به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید

رشد مستمر سرعت و ظرفیت سیستم های ارتباطی به عنوان محرک بلند مدت صنعت مس.

محرک های اصلی تقاضای مس عبارتند از افزایش مستمر سرعت و ظرفیت سیستم های ارتباطی و نیاز رو به رشد برای برای توزیع برق. سایر عوامل عبارتند از تلاش برای کاهش اتساع گازهای گل خانه ای و سرمایه گذاری بر روی فناوری های پاک، ذخیره سازی انرژی و بهبود کارآیی تجهیزات. اما آیا عرضه می تواند هماهنگ با تقاضا باشد؟

ماهنامه پردازش: به نظر می رسد چشم اندازهای بلند مدت تقاضای جهانی مس، بر مبنای ارزش این فلز به عنوان یک کنداکتور الکتریکی و حرارتی همراه با قابلیت انعطاف پذیری و نرمی آن نوید بخش است. به علاوه، یک موضوع مورد تأکید در تحقیق جدید انجمن بین المللی مس ( ICA) که در طول کارگاه شورای بین المللی مس (ICA-IWCC) در لندن و در ماه اکتبر ارایه شد، افزایش مستمر سرعت و ظرفیت سیستم های ارتباطی به عنوان محرک بلند مدت برای تقاضای این محصول است.

به علاوه، تلاش های رو به رشد جهانی برای کاهش اتساع گازهای گل خانه ای به منظور جلوگیری از تغییرات آب و هوایی، فشار فزاینده ای را برای سرمایه گذاری بر روی فناوری های پاک، ذخیره سازی انرژی و کارآیی بهینه تجهیزات وارد کرده اند که همگی نیازمند استفاده از مس هستند.

در این کارگاه، تغییرات جمعیت شناسی و رشد جمعیت نیز به عنوان محرک هایی قوی در خصوص تقاضای مس معرفی شدند. بر اساس تحقیق انجام شده برای ( ICA) توسط مترا مارتک ( Metra Martech) که بر سه حوزه مهم رشد تقاضای مس یعنی خودروهای برقی، تولید برق تجدیدپذیر و بخش عمران تأکید کرده بود « تا سال 2030، جمعیت طبقه ی متوسط در جهان به پنج میلیارد و 600 میلیون نفر خواهد رسید که نشانگر چهار درصد افزایش سالانه است و باعث ایجاد تقاضای جدید برای ساخت خانه و ساختمان های تجاری خواهد شد.»

قیمت های متغیر

علیرغم چشم انداز بلند و مثبت تقاضا برای فلز سرخ، قیمت های مس با تضاد های قابل توجهی در طول سال 2019 مواجه بوده اند. وقفه های رخ داده در عرضه، در سال جاری زیاد بودند از جمله اعتصاب ها در کودلکو ( Codelco)، کوکویکاماتا ( Chuquicamata)، سیل در شیلی، کاهش تولید در کارخانه های ذوب فلزات شیلی و برخی وقفه های برنامه ریزی نشده در آفریقا و اروپا.

تحلیلگران خاطر نشان می سازند که محدودیت های عرضه در پرو، شیلی و زامبیا هم چنان مشهود هستند.

بر اساس داده های پژوهشی فست مارکتس، مسیر قیمت های مس در سال جاری به شدت متلاطم بوده است. قیمت نقدی مس بازار بورس فلزات لندن به طور میانگین 6 هزار و 211 دلار در هر تن در سه ماهه نخست بود.

کاهش رشد اقتصادی چین تا حدی به دلیل تصمیم مقامات این کشور برای افزایش بودجه فعالیت های زیر ساختاری و کاهش مالیات ها بود که باعث گردید تقاضای مس نسبتاٌ ترقی یابد.

اما کاهش 10 درصدی در میزان فروش خودرو در نیمه نخست سال در چین، ترمز تقاضای فلز سرخ را کشید. بنابر اعلام انجمن توسعه مس انگلیستان، وزن کلی مس در یک خودرو معمولا بین 5 کیلوگرم در یک خودروی کوچک تا 28 کیلوگرم در یک مدل لوکس است.

برویس میکانیکرزای ( Boris Mikanikrezai) تحلیلگر مس فست مارکتس می گوید:« اختلافات تجاری آمریکا و چین نقشی کلیدی در عملکرد منفی قیمت های مس ایفا کرده است. در دسامبر 2017، قیمت مس در بازار بورس فلزات لندن به اوج خود رسید در حالی که اختلافات تجاری آمریکا و چین رسماٌ در ژانویه 2018 آغاز گردید.»

کولین همیلتون ( Colin Hamilton) مدیر بخش تحقیقات کالا در بازارهای سرمایه ای بی ام او( BMO) می گوید:« امسال با کاهش فعالیت های قوی زیر ساختاری در خارج از چین و در نتیجه کاهش تقاضا آغاز خواهد شد. پس از آن تقاضا در چین نیز روند نزولی خود را حفظ کرد و بدون اینکه رقابتی بین واحدهای تولیدی وجود داشته باشد، قیمت ها نیز در سراشیبی سقوط افتادند.»

آوریل امسال شاهد بسته شدن جاده معدن لاس بامباس ( Las Bambas) متعلق به ام ام جی ( MMG) در پرو بود که در جریان آن، معترضان روند تولید را مختل کردند. اعتراضات باعث نگرانی ذینفعان درباره عرضه جهانی مس شدند.

به طور کلی، بازار شاهد بود قیمت نقدی مس در بازار بورس فلزات لندن که در سه ماهه دوم به 6 هزار و 121 دلار در هر تن رسیده بود، در سه ماهه سوم کاهش یافته و به هر تن پنج هزار و 800 دلار برسد. تحلیلگران فست مارکتس پیش بینی می کنند که سه ماهه چهارم سال 2019 با میانگین قیمت هر تن 6 هزار و 80 دلار به پایان برسد.

جریان موجودی

برای سه ماهه سوم، فصلنامه گزارش فلزات وابسته به مجله سوکدن فایننشال ( Sukden Financial) بر این نکته تأکید کرده که موجودی بازار بورس فلزات لندن نسبت به آغاز سال 2019 افزایش یافته یعنی 116 درصد در کل سال اما تنها 5/9 درصد در سه ماهه سوم و به 264 هزار تن خواهد رسید که تقاضای ضعیف مصرف کنندگان نهایی مس را تأیید می کند.

مس با رکورد قابل توجهی در سه ماهه چهارم رو به رو خواهد شد. این به دلیل تقویت دلار، افزایش موجودی، کاهش شاخص های کلان اقتصادی و ریسک گریزی خواهد بود.

انتظار می رود طول بکشد تا محرک های بانک های مرکزی بتوانند تقاضای مصرف کنندگان نهایی را بهبود بخشند. هم چنین، برخی سرمایه گذاران کاهش قدرت دلار را در سال 2020 پیش بینی می کنند.

هفته نامه 29 اکتبر فست مارکتس با عنوان پیگیری بازار فلزات پایه نشان می داد که از منظر جریان موجودی کالا، بازار جهانی مس پالایش شده شروع به سخت تر شدن از نیمه دوم سال به ویژه در چین کرده در حالی که مابقی جهان وضعیتی متعادل دارد.

گزارش شده که « موجودی ملموس مس در جهان به حدود 145 هزار تن با 19 درصد در نیمه نخست سال 2019 افزایش یافته است. البته میزان موجودی از ابتدای نیمه دوم سال تا 110 هزار تن کاهش یافته که نشانگر سخت تر شدن تصویر اصلی است.»

این گزارش کسری امسال بازار جهانی مس پالایش شده را 279 هزار تن پیش بینی می کند.

میکانیکرزای می گوید:« امسال، سال بسیار سختی برای مس بوده است. در حالی که بازار مس پالایش شده سخت تر شده است، مس از اواسط ماه آوریل در سراشیبی سقوط قرار گرفته که ناشی از جریانات منفی به دلیل ترس از رکورد در بخش تولید جهان در نتیجه استمرار اصطکاک های تجاری بوده است.»

همیلتن با نگاهی رو به جلو می گوید:« ما شاهد کسری بیشتر بازار مس در سال 2020 تا حدود 290 هزار تن خواهیم بود. برای رسیدن به این نقطه، ما باید شاهد پایان کسری موجود در میان مصرف کنندگان غیر چینی و تکمیل پروژه های چین باشیم تا این کشور از نظر نرخ رشد، به مسیر مثبت خود بازگردد. ما مجددا شاهد رشد عرضه خواهیم بود اما تنها بین یک تا درصد.»

در عین حال، میکانیکرزای می گوید:« برای سال 2020، ما انتظار کسری بیشتر یعنی 264 هزار تن را داریم زیرا (1) رشد محصول پالایش شده هم چنان به دلیل موجودی پایین مواد خام محدود خواهد بود: و (2) رشد مصرف محصولات پالایش شده باید با تأثیر مثبت از جانب روندهای تسهیل کننده سیاست های جهانی در این سال تهییج شوند.» او توضیح می دهد که برای تأثیر گذاری بر سیاست های تسهیل کننده و بهبود شرایط اقتصادی معمول، به یک بازه زمانی 6 تا 9 ماهه نیاز است.

پیش بینی قیمت ها در سال 2020

اکثر تحلیلگران موافق هستند که قیمت های مس طی دو فصل آینده افزایش خواهند یافت. داده های فست مارکتس نیز پیش بینی می کنند که این رقم رشد کرده و به میانگین 6 هزار و 900 دلار در هر تن تا سه ماهه چهارم سال 2020 برسد.

در حالی که برخی تحلیلگران قیمت مس در پایان سال 2019 را 6 هزار دلار در هر تن برآورد کرده اند اما دیگران قیمتی بالاتر را مد نظر دارند یعنی پیش بینی میانگین 6 هزار و 500 دلار در هر تن در سه ماهه چهارم سال 2019.

اگرچه قیمت مس پایین است اما بسیاری تحلیلگران پیش بینی می کنند قیمت فلز سرخ در ماه های آتی تکان خواهد خورد به ویژه این که آمریکا و چین مذاکرات خود را از سر گرفته اند.

تریستان فلچر (Tristan Fletcher ) مدیر عامل ( ChAI) که راه حل هایی را جهت کاهش ریسک قیمت محصولات فلزی به تولیدکنندگان ارایه می دهد، بر این باور است که اعتراضات اخیر در شرکت کودلکوی شیلی جرقه گمانه زنی ها در خصوص قیمت مس بوده است.

فلچر می گوید:« همان گونه که مدل های ما نشان می دهند، این گونه افزایش قیمت ها اغلب کوتاه مدت هستند و از آن جا که متقاعد شده ایم جنگ تجاری آمریکا و چین برای مدتی ادامه خواهد یافت، لذا باور داریم افزایش قیمت رخ خواهد داد. ما تأثیر ریسک فشارهای تورمی بر قیمت مس را پایین می دانیم زیرا فکر می کنیم شورای ذخایر فدرال به دنبال رشدی کنترل شده است.»

فلچر نیز کمی اعتقاد به افزایش قیمت ها در سال 2020 دارد و می گوید:« تعادل ریسک سیاسی جنگ های تجاری با عوامل کالن هم چون تورم و تقاضای تجار و بازارهای فیزیکی باعث می شوند که چشم انداز ما برای سال 2020 نشانگر پیش بینی اندکی افزایش در قیمت مس باشد.»

محرک های کلیدی بلند مدت

گروه بازارهای سرمایه ای بی ام او (BMO ) روند رشد تقاضای جهانی مس را حدود 5/2 درصد ( CAGR)، به کمک افزایش مصرف مس از طریق انرژی های تجدیدپذیر و خودروهای برقی می داند. این گروه استمرار رشد چین را البته کم و بیش در سطح میانگین جهانی پیش بینی می کند. همیلتون می گوید:« هند و آسه آن (ASEAN ) سریع تر رشد خواهند کرد و رشد دنیای توسعه یافته تر کندتر خواهد بود.»

در کارگاه ( ICA-IWCC)، کریستینا داوسون ( Krystyna Dawson) مدیر (BSRIA ) تأکید کرد چگونه در سال 2030، فرصت ها برای مس در مراکز داده ها در آمریکای شمالی به رهبری شرکت هایی هم چون اپل، گوگل و فیس بوک شکوفا خواهد شد.

«برآورد شده تا سال 2030، مراکز بزرگ و کلان داده ها، 67 درصد تقاضای مس را در بخش تولید محتوا به خود اختصاص دهند که 37 درصد افزایش را نسبت به سال 2018 نشان می دهد که این به دلیل رشد تلفن های هوشمند، شهرهای هوشمند و زیر ساختارهای حمل و نقل هوشمند خواهد بود. احتمالا تقاضا از 543 هزار تن در سال 2020 به 725 هزار تن تا سال 2030 افزایش خواهد یافت.»

ابتکار راه ابریشم جدید چین، زیر ساختارها را در اختیار کشورهای کمتر ثروتمند قرار می دهد که به طور کامل در پیش بینی غربی ها مد نظر قرار نمی گیرند در حالی که در آمریکا، نیاز به ایجاد زیرساختار در «ابتکار زیرساختاری» رییس جمهور ترامپ مورد تأکید قرار گرفته است.

بر اساس گزارش فصلنامه فلزات متعلق به سوکدن، در میان مدت، چین هم چنان یک محرک بسیار مهم در بازار امروز خواهد بود. سرمایه گذاری در شبکه برق چین تا پایان ماه اوت 2019، 2/15 درصد (دو میلیارد و 370 میلیون یوان) کاهش یافته که باعث سفارشات ضعیف کابل و سیم شده است.

اتحادیه مس (Copper Alliance ) با اشاره به گزارش سوکدن، خاطر نشان ساخته که تأسیسات برق چین، 3/13 درصد کل بازار مصرف نهایی این کشور را تشکیل می دهد که سه میلیون و 860 هزار تن مس مصرف می کند. این اتحادیه برآورد می کند که بخش برق در صنعت ساختمان و عمران، 6 میلیون تن مس مصرف می کند یا 6/20 درصد بازار مصرف نهایی را تشکیل می دهد.

فلچر تأیید می کند: از یک سو، ما اعتقاد داریم که سرمایه گذاری مستمر شبکه برق توسط دولت چین در ترکیب با افزایش درآمد خانوارها که محرک خرید لوازم خانگی سفید است، به تقاضا و افزایش قیمت مس کمک خواهد کرد. از سوی دیگر، ما شاهد احتیاط بیشتر در ارتباط با یک چشم انداز کلان منفی و بازاری نه چندان پر رونق هستیم که باعث فشار برای حرکت در جهت مخالف می شود.»

معضلات فلزات قراضه

تحقیق جدید در خصوص بازیافت فلزات توسط انستیتو فرانهافر ( Fraunhofer Institute) که توسط لوئیس ترسرو اسپینوزا ( Luis Tercero Espinoza) هماهنگ کننده ریسک سیستم های واحدهای کسب و کار در کارگاه ( ICA-IWCC) ارایه شد، نشانگر تفاوت های جغرافیایی میان بازیافت در اروپا که در آن سیستم ها تحت حمایت قوانین و مقررات قرار دارند و آمریکا است که در آن جا قوانین مختلف ایالتی و انبوهی از مکان های دفن زباله، تلاش های برای نرخ های بالاتر بازیافت را محدود می کنند. البته در چین که تقاضای مس بسیار بالا است، دولت اقدام به معرفی ابتکار «حصار سبز» کرده که به نوعی توقف واردات محموله های قابل بازیافت کثیف و به درستی مرتب نشده از صادر کنندگان خارجی است.

در ضمن، محدودیت های اعمال شده بر برخی انواع فلزات قراضه توسط چین منجر به یک سیستم سهمیه بندی و ممنوعیت شده است.

سوکدن استمرار فرآوری فلزات قراضه در جنوب شرق آسیا به ویژه مالزی را خاطر نشان ساخته که از آن جا، این محصول به عنوان فلزات قراضه با کیفیت بالا به چین صادر خواهد شد. شایان ذکر است که بازار داخلی فلزات قراضه قوی است در حالی که پیش بینی شده مقررات فلزات قراضه چین هم چنان سخت گیرانه باقی بمانند.

همیلیتون نتیجه گیری می کند که فلزات قراضه بتوانند به ظرفیت سه میلیون تن در سال برسند و تا سال 2025، مس بیشتری از سطوح فعلی را در اختیار واحد های مس قرار دهند. او می گوید:« البته در حالی که ما باید بهبود بلند مدت را نامنعطف بدانیم، اما در کوتاه مدت، قراضه مس در برابر قیمت ها منعطف خواهد بود. مس هم چنان یک حفاظ در بازارهای مهم جهانی خواهد بود به ویژه با در نظر گرفتن این که تولید (SXEW ) ( استخراج حلالی (هیدومتالورژی) و بازاریابی الکترولیتی) کاهش خواهد یافت.

دسته بندی گزارش
تحلیل صنایع
نظر خود را بنویسید