به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
پنجشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

اخبار فلزات در بازار جهانی

کاهش بهای کلاف گرم در چین

به گزارش تحلیل‌گران شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، با توجه به موج جدید شیوع کرونا در جهان و احتمال تاثیر منفی آن بر تقاضا، قیمت کلاف گرم فولادی در بازار چین کاهش داشت. با وجود این بسیاری از فعالان بازار بر این باور هستند که قیمت کلاف گرم در نیمه دوم سال همچنان صعودی خواهد بود.

روز دوشنبه 17 مه قیمت کلاف گرم در بازار داخلی شرق چین ( شانگهای) با 160-400 یوان نزول به 6000-6050 یوان (932-940 دلار) در تن رسید.

آمار مبتلایان به کرونا در چند کشور از جمله هند، ژاپن و برزیل جهش داشته و دور جدید محدودیت‌ها می تواند تاثیر منفی بر صنایع تولیدی و مقدار تقاضا برای کلاف گرم داشته باشد.

همچنین به دنبال مشاهده چند مورد ابتلا به کرونا در دو شهر چین، دولت این کشور هشدارهای بهداشتی صادر کرده است. به این ترتیب ممکن است برخی از صنایع پایین دستی مصرف‌کننده کلاف گرم با توقف یا اختلال در تولید مواجه شوند.

شاخص فست مارکتس برای قیمت کلاف گرم صادراتی چین با 27.42 دلار نزول به 973.63 دلار در تن فوب بنادر اصلی رسید. یکی از معامله‌گران چینی می‌گوید که روز دوشنبه کارخانه‌ای در شمال این کشور کلاف گرم را به قیمت 993 دلار در تن فوب عرضه می‌کرد. این در حالی است که هفته قبل نرخ عرضه این محصول 1060 دلار در تن فوب بود.

یکی از معامله‌گران هنگ کنگی می‌گوید:

“به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار، قیمت فولاد چین در نیمه دوم سال جهش زیادی خواهد داشت زیرا تقاضای جهانی بسیار قوی است و بسیاری از کشورها مجبورند با اتکا به بخش ساختمان رشد اقتصادی خود را تقویت کنند. “

افزایش بهای سرب و روی در شانگهای و لندن

صبح چهارشنبه 19 مه (29 اردیبهشت) قیمت بیشتر فلزات اساسی در بورس آتی شانگهای و بورس فلزات لندن صعودی گزارش می‌شود. همچنین روز گذشته قیمت سرب و روی در شانگهای و لندن صعودی بود.

در پایان معاملات روز سه شنبه قرارداد آتی روی سه ماهه در بورس فلزات لندن با 0.81 درصد صعود به 3055 دلار در تن رسید. موجودی روی نگهداری شده در انبارهای LME با 575 تن کاهش در سطح 286375 تن قرار دارد. فعالان بازار نگران هستند که دولت‌های پرو و شیلی نرخ مالیات مصوب برای شرکت‌های معدنی را افزایش دهند. در این صورت مقدار عرضه سرب و روی می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. از سوی دیگر تعداد مجوزهای جدید برای ساخت واحدهای مسکونی در ایالات متحده کمتر از انتظارات اعلام شد. این امر اثر تعدیل کننده‌ای در بازار روی داشت و مقداری از جو مثبت بازار را خنثی کرد. انتظار می رود آتی روی سه ماه در بورس لندن امروز بین 3040 و 3090 دلار در تن معامله شود.

روز گذشته قرارداد روی SHFE 2107 در بورس آتی شانگهای با 0.41 درصد صعود به 23090 یوان در تن رسید. سیاست محدودیت مصرف برق در استان یونان چین می تواند تاثیر منفی بر مقدار تولید داشته باشد. در نتیجه شانگهای متالز مارکت پیش بینی می‌کند که مقدار تولید روی تصفیه شده چین در ماه مه به میزان 6848 تن کاهش یابد.

دیروز قرارداد آتی سرب سه ماهه در بورس فلزات لندن با 0.91 درصد صعود به 2226 دلار در تن رسید. نحوه پیشرفت توافق تجاری چین و اروپا از جمله عواملی است که می تواند روند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. قرارداد آتی سرب SHFE 2106 در بورس آتی شانگهای با 1.34 درصد صعود جلسه روز سه شنبه را به قیمت 15530 یوان در تن خاتمه داد.

جهش بهای بیلت و میلگرد در بازار خلیج فارس

در یک هفته اخیر قیمت بیلت و میلگرد فولادی در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش قابل توجهی داشت و تقاضا برای این محصولات قوی توصیف می‌شود.

روز سه شنبه 18 مه ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت میلگرد فولادی در بازار داخلی امارات متحده عربی از 2530-2545 درهم به 3000-3067 درهم در تن ex-works افزایش یافت.

یکی از معامله‌گران به فست مارکتس گفت که شرکت‌های پیمانکاری خرید خود را بیشتر کرده‌اند و انتظار دارند قیمت‌ها رشد بیشتری داشته باشد. شرکت امارات استیل میلگرد را به قیمت 3067 درهم (835 دلار) در تن ex-works عرضه می‌کند در حالی که قیمت عرضه‌های قبلی این شرکت 2535 درهم در تن بود.

در زمان انتشار این خبر توسط فست مارکتس سایر تولیدکنندگان اماراتی قیمت‌های جدید خود را اعلام نکرده اند اما به گفته فعالان بازار احتمالا قیمت‌های آنها بالای 3000 درهم در تن خواهد بود.

روز سه شنبه 18 مه ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت میلگرد وارداتی امارات از 660-667 دلار به 800-810 دلار در تن cfr بندر جبل علی بر مبنای وزن تئوریک افزایش پیدا کرد.

عمان بیلت فولادی را به قیمت 755-800 دلار در تن cpt به امارات عرضه می کند. روز سه شنبه ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت بیلت وارداتی امارات از 610-620 دلار به 755-780 دلار در تن cfr بندر جبل علی رسید.

منبع:metalbulletin

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید