به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۸ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار نهم بهمن ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران چهارشنبه آخرین روز معاملاتی هفته، با رشد حدود 21 هزار و 500 واحدی از محدوده حمایت روانی 1 میلیون و 200 هزار واحدی فاصله گرفت. در ابتدای شروع معاملات برتری خریداران به ویژه در شاخص ساز ها مشهود بود، هر چند که در انتهای نیمه اول بازار، افت نسبی تقاضا در کلیت بازار مشهود بود، اما در نهایت با تقاضا برای نمادهای پتروشیمی، پالایشی، خودرویی و فولادی کلیت بازار روز سبزی را تجربه کرد.
رنگ و بوی سبزی شاخص کل بورس تهران، بی تاثیر از نامه ابلاغی معاون اول رئیس جمهور برای حمایت از بازار سرمایه و صنایع ارزآور کشور نبود. در بند 1 این نامه از تعیین سقف برای گاز خوراک پتروشیمی ها و همچنین نرخ سوخت پتروشیمی ها و پالایشی ها و دیگر صنایع معادل 40% نرخ گاز خوراک و حداکثر 2000 تومان خبر میداد. در بند 2 این نامه خبر از لغو افزایش حقوق دولتی معادن در سال آینده داده است . همچنین صحبت های شب گذشته رئیس جمهور و قول حمایت از بازار سرمایه، بی تاثیر در سبزی امروز بازار نبود.
با توجه به تجربه های اخیر، خصوصاً در این دولت، که هر بار صحبت از حمایت از بازار سرمایه به میان آمده است، به فاصله دو یا چند روز، دوباره موجی از ناامیدی بواسطه عملکرد حاکمیت و ناهماهنگی میان آنها میان بازار ایجاد شده است. بنابراین با توجه به کش‌ و قوس های فراوان بر سر تصویب این موارد میان دولت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس نباید انتظار داشت که بازار یک واکنش بلند مدت و مثبت به این اتفاقات بدهد، چرا که تا عملی شدن آن هنوز مسیر زیادی باقی مانده است. بنابراین باید دید بازار چه میزان به این تصمیمات وزن میدهد و آیا این تصمیمات میتواند التیامی برای این روزهای بازار باشد یا خیر؟ هر چند که هنوز بسیاری از ریسک های بازار سرمایه که در لایحه بودجه از بین نرفته است.
از طرفی نباید هنوز به حذف ارز 4200 تومانی به سرمایه‌گذاری در صنایع منتفع از ارز دولتی دلبست، چرا که دولت و مجلس هنوز مصمم به انجام این تصمیم نیستند بنابراین بهتر است اخبار این موضوع را دنبال کرد.
همچنین در مورد دیگر ریسک مهم این روزهای بازار، یعنی برجام. هر چند که روز به روز به توافق نزدیک‌تر می‌شویم اما به نظر می‌رسد که بازار و گروه های منتفع از به ثمر رسیدن برجام، در کوتاه مدت به اتفاقات و خبرهای منتشر شده از مذاکرات وین واکنشی نشان ندهد.
در مورد وضعیت کلی بازار بورس و شاخص کل؛
جدای از تصمیم های غلط دولت، وقتی به دوره های فراز و فریب بورس نگاه میکنیم، عموماً بازار بورس پس از شروع دورههای ریاست جمهوی وارد یک دوره رکودی شده است. این دوره ها در ابتدای دولت ها و خصوصاً دوره اول ریاست جمهوریها رخ داده و بازدهیهای خوب بازار بورس در دوره دوم و انتهای دوره 8 ساله ریاست جمهوری اتفاق افتاده است . برای چرایی این افت ها میتوان به سیاستهای انقباضی، سرکوب و کنترل قیمتها در دوره های اول ریاست جمهوری و همچنین حفظ محبوبیت برای انتخابات دوره بعد اشاره کرد که در این صورت دوره رکودی که از حدود 20 ماه قبل شروع شده است، احتمالاً تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت.
از لحاظ تکنیکالی شاخص کل بورس تهران مقابل خود حمایت روانی 1 میلیون و 200 هزار واحدی را دارد که در صورت شکست به محدوده 1150 – 1130 هزار واحدی خواهد رسید. بنابراین باید منتظر ماند و صبر کرد که آیا بازار به این محدوده و به این اقدامات حمایتی دولت واکنش نشان خواهد داد یا خیر.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید