به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۰ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۱ تیر ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران در ادامه روزهای متعادل منفی خود، روز چهارشنبه نیز عملکردی متعادل منفی داشت این روند برای کوچکترهای بازار تا حدی به سمت مثبت گرایش داشت. در این به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت بنیادی و ریسک‌هایی که گریبان‌گیر بزرگان بازار است، خریداران بیشتر به تک نمادها گرایش دارند هر چند که رفتاری محتاطانه از آ. حجم معاملات و ارزش معاملات خرد پایین نشانه‌ای از این موضوع است. لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد در بازار روز چهارشنبه در همان محدوده‌ی رکودی و کم رمقی 3 هزار و 600 میلیارد تومان به ثبت رسید.
همانطور که گفته شد، روند معاملات حقیقی‌ها در بازار این روزها نشان‌دهنده ی احتیاط میان خریداران است، اما در برخی از مواقع و با رسیدن گزارش‌های ماهانه، شاهد بهبودی نسبی معاملات در میان برخی از نمادها خصوصاً کوچکترهای بازار هستیم. از میان این گزارش‌ها می‌توان به عملکرد شگویا در گزارش ماهانه اشاره کرد؛ شرکت پتروشیمی تندگویان در خردادماه درآمد فروش 1962 میلیارد تومانی دست یافته است. جمع فروش شگویا در دوره 3 ماهه به 5613 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 32 درصد رشد داشته است که شاهد بهبود نرخ فروش شرکت نیز هستیم.
برای تحلیل بازار در حداقل میان مدت، بهتر است با نگاهی از تحلیل اقتصاد کلان شروع کنیم؛ بازارهای جهانی پس از دوره تقریباً دو ساله کرونا و تصمیماتی که توسط کشورهای بزرگ اقتصادی دنیا منجر به رشد نقدینگی و چاپ پول و افزایش تورم در اقتصاد جهانی شد، بطور عموم رشد قیمت‌ها را در بازارهای جهانی شاهد بودیم. در ادامه جنگ روسیه و اوکراین باعث رشد مجدد قیمت‌ها در بازار و به تعویق افتادن اصلاح آنها شد. بنابراین با توجه سیاست‌هایی که فدرال رزرو برای کنترل تورم در پیش گرفته است و تا زمانی‌که تورم به محدوده هدف 2 درصدی فد نزدیک نشود، انتظار کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی را خواهیم داشت
در مورد بازار داخلی و وضعیت موجود در کلیت بازار؛ دوره رشد قیمت‌های جهانی انتظار افزایش درآمدهای دلاری صنایع صادرات محور را داشتیم اما این موضوع با تصمیم‌های نسنجیده وزارت صمت و ایجاد اصطکاک برای صادرات محصولات باعث از بین رفتن این فرصت شد در ادامه با توجه به تخفیف‌های بسیار خوب روسیه در بازارهای نفت و فولاد و این اواخر، اوره، شاهد به خطر افتادن بیش از پیش بازار صادراتی این محصولات و شرکت‌های تولید این محصولات شدیم. از طرف دیگر در فصلی قرار داریم که قطعی برق به عنوان یکی از مهمترین عوامل باعث کاهش تولید و به تبع آن افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در صنایع می‌شود. این موضوع را به بحث مذاکرات برجام و ریسک کاهش نرخ دلار و رسیدن به محدوده زیر 29-30 هزار تومان اضافه کنید. مذاکرات برجامی در دوحه اندک امیدی در دل امیدواران به برجام ایجاد کرد که با اتمام این دور از مذاکرات این موضوع نیز منتفی شد.
بنابراین شرکت‌ها نه تنها از دوره تورمی منفعتی کسب نکردند، بلکه با افزایش هزینه‌های تولیدی خود بواسطه کسری بودجه دولت، دغدغه‌ی کاهش سودآوری را خواهند داشت.
در نهایت بازار فردا، به نظر می‌رسد شاهد افزایش نسبی عرضه‌ها باشیم و در ادامه باید دید که جدال خریداران و فروشندگان به کجا خواهد رسید، هر چند که بازار، خریدار قوی ندارد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید