به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۷ فروردین ۱۴۰۱

بازار بورس تهران امروز سه‌شنبه 16 فروردین‌ماه 1401 ، متعادل منفی آغاز بکار کرد. این فضا تا نیمه دوم معاملات ادامه داشت تا اینکه با شروع نیمه دوم معاملات با رنج مثبت بزرگانی چون خساپا، شپنا، شبندر و برخی از مخابراتی‌ها و فراکابی‌ها، شاخص کل تغییر روند داد. در نهایت شاخص کل با رشدی معادل 2 هزار و 633 واحد به ارتفاع 1 میلیون و 471 هزار و 453 واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی معادل 2 هزار و 558 واحدی همراستا با شاخص کل به ارتفاع 375 هزار و 824 واحدی رسید. ارزش معاملات خرد امروز هر چند که از مقدار روز گذشته کاهش داشت اما همچنان در محدوده 6-5 هزار واحدی قرار داشت و مقدار 5 هزار و 869 واحد به ثبت رسید. از نکات قابل توجه بازار و اخبار امروز، رشد نرخ بین بانکی از دی‌ماه بود که به عدد 20.36 درصد رسید.
بورس تهران که پس از شروع سال جدید، با سیگنال خبرهای خوشی از مذاکرات برجام، تعیین تکلیف بودجه و همچنین بازارهای جهانی شروعی سبز و پر قدرت داشت، این روزهای در فضای تاریک و مبهم مذاکرات برجامی با رشد برخی از گروه‌ها و صنایع بنیادی دنبال می‌شود، و با خبرهای مثبت مذاکرات برجامی شاهد نوسانات مثبت میان گروه‌های متأثر از این رخداد به ویژه صنایع خودرویی و بانکی هستیم.
از جمله این صنایع، گروه پالایشی‌ست. این گروه این روزها به شدت مورد توجه سهامداران و فعالان بازار است. کرک اسپرد محصولات شرکت‌های این گروه نسبت دوره سه ماهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. با توجه به احتمال بالای حفظ قیمت نفت در محدوده فعلی، انتظار حفظ محدوده فعلی کرک اسپرد وجود دارد، ضمن اینکه به نزدیک شدن فصل مجامع و تقسیم سود برخی از این نمادها را باید توجه کرد. بنابراین با توجه به ریسک پروفایل شخصی سهامداران و همچنین ریسک‌‎های سرمایه‌گذاری در این صنعت، گزینه مناسبی برای اضافه کردن به واچ لیست هستند.
برای روند آینده بازار باید به موارد زیر توجه کرد:
نرخ دلار بعد از ایجاد جوی مثبت در مورد آینده مذاکرات برجامی ( با توجه به صحبت‌های طرف‌های مذاکرات ) تا محدوده 25 هزار تومان کاهش داشت که در روزهای اخیر به دلیل ابهام در مورد آینده مذاکرات و توقف این نشست‌ها دوباره وارد کانال 27 هزار تومان شده است؛ برای آینده نرخ دلار باید عرض کرد که در کوتاه مدت احتمال جهش نرخ ارز با توجه به احتمال وجود ادامه مذاکرات و همچنین میزان فروش نفت، پایین است اما در بلند مدت به شدت وابسته به نتیجه مذاکرات و رفتار طرف‌های برجام است، که این مورد می‌تواند باعث ایجاد نوسانات مثبت و منفی در نمادهای صادراتی شود. در نتیجه برای آینده معاملات بازار بورس باید مواردی همچون نرخ دلار، قیمت‌های جهانی کامودیتی‌‎ها و جو میان صنایع و کلیت بازار را رصد کرد. به موارد ذکر شده افزایش نرخ بهره بین بانکی که برای دومین هفته متوالی افزایش داشت را باید درنظر گرفت. بنابراین با توجه به این موارد و برگشت بازار از نیمه دوم معاملات امروز ، احتملاً جوی متعادل مثبت در بازار فردا حاکم باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید