به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

بازار بورس تهران در دوشنبه کذشته که انتظار تعطیلی از آن داشتیم، شروعی متعادل و کم حجم داشت. معاملات بزرگان بازار متعادل دنبال می‌شد تا اینکه بازگشایی شبریز‌ و رشد 33 درصدی آن باعث توجه به گروه پالایشی و رشد نمادهای این گروه شد که معاملات شپنا بیش از دیگر نمادهای گروه مورد توجه بود. در نهایت شاخص کل بازار سرمایه با رشدی معادل ۶ هزار و ۲۰۰ واحدی به ارتفاع ۱ میلیون و ۵۳۰ هزار واحدی رسید.

برای بررسی وضعیت این روزهای بازار سرمایه بهتر است به یکی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بازار، یعنی دلار بپردازیم. اهمیت این موضوع هم برای شرکت‌های صادرات محور و هم شرکتهایی که برای تامین مواد اولیه خود نیاز به تامین ارز مورد نیاز خود دارند دارای اهمیت است. 

پس از حاکم شدن وضعیت ابهام در مذاکرات برجامی، رشد نرخ دلار در بازار مشهود بود به نظر می‌رسد ثبات نرخ دلار در محدوده ۲۸ هزار تومان، زمینه برای افزایش بیشتر آن باشد. از لحاظ تکنیکی هم همین مورد تایید شده است و روند نرخ دلار با شکستن محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومانی می‌تواند اعداد بالاتری را به خود ببیند. 

‌برای پیش بینی روند بازار بهتر است به وضعیت کلی بازار و شاخص کل بپردازیم. شاخص در محدوده فعلی از لحاظ تکنیکی مستعد اصلاح هست که اصلاح زمانی احتمال بیشتری دارد و با عرضه در سهام بزرگ بازار که در رشد اخیر بازار مورد توجه بوده اند رخ خواهد داد. 

در مورد بازار بورس در هفته پیش رو؛

همانطور که اشاره شد در بزرگان بازار احتمال میرود که عرضه‌ها در هفته پیش رو افزایش پیدا کند. باید اشاره کرد که در این شرایط می‌تواند گزارش شرکت ها خصوصا پالایشی‌ها به رشد شاخص کمک و از اصلاح آن جلوگیری کند. در مورد وضعیت کوچک های بازار، با توجه به رشد اخیر این نمادها، شاخص هم‌وزن از لحاظ نموداری به محدوده مقاومت میان مدتی خود رسیده است و انتظار می‌رود که در این هفته شاهد اصلاح آن باشیم. 

در مورد بازار فردا، با توجه به روند صعودی شاخص کل در بازار روز دوشنبه و مثبت بسته شدن آن، هر چند با معاملاتی با حجم کم، انتظار می‌رود که این روند در ابتدای بازار فردا ادامه داشته باشد و در ادامه باید دید آیا روند تقاضا در بزرگان بازار خصوصا پالایشی ها ادامه دارد یا خیر. همانطور که اشاره شد احتمال می‌رود با نزدیک شدن به اواسط هفته شاهد افزایش عرضه‌ها در نمادهای کوچک بازار باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید