به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۱

فشار فاکتورهای کلان اقتصادی بر بازار روی

هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا همچنان بر لزوم افزایش سریع نرخ بهره برای کنترل تورم تاکید داشت که این امر فاکتور منفی برای بازار فلزات اساسی از جمله روی می باشد.

اخیرا رئیس فدرال رزرو آمریکا گفت: “ما توانایی داریم و مصمم هستیم که ثبات را به قیمت ها برگردانیم.” به همین دلیل بازارهای مالی بر این باورند که فدرال رزرو با تورم مقابله خواهد کرد حتی اگر این اقدام تاثیر منفی بر رشد اقتصادی و اشتغال داشته باشد. افزایش نرخ بهره و کاهش رشد اقتصادی می تواند اقتصاد آمریکا را به پرتگاه رکود بکشاند که نتیجه آن کاهش تقاضا برای فلزات اساسی خواهد بود. کشورهای اروپایی نیز اقدامات مشابهی برای کنترل تورم صورت می دهند و بانک مرکزی اروپا اخیرا نرخ بهره یورو را افزایش داد.

در شرایط فعلی تحلیل گر شانگهای متالز مارکت معتقد است که بازگشت ثبات به بازار روی بستگی به عوامل کلان اقتصادی دارد. از نظر فاکتورهای بنیادی، همچنان اروپا با کمبود انرژی مواجه است و با توجه به کاهش قیمت روی در کنار افزایش بهای انرژی، شرکت های ذوب اروپایی با زیان قابل توجهی دست و پنجه نرم می کنند. در کوتاه مدت بعید است که این تولیدکنندگان تولید خود را از سر بگیرند. به علاوه هفته گذشته حجم موجودی خارج شده از بورس فلزات لندن با 42125 تن افزایش به 64200 تن رسید در حالی که نسبت مجوزهای لغو شده به 81.09 درصد رسید. به این ترتیب مقدار موجودی شمش روی قابل دسترس در بورس فلزات لندن تنها 14975 تن بود و فاصله قیمت روی نقدی با قرارداد آتی سه ماهه در بورس لندن به 218 دلار در تن رسید که بالاترین سطح از 1997 می باشد.

در مجموع از نظر بنیادی بازار روی هنوز وضعیت خوبی دارد اما با توجه به فشار زیاد عوامل کلان اقتصادی، عدم اطمینان در بازار روی بالا است و بسیاری از سرمایه گذاران منتظر روشن تر شدن روند آینده هستند.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید