به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۲ تیر ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس در ادامه ریزش های بعضا متعادل و بعضاً سنگین خود ، امروز با برتری مشهود عرضه ها نسبت به تقاضا ها مواجه بود که باعث کاهش ۱۲ هزار واحدی شاخص کل شد که وزن نمادهای (فولاد، پارس، خودرو، وبملت) در این افت شاخص کل بیشترین تاثیر را دارا بود .
بر خلاف بازار روز چهارشنبه ،اقبال بازار امروز نسبت به سهم های با ارزش بازار کمتر نیز نبود و شاخص هم وزن هم با افت ۴ هزار واحدی به ریزش های هر چه بیشتر بازار بورس کمک کرد .
به نظر می رسد منفی های امروز متاثر از بی نتیجه ماندن مذاکرات برجامی می باشد که برای چندمین بار اثر منفی خود را بر روی بازار بورس بر جای گذاشت.
در گروه خودرویی نیز با پررنگ تر شدن احتمال واردات خودروهای اقتصادی که رقیبی برای محصولات دو خودروساز بزرگ بورسی کشور محسوب می‌شوند شاهد واکنش‌های منفی این صنعت در بازار امروز بودیم که به تبع نقش لیدری این صنعت در بازار سرمایه ، سایر صنایع نیز سرایت پذیر از تحرکات منفی این صنعت شدند.
در رابطه با ارزش معاملات خرد نیز در پی ادامه روند کاهشی آن ، ارزش معاملات امروز نسبت به روز چهارشنبه بدون تغییر ماند که نشان دهنده وجود رکود در معاملات این روزهای بازار سرمایه میباشد .
خروج پول حقیقی نیزکه یکی از فاکتورهای مهم در تحلیل بازار سرمایه میباشد ، نشان از ۵۸۳ میلیارد تومان خروج پول حقیقی را دارد که این روند طی ۷ روز معاملاتی اخیر بیشترین خروج پول حقیقی را نشان میدهد. روش های جدید در عرضه های اولیه را نیز می‌توان عاملی مهم درفرار سهامداران خرد از این بازار دانست.
در رابطه با پیش بینی بازار روز آتی نیز به چند نکته مهم باید توجه داشت :
اولین نکته در رابطه با فضای اقتصادی حاکم بر کشور می باشد که از طرفی با زمزمه‌های شکست برجام شاهد بازگشت دلار به کانال ۳۱ هزار تومان هستیم که نشان از رشد مجدد تورم در کشور را دارد و از طرف دیگر به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی تقریباً در بازه‌های زمانی روزانه و رسیدن آن به عدد 20.85 درصد ، شاهد حکمفرمایی رکود در بازار ها می باشیم
به پدیده فوق که نشان از وجود همزمان تورم و رکود در فضای اقتصاد می باشد “تورم رکودی” گفته می شود که حاصل از شوک منفی طرف عرضه می باشد که حاصل آن کاهش تولید ملی و افزایش نرخ بیکاری به دنبال وقوع رکود ، افزایش سطح عمومی قیمت ها و کاهش قدرت خرید به دنبال وقوع و تورم می باشد.
ایجاد این پدیده باعث تحرکات منفی بر اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه و صنایع فعال در آن خواهد شد.
نکته بعدی نیز بررسی صنایع و شرایط موجود در آنها برای پیش بینی ادامه روند می باشد :
در گروه سیمانی ها شاهد کاهش ۲۵ درصدی قیمت سیمان به دنبال تامین برق کارخانجات سیمان وادامه دار بودن عرضه در بورس کالا و در مقابل کاهش خریداران می باشیم که در صورت ادامه این روند نمی‌توان انتظار تحرک مثبت از این صنعت در روزهای آتی را داشت
در رابطه با صنایع پالایشی و پتروشیمی نیز، انتظارات شکل گرفته از قیمت جهانی نفت در جهت کاهش این ماده گرانبها برای این صنایع می باشد که در این صورت شاهد کاهش قیمت محصولات پتروشیمی و پالایشی و به دنبال آن کاهش قیمت سهام آنها خواهیم بود .البته گفتنی است که در این گروه شاهد رشد ۶ درصدی قیمت اوره می باشیم
در گروه فلزات اساسی نیز پیش بینی بازار منفی در پی افت بازارهای جهانی فلزات به خصوص مس که قیمت آن به پایین ترین حد خود از اوایل سال ۲۰۲۱ رسیده را خواهیم داشت. فولاد نیز در بازارهای جهانی همچنان نزولی می باشد که علت آن رکود جهانی که باعث افت قیمت شدید در کامودیتی ها شده است می باشد.
از این رو با توجه به تحلیل های فوق و از همه مهم تر گرفتن مالیات ۱۵ درصدی از سود تقسیمی شرکت ها علاوه بر مالیات های قبلی که باعث آسیب رساندن هرچه بیشتر میشه شرکتهای بورسی خواهد شد انتظار تغییر روند نزولی بازار را نخواهیم داشت و احتمالا به استقبال عرضه ها در بازار روز آتی خواهیم رفت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید