به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۱ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۲ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، تعادل در بازار همچنان ادامه دارد. قیمت ها نه زیاد پایین می روند و نه بالایی دارند. امروز شاخص‌کل در شروع بازار رو به بالا بود اما از اواسط تایم عرضه ها زیاد شد، ولی در نهایت شاخص با مثبت کمی به کار خود خاتمه داد. ارزش معاملات همچنان پایین است و همه منتظر هستند که ببینند در مذاکرات چه اتفاقی خواهد افتاد. قیمت دلار نیز در دو روز اخیر افزایشی بوده است. خوش‌بینی به تحولات پیش رو شبیه به خوش‌بینی مردم بعد از روی کار آمدن دولت روحانی است. در آن زمان نیز دلار روند کاهشی را پی گرفته بود ولی بانک مرکزی با دخالت در بازار و خرید ارز اجازه کاهش را نداد. به نظر می‌رسد در این دو روز نیز بانک مرکزی همان سیاست را در پیش گرفته و در حقیقت معاملات دیروز و امروز بازار ارز نشان داد که تحلیل عده‌ای در مورد افت های عجیب و غریب پس از توافق احتمالی محلی از اعراب ندارد و بانک مرکزی چنین اجازه‌ای را نخواهد داد. پیش‌بینی ما در مورد قیمت ارز پس از توافق احتمالی، حدود ۲۵ هزار تومان با ۵ تا ۱۰ درصد تلورانس است. این نرخ برای سال های پیش رو نیز ثابت نخواهد بود و با توجه به رشد اقتصادی و رشد نقدینگی و عوامل موثر دیگر تعدیل می‌شود. اما موضوع مهم تر در بحث ارز، حرکت و اقدام دولت به سمت کم کردن نرخ های مختلف و در نهایت تک نرخی کردن ارز است. اینکه دولت تا چه حد در سیاست تک‌نرخی کردن موفق شود، اول از همه به نتیجه مذاکرات و دوم به جرات و جسارت دولت بستگی دارد. فعلا که هیچ خبر خاص و واحدی از وین مخابره نمی‌شود و صرفاً کمی اظهار خوشبینی و حرفهای کلی است. شاید سفر امیرعبداللهیان به عمان پس از صحبتهای رهبری در مورد مذاکره و حتی تعامل، از آنچه در وین اتفاق می افتد مهمتر باشد. 

بازار در ابتدای هفته از منظر تکنیکالی در منطقه مهم قرار داشت. معاملات متعادل دو روز اخیر احتمال وقوع سناریوهای بد از منظر تکنیکالی را از سر بازار دور کرد. گروه های بانکی به خودرویی همچنان پیشتاز هستند. هرچند امروز زیاد پرفروغ ظاهر نشدند ولی از بقیه گروه ها بهتر معامله می شدند و این روند ادامه دار به نظر می‌رسد. بانکهای صادرات و ملت و تجارت و همچنین اقتصاد نوین می‌توانند از رفع تحریم ها نفع زیادی ببرند. بقیه گروه های بزرگ نیز معاملات خوبی داشتند ولی گروه پالایشی بعد از خودرویی و بانکی، گروه برتر بود و شبندر در این گروه بهتر از دیگر شرکت‌هاست.

 به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کلان اقتصادی، گروه‌های فلزی و پتروشیمی مدتی در همین قیمت ها باقی بمانند و اتفاق مثبتی در آنها نیفتد.

 گزارشات نه ماهه شرکت ها نیز کم کم در حال آمدن هستند. از آنجایی که غالب شرکت ها با توجه به گزارش ماهانه آذر رشد سودآوری خواهند داشت، فضای معاملات نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. به ویژه انتظار می رود سهام کوچک بنیادی که سود مناسب و همچنین سود تقسیمی خوبی دارند، مورد توجه قرار بگیرند. هیجانات بازار تا حدود زیادی فروکش کرده است و سرمایه‌گذاران با دقت و آینده نگری اقدام به خرید می کنند. احتمالاً بازار فردا نیز جو متعادلی را پشت سر بگذارد. البته باید به تفاوت هایی که روز چهارشنبه با دیگر روزهای هفته دارد نیز توجه کرد. معمولاً در چهارشنبه ها ترس از اتفاقات آخر هفته کمی بر هیجان بازار می‌افزاید و عرضه‌ها در برخی از سهام شدت بیشتری پیدا می کنند. در کل به نظر می رسد روند چند روز اخیر در بازار فردا نیز تکرار شود. بانکی ها و خودرویی‌ها وضعیت متعادل و متمایل به مثبت داشته باشند. پالایشی ها متعادل باشند و فلزی ها و پتروشیمی‌ها نیز روند متعادل و متمایل به منفی را داشته باشند. سهام کوچک نیز با توجه به پتانسیل هایی که در گزارشات نه ماهه خواهند داشت، مورد معامله قرار می‌گیرند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید