبق گزارش بانک جهانی انتظار می‌رود که قیمت اکثر کالاها در سال 2022 افزایش چشمگیری داشته باشند و در میان‌مدت در قیمت‌ها‌ی بالا باقی بمانند.
اما رشد مداوم نرخ بهره و احتمال افزایش آن تا 22 درصد از جمله ریسک‌های فعلی بازار چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت محسوب می‌شود. در کنار این مطالب تورم انتظاری سال جدید حدود 40 درصد است و با توجه به نرخ حدود 20 درصدی بهره بدون ریسک بدیهی است که بورس می‌تواند یکی از گزینه‌های جذاب برای حفظ ارزش پول به شمار بیاید اما با توجه به اینکه نسبت قیمت به سود 12 ماه گذشته بازار حوالی 9واحد می‌باشد لذ ا نمی‌توان رشد زیاد برای بازار متصور بود اما بنظر می‌رسد کماکان روند صعودی بازار ادامه دار باشد و با ارائه گزارشات زمستان و 12 ماهه سال 1400 شاخص بتواند از محدوده 1600 رد شود، حال اگر اصلاح قیمتی داشته باشیم که بعید بنظر می‌رسد می‌توان به دنبال فرصت‌های خرید بود. که در این میان می‌توان به گروه‌ پالایشی را بنا به دلایلی از قبیل تحریم نفت روسیه، کاهش ذخایر استراتژیک آمریکا و نیاز به پرکردن وکاهش تولید نفت با فرض توافق اعضای اوپک پلاس و افزایش نرخ کرک اسپردها مستعد رشد دانست. در این میان گروه‌ اوره نیز با توجه به بحران غذا و افزایش نیاز به کود جهت تولید مواد غذایی می‌تواند مجددا شاهد افزایش قیمت‌ اوره حتی بالاتر از فروردین ماه باشد.
در رابطه با معاملات بازار فردا هم می‌توان گفت که با توجه کاهش سرانه خرید و کاهش قدرت خریداران حقیقی و خروج پول ضمن رفع هیجانات ناشی از مصاحبه امشب بازاری منفی و متعادل را در پیش داشته باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید