به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۹ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

بازار بورس تهران، دوشنبه 9 اسفندماه با گرایشات مثبت آغاز بکار کرد، هر چند که حجم معاملات چنگی به دل نمی‌زد. یک ساعت پس از شروع معاملات، شاهد افزایش تقاضا در خودرویی‌ها بودیم و تا محدوده 2 الی 3 درصد برخی از نماهای این گروه رشد تجربه کردند، هر چند که با متعادل شدن جو بازار، از رشد این نمادها کاسته شد. در نهایت شاخص کل با رشدی معادل 2 هزار و 554 واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 281 هزار و 847 واحدی قرار گفت، شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌راستا با شاخص کل، رشدی معادل با 3 هزار و 149 واحد را تجربه کرد و در ارتفاع 333 هزار و 948 واحدی به‌کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد هم نشانی از تغییر روند رکود و بی‌رمقی در بازار را نداشت و عدد 2 هزار و 561 واحد را به ثبت رساند.
بازار دوشنبه، از چند جنبه قابل توجه بود؛
اول ؛ اینکه با نفت 100 دلاری استقبال از پالایشی‌ها پایین بود و عمده نمادهای این گروه در محدوده 0 تا 1 درصد مثبت در حال معامله بودند.
دوم؛ در روزهای اخیر شاهد مورد توجه قرار گرفتن نمادهای کوچکتر بازار بوده ایم، به‌نظر می‌رسد فضای پر از ابهامی که ریسک‌های موجود برای بازار سرمایه بوجود آورده اند، بیشتر گریبان‌گیر بزرگان بازار شده است.
سوم اینکه، در روزهای گذشته شاهد این بودیم که هرچه به روزهای پایانی مذاکرات و به سرانجام رسیدن آن نزدیک می‌شدیم، استقبال از نمادهای ریالی بیشتر می‌شد، حالا که بیشتر از هر زمان دیگر به حصول نتیجه در مذاکرات برجام ( جدید ) نزدیک شده‌ایم، تقاضای چندانی در این دست نمادها دیده نمی‌شود؛ این موضوع از دو جهت قابل بررسی‌ست؛ نخست اینکه احتمالاً بازار به این نتیجه رسیده است که با توجه به تهاجم روسیه علیه اوکراین و درگیر شدن فضای سیاسی حاکم بر این موضوع، فضای مذاکرات برجام به سمت فرسایشی شدن گرایش پیدا کرده است، و یا اینکه بالا پایین شدن نمادها و گروه‌ها به تبع اخبار مثبت و منفی مذاکرات و نرخ دلار در روزهای اخیر، فضای حاکم بر بازار را از تب و تاب خالی کرده است؛ به نحوی که تا اعلام خبر نهایی دستیابی به توافق، نباید دیگر شاهد رفتار هیجانی بازار ( حداقل در این مورد) باشیم.
بنابراین فضای حاکم بر این روزها، ریسک‌های موجود در بازار ( موارد مربوط به بودجه، برجام و … ) و همچنین بی اعتمادی سرمایه‌گذاران ناشی از فضای فعلی سرمایه‌گذاران و در نتیجه بازار را به این سمت سوق داده است که تا حدودی تماشاچی باشند و حداقل در کوتاه مدت انتظار رشد از بازار را نداشته باشند. احتمال می‌دهیم که برخی از ریسک‌های مهم این روزهای بازار در شروع سال جدید برطرف شده باشد و تا حدودی فضای سرمایه‌گذاری بازار روشن‌ شود.
در نهایت برای جمع‌بندی موارد مطرح شده باید اضافه کرد که بازار این روزها، خریداران حقیقی را به این نتیجه رسانده که برای سرمایه‌گذاری و خرید سهام، کمی صبر کنند تا فضای پر از ابهام این روزها کمی روشن‌تر شود، از طرفی با توجه به روند اصلاحی و ریزش‌هایی که عمده نمادها در این مدت داشته‌اند، فروشنده پر قدرتی در بازار مشاهده نمی‌شود، هر چند که برای حداقل برای میان مدت، نماد دارای پتانسیل رشد کم نیستند اما در کوتاه مدت به نظر نمی‌رسد بازار تغییر روند داشته باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید