به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۶ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بعد از مدتها بازار شاهد ورود پول حقیقی در دو روز متوالی بود. حدود ۴۸۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی در معاملات امروز و خروج ۵۹۱ میلیارد تومان پول حقیقی از درآمد ثابت ها، بارقه‌های امید را بار دیگر در دل‌های سهامداران روشن کرد. ارزش معاملات خرد نیز نسبت به روزهای گذشته رشد مطلوبی داشت که این مسئله نیز سیگنال مثبت دیگری از احتمال آغاز روند صعودی بازار را نشان می‌دهد.
بعد از دوماه اصلاح حالا می‌توان به روند امیدوار بود. قدرت خریداران حقیقی بهبود قابل توجهی یافته و سرانه خرید هر کد حقیقی به بیش از ۲۳ میلیون تومان در معاملات امروز رسید. نشانه ای از اینکه احتمالاً حقیقی های بزرگ بعد از روزهای مثبت هفته گذشته با خیال راحت‌تری سهام می‌خرند. هرچند هنوز زود است که حرف از پایان روند اصلاحی بزنیم، ولی اتفاقات این چند روز نشان داد که ریسک گریزترها کم کم در حال وارد شدن هستند. البته هنوز هم بخش زیادی از سرمایه‌گذاران ریسک گریز نقد هستند و تا زمانی که به درصد بالایی از اطمینان خاطر نرسند وارد گود نمی‌شوند. بنابراین می‌توان انتظار داشت با تثبیت حرکتی که از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده است، پول های درشت بیشتری وارد بازار سهام شوند و اقدام به خرید کنند.
روند معاملات نشان می‌دهد که کمی ترس در خرید وجود دارد. عرضه‌های امروز حقوقی‌ها جو بازار را تحت تاثیر منفی قرار داد، ولی خریدار نیز بد عمل نکرد و خوب خرید.
در تایم بازار، خبر فروش اوراق مرابحه به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان آمد، ولی در حوالی بعد از ظهر فروش این اوراق در هفته جاری لغو شد. شاید همین اخبار و اقدامات ضد و نقیض بسیاری را همچنان مردد نگه داشته است و منتظرند تا خبرهای بهتر و شفاف‌تری بشنوند‌.
معاملات تقریباً در تمام صنایع حاضر در بازار سرمایه مثبت بود و جز موارد معدودی، غالب سهام در بازار در مثبت معامله شدند و با مثبت به کار خود پایان دادند.
بانکی‌ها معاملات بسیار خوبی داشتند. اصلاح زیاد و آغاز روند مذاکرات از اوایل آذرماه، سهام این صنعت را با اقبال مواجه کرده است.
خودرویی ها نیز اصلاح مناسبی داشته‌اند و زمزمه های حذف قرعه کشی و عرضه محصولات این صنعت در بورس کالا و در حقیقت حرکت به سمت نزدیک کردن قیمت بازار خودرو و قیمتی که کارخانه محصولاتش را میفروشد، باعث رونق در سهام خودرویی شده است.
پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها نیز مثبت معامله شدند ولی نه به خوبی خودرو و بانکی. در بزرگ‌ها فعلا دور، دور سهام ریالی است.
در صنایع کوچک نیز روند مثبت بود و رشد بیشتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل در معاملات امروز، نشان می‌دهد کوچک‌ها و متوسط‌ها اوضاع و احوال خوبی داشتند.
صنایعی که از تورم و افزایش نرخ های احتمالی به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سود می‌برند، قدرتمندتر معامله شدند.
داده‌های تاریخی نشان می دهد P/E سهام کوچک، معمولا چند واحد بیشتر از P/Eبازار بوده است، ولی در حال حاضر بسیاری از سهام کوچک و بنیادی، P/E هم سطح داده های تاریخی بازار و یا حتی کمتر از آن دارند. این روش ارزشگذاری، نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در سهم های کوچک و بنیادی آینده بسیار خوبی بعد از رفع ابهامات موجود خواهد داشت.
با عرضه های امروز حقوقی ها به نظر می رسد بازار فردا کمی محتاط تر رفتار کند و حتی احتمال منفی شدن شاخص کل نیز وجود دارد. ولی شرایط و قیمت‌های فعلی سهام بنیادی و همچنین سبک سنگین کردن سناریوهای محتمل به ویژه در زمینه مذاکرات با کشورهای غربی، سرمایه گذاری در سهام بنیادی بازار را جذاب کرده است. بنابراین تعادل و یا حتی منفی شدن بازار فردا، محلی از اعراب ندارد. البته برای سرمایه‌گذاران و نه افرادی که به صورت روزانه معامله انجام می دهند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید