به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

بازار بورس تهران، امروز یکشنبه 18 اردیبهشت را با معاملات متعادل منفی پالایشی‌ها و مثبت گروه خودرویی، بانکی و فلزی آغاز بکار کرد. در پی بازدهی بسیار خوب گروه پالایشی در چندماه اخیر، رشد این گروه در بازار روز گذشته و همچنین محدوده مقاومتی 950-1000 تومان برای شبندر، 720-750 برای شپنا نیاز به اصلاح کوتاه داشتند که در بازار امروز میسر شد. لازم به ذکر است که در گروه خودرویی، خساپا بیشترین ورود پول را بین سهامداران خرد به همراه داشت. نمادهای گروه فولادی هم در بازار امروز عملکرد مثبتی داشتند؛ فخوز، هرمز، فخاس و هرمز در محدوده سقف قیمت روزانه معامله می‌شدند. در نهایت شاخص کل با رشدی حدود 9 هزار واحدی به ارتفاع 1 میلیون و 553 هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز با 2 هزار و 700 واحد رشد در ارتفاع 429 هزار واحدی بکار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد هم در بازار امروز عدد 6 هزار و 748 میلیارد تومان را به ثبت رساند که محدوده مناسبی است و نشان از حفظ وضعیت رونق در بازار است.
در مورد وضعیت صنایع مهم بازار:
از مهمترین صنایع مهم و مورد توجه این روزهای بازار پالایشی‌ها هستند که میتوان از این صنعت به عنوان لیدر موج صعودی اخیر یاد کرد. رشد پالایشی ها بواسطه جهش قیمت نفت و تثبیت آن در محدوده 110 دلاری و ارقام رویایی برای کرک اسپرد آنها مورد توجه قرار گرفتند. که این مهم می‌تواند با گزارش‌های 3 ماهه زمستان بیشتر شود. در مورد گزارش‌های پالایشی‌ها؛ شبندر که در 9 ماهه سال مالی 1400 ، 994 ریال سود ساخته است انتظار می‌رود در 3 ماهه زمستان حدود 660-650 ریال سود بسازد، در مورد شپنا هم شرایط به همین صورت است، 505 ریال سود در 9 ماهه و انتظار سود 450-440 ریالی در زمستان 1400 . در دیگر نمادهای این گروه هم انتظار عملکرد درخشانی داریم.
در مورد گروه خودرویی و بانکی که علی رغم استراحت چند روز گذشته خود، مثبت و در محدوده‌ی سقف قیمت روزانه معامله می‌شدند، به نظر می‌رسد که عمده نمادهای این گروه در فضای ابهام در مذاکرات برجامی در محدوده کانال کوتاه مدت نوسان داشته باشند، باید دید که آیا اخبار بلوک خودرویی‌ها و یا اخبار مثبت برجام میتواند محرکی برای این دو گروه باشد یا خیر.
در مورد گروه غذایی‌‌ها؛ پس از اتفاقات میان روسیه و اوکراین و افزایش قیمت جهانی ‌ بسیاری از مواد غذایی، شاهد تحرکاتی برای آزاد سازی نرخ محصولات این صنعت هستیم. این افزایش نرخ در ابتدا مربوط به افزایش 100 درصدی نرخ خرید گندم بود که به تبع آن قیمت آرد هم افزایش پیدا کرد. پس از آن چند روزی‌ست شاهد کمیاب شدن روغن خوراکی در بسیاری از شهرهای کشور هستیم بنابراین بازار انتظار افزایش مبلغ فروش این شرکت‌ها را دارد و با توجه به اینکه در این صنعت با تقاضای بالا و میزان عرضه پایین روبرو هستیم، انتظار می‌رود که محصولات این شرکت‌ها ( غکوروش، غگل، غمارگ و غبشهر ) به سرعت بفروش برسد. در میان شرکت‌های این گروه غکوروش و غگل حاشیه سود خالص حدود 30 درصدی دارند که با اختلاف بیشتر از سایرین است.
به نظر می‌رسد بازار فردا معاملات متعادلی را شاهد باشیم که انتظار می‌رود معاملات گروه خودرویی و بانکی و همچنین کوچکترهای بازار مورد توجه قرار گیرند. انتظار می‌رود که گروه پالایشی با توجه به رشد اخیر خود و نزدیک شدن به محدوده مقاومتی خود کمی استراحت داشته باشند و با رسیدن گزارش‌های زمستان و با توجه به ارزنده بودن این سهام حتی با وجود رشد اخیر این گروه، شاهد موج جدیدی از رشد قیمت‌های این گروه باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید