به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۲ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

بازار بورس تهران آخرین روز معاملاتی هفته را متعادل منفی آغاز بکار کرد بطوریکه در ابتدای بازار حدود 63% از نمادهای بازار در محدوده منفی قرار داشتند، در میانه بازار شاهد رنج مثبت خودرویی‌ها بودیم، خزامیا، خپارس، خودرو و خساپا از جمله این نمادها بودند. در نهایت شاخص کل با کمک فارس، ومعادن، وپاسار، خودرو و خساپا حدود 3 هزار واحد رشد داشت و به عدد 1 میلیون 284 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن هم با رشد 628 واحدی به محدوده 326 هزار و 248 واحدی رسید. ارزش معاملات خرد در بازار روز چهارشنبه در محدوده 3 هزار میلیارد تومان قرار داشت و تفاوت چندانی با مقادیر روزهای قبل نداشت. همچنین در سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی مجموعاً 322 میلیارد تومان خروج پول حقیقی به ثبت رسید و شاهد ورود حدود 100 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت بودیم. 

در رابطه با بازار بهتر است به چند نکته اشاره کنیم:

در مورد ریسک‌های بازار: اولاً یکی از مهمترین ریسک‌های بازار لایحه بودجه 1401 و حرف و حدیث اطراف آن بود که به‌نظر می‌رسد به روزهای پایانی تصمیم‌گیری نهایی در مورد آن چیزی باقی نمانده و بعد از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق بودجه به مجلس، باید منتظر تصمیم مجلس باشیم، که احتمال تغییرات در موارد موثر بر بازار سرمایه وجود دارد. از طرفی نباید از تاثیری که نرخ خوراک با سقف 5000 تومانی و نرخ سوخت با سقف 2000 تومانی برای صنایع پتروپالایشی‌ها و فولادی‌ها باشیم. دوماً در مورد مذاکرات برجام: اگر ملاک پیشرفت مذاکرات را سخنان مقام‌های سیاسی طرفین برجام بدانیم، به حصول توافق بسیار نزدیک شده‌ایم، در صورتیکه باید این نکته را در نظر داشت که رمزگشایی از سخنان دیپلمات‌ها شاید به نتیجه‌ای خلاف آنچه در ظاهر است برسیم. اگر ملاک را تغییر در نرخ متغیرهایی همچون دلار و نفت بدانیم، هنوز به صورت جدی به این مهم نزدیک نشده‌ایم و با آن فاصله داریم. بنابراین یکی دیگر از نگرانی‌های سهامداران همین ریسک های مربوط به سرانجام رسیدن برجام است، اینکه شاید بازار افت قابل توجهی داشته باشد؛ در پاسخ به نگرانی‌های این دوستان باید عرض کرد که مطمئناً در صورتیکه افق سرمایه‌گذاری خود را حداقل به میان مدت تغییر دهید، از این بازار سهام ارزنده به تناسب حداقل بازده مورد انتظار خود نفع خواهید برد.  

اما در مورد صنایع مهم و تاثیرگذار بازار این روزها: یکی از صنایع مهم این روزهای بازار که تحرکات مثبتی در چند روز اخیر در آن دیده شده، فلزی ها هستند. به گزارش پلنر، اسلب و بیلت ایران در یک هفته گذشته بیش از 50 دلار رشد داشته است. با توجه به رشد قیمت های داخلی چین و صعود به محدوده 730 دلار، قیمت های محصولات ایران هم میتواند به رشد خوبی مواجه شود.

برای جمع‌بندی موارد فوق باید عرض کرد که در این روزهای بازار باید به دنبال صنایع و گروهی رفت که از حواشی مربوط به تصمیمات دولت در بودجه و یا دیگر تصمیمات ناگهانی که تاثیر بر سود صنایع دارد در امان هستند. هرچند که با توجه به احتمال بالای توافق و دستیابی دولت به منابع مالی جدید تا حدودی میتوان این ریسک را حل شده دانست.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید