به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

تداوم جنگ اوکراین و نوسان طلا بالای ۱۹۰۰ دلار

صبح چهارشنبه قیمت طلا در بازار جهانی مقداری کاهش داشت اما همچنان بالای 1900 دلار در اونس قرار دارد. تقویت شاخص دلار به عنوان علت فشار نزولی در بازار طلا مطرح می شود.

ساعت 10 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.44 درصد یا 8.52 دلار نزول در سطح 1936.78 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1931.41 و 1948.12 دلار می باشد.

پالادیوم که در ساخت کاتالیزور خودرو کاربرد دارد بیشتر از طلا تقویت شده زیرا روسیه حدود 40 درصد از کل تولید جهانی این فلز را به خود اختصاص می دهد. قیمت پالادیوم صبح امروز با 1.5 درصد صعود به 2619.86 دلار در اونس رسید.

تحلیل گر DailyFX می گوید: “با توجه به کمبودها و جهش قیمت خودرو که با توجه به مشکلات زنجیره عرضه شاهد هستیم، عجیب نیست که قیمت پالادیوم همچنان روندی صعود دارد.”

جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های گسترده کشورهای غربی علیه روسیه باعث شده که عرضه پالادیوم این کشور در بازار جهانی مختل شود. در نتیجه در محاسبه قیمت پالادیوم علاوه بر اختلال عرضه، پرمیومی هم برای ریسک های آتی نیز در نظر گرفته می شود.

شهرهای بزرگ اوکراین توسط نیروهای روسیه محاصره شده و انتظار می رود حملات بیشتری را به این شهرها شاهد باشیم. در این میان شرکت های غربی به طور فزاینده ای سعی می کنند روابط اقتصادی و تجاری خود را با شرکت ها و اشخاص روس کاهش دهند.

روز سه شنبه شاخص دلار در قله 20 ماهه قرار داشت که این موضوع مانعی برای صعود بهای طلا به شمار می رود. سرمایه گذاران منتظر هستند که رئیس فدرال رزرو در مقابل کنگره توضیحات بیشتری درباره نحوه و مقدار افزایش نرخ بهره دلار در ماه های آینده ارائه نماید.

در میان سایر فلزات اساسی نقره با 0.9 درصد نزول به 25.15 دلار در اونس رسید و پلاتین بدون تغییر در 1053.43 دلار معامله شد.

منبع: reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید