به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱

تلاش فولادسازان ژاپنی برای مواجهه با افزایش بهای مواد اولیه

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شرکت نیپون استیل ژاپن خود را آماده می کند تا سرمایه گذاری بیشتری در معادن زغال سنگ داشته باشد. افزایش بهای انرژی در جهان باعث شده که بزرگترین فولادساز ژاپنی به دنبال راه هایی برای تثبیت تامین مواد اولیه باشد.

قیمت زغال سنگ کک که برای تولید فولاد در کوره های بلند کاربرد دارد به سطوح بی سابقه ای افزایش یافته و از سوی دیگر به دلیل کاهش ارزش ین ژاپن در مقابل دلار، هزینه واردات زغال سنگ برای ژاپنی ها بطور مضاعف بالا رفته است.

این شرایط باعث شده که شرکت فولاد نیپون مطالعاتی را در زمینه سرمایه گذاری روی پروژه های استخراج زغال سنگ آغاز کند. شرکت فولاد نیپون هم اکنون سهام اقلیتی را در شش طرح استخراج زغال سنگ دارد که بیشتر آن در استرالیا واقع شده است. از جمله این موارد می توان به پروژه مورانباه شمالی به رهبری شرکت آنگلو امریکن اشاره کرد که ظرفیت تولید 15 میلیون تن در سال را دارد. البته شرکت نیپون استیل هنوز بطور مشخص اعلام نکرده که چه نوع سرمایه گذاری در زمینه استخراج زغال سنگ خواهد داشت.

اقدام شرکت نیپون استیل برای تقویت حضور خود در صنایع بالا دستی نشان می دهد که چگونه بحث تورم شرکت ها را وادار می کند به نیازهای عملیاتی کوتاه مدت خود اولویتی بالاتر از اهداف بلندمدت مانند کاهش انتشار کربن بدهند. تولید فولاد آلایندگی زیادی دارد. در چین و ژاپن که به ترتیب تولیدکنندگان اول و سوم جهان در زمینه فولاد هستند، برآورد می شود که سهم کربن منتشر شده در جریان فرایند تولید فولاد حدود 15 درصد از کل آلایندگی کربن این کشورها باشد.

فدراسیون آهن و فولاد ژاپن که نماینده بیش از 100 تولیدکننده و بازرگان از جمله شرکت نیپون استیل است، هشدار داده که میان قیمت فولاد و بهای تمام شده مواد اولیه آن توازن برقرار نیست و گروهی را برای بررسی این وضعیت تشکیل داده است. در هند که دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است، صنعت فولاد به دنبال حمایت دولت است تا جلوی افزایش شدید هزینه مواد اولیه گرفته شود. به خصوص پس از ممنوعیت واردات زغال سنگ استرالیا توسط چین در سال 2020، حجم معاملات زغال سنگ کاهش زیادی داشته و کاهش شدید نقدینگی باعث شده قیمت گذاری بازتابی منصفانه از وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نباشد.

منبع:yahoo

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید