به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۵ تیر ۱۴۰۱

بازار بورس تهران امروز سه‌شنبه 14 تیرماه حداقل از لحاظ رفتار شاخص، متعادل مثبت دنبال شد و رفته رفته شاخص کل عملکرد بهتری را به ثبت رساند و در نهایت شاخص کل رشدی معادل 3 هزار و 912 واحد به ثبت رساند. بازار امروز از لحاظ ارزش معاملات خرد کمی وضعیت بهتری نسبت به دیروز به ثبت رسید اما هنوز به محدوده ای نزدیک نشده است که بتوانیم به آن امیدوار باشیم. برخلاف روزهای گذشته، رشد درصدی شاخص کل هم‌وزن کمتر از شاخص کل بود با وجود این موضوع، هنوز هم بر این باور هستیم که نمادهای کوچک بازار که از ریسک تصمیمات دولتی به دور باشند، با توجه به وضعیت سودآوری‌شان، احتمالا بازدهی بیشتری نسبت به سهام بزرگ بازار با وجود ریسک‌های دولتی داشته باشند.
شایعه‌ای که در مورد گزارش های بهار پالایشی‌ها در بازار پخش شد باعث رنج مثبت میان این گروه شد و امیدواری را برای رشد سودآوری این گروه نسبت به گزارش‌های زمستان افزایش داد. در مورد این گروه، دو ریسک بزرگ و تقریباً همیشگی وجود دارد که امیدواریم به سلامت از این دو عبور کنند؛ مورد اول احتمال پرداخت نشدن مطالبات این گروه توسط دولت و به تبع کاهش تقسیم سود این گروه و مورد دوم دستکاری سودآوری این شرکت‌ها در گزارش‌های آنها. با توجه به وضعیت دولت در این محدوه زمانی و سیاست‌های آنها احتمال رخ دادن اتفاق‌های بالا بعید نیست و دولت در وهله این مورد را ثابت کرده است. در مورد این گروه باید دید این شایعه تا چه حد واقعیت خواهد داشت و آیا باعث استقبال خریداران از این گروه خواهد شد یا خیر.
فعالان بازار در این شرایط محتاطانه برطرف شدن برخی از ریسک‌های بازار هستند از اتفاقات پیرامون برجام و نرخ دلار، کاهش ریسک تولید و فروش شرکت‌ها، در بعد کلان کاهش قیمت‌های جهانی بواسطه سیاست‌های فد و اتفاقات پیرامون جنگ روسیه و اوکراین و از همه مهمتر، گزارش‌های 3 ماهه بهار شرکت‌ها.
بازار فردا؛
با توجه به رنج مثبت پالایشی‌ها و برخی از پتروشیمی‌ها و همچنین روند شاخص کل، احتمال می‌رود که ( شاخص کل ) مثبت آغاز بکار کند این روند احتمالاً در کوچکترهای بازار و شاخص کل هم‌وزن، با توجه به روند شاخص کل هم‌وزن و روند نزولی آن در نیمه دوم بازار، احتمالاً شروعی منفی داشته باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید