به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۱

اخبار تحلیلی بازار فلزات

روند نزولی بهای مس با نگرانی از رکود اقتصادی در جهان

هفته گذشته قیمت سم به کف 16 ماهه سقوط کرد در حالی که سرمایه گذاران نگران هستند فشارهای تورمی در اقتصادهای غربی به رکود اقتصادی ختم شود.

سرمایه گذاران موقعیت خود در بازار مس را مورد تجدید نظر قرار می دهند در حالی که آخرین سرمایه گذاران خوشبین مشغول عقب نشینی هستند و بدبینی به آینده بازار مس خود را به صورت حجم بالای فروش نشان می دهد.

مس تنها یکی از اجزای بازارهای جهانی است که با توجه به انتظارات جدید سرمایه گذاران دچار تغییر و تحول شده است. در روزهای اخیر همه فلزات صنعتی در بورس فلزات لندن تحت فشار بودند و این روند نزولی به خصوص در بازار قلع مشاهده می شود که قیمت آن از ماه مارس تا کنون نصف شده است.

فشار فروش در کل بازار کالا دیده می شود. به گفته ساکسوبانک، خالص موقعیت های خرید در 24 کالای رصد شده به کف 22 ماهه تنزل پیدا کرده و عوامل منفی در اقتصاد کلان باعث شده فاکتورهای مثبت بنیادی تحت الشعاع قرار گیرد. اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم که صندوق های سرمایه گذاری تا چه اندازه ای در سمت فروش فعال خواهند شد زیرا احتمال بهبود اقتصاد چین بر خلاف سیکل نزولی غرب وجود دارد. با توجه به اینکه چین اولین و بزرگترین مصرف کننده مس در جهان است، بهبود تقاضای این کشور می تواند به تثبیت بازار این فلز صنعتی کمک زیادی کند.

در آغاز ماه مه، مدیران سرمایه گذاری از نظر خالص موقعیت های خرید مس در بورس کالای شیکاگو به محدوده منفی وارد شدند. اما اصلاح شدید قیمت مس و افزایش آن باعث شد که موقعیت های فروش آنها با زیان مواجه شود. پس از آن دوباره نگرانی از کاهش تقاضای چین به منفی شدن تصویر کلان اقتصادی منجر شد. اکنون این نگرانی به وقوع رکود اقتصادی در جهان غرب گسترش یافته زیرا افزایش شدید قیمت انرژی در این کشورها می تواند فعالیت های اقتصادی آنها را کاهش دهد.

تداوم روند نزولی در بازار سنگ آهن

روز جمعه بورس کالای دالیان همچنان دچار شوک بود و در تمام طول روز به روند نزولی خود ادامه داد. قرارداد اصلی سنگ آهن با 6.85 درصد نزول به 747.5 یوان در تن رسید.

در این شرایط معامله گران تمایل زیادی به خرید ندارند و کارخانجات فولاد در حاشیه منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند و در مجموع حجم معاملات در این بازار ضعیف گزارش می شود. سنگ آهن پیلبارا بلند (PBF) در بندر شاندونگ به قیمت 808-825 یوان در تن معامله شد که 30-47 یوان در تن کمتر از روز قبل می باشد.

سنگ آهن SSF در بندر شاندونگ به قیمت 705 یوان در تن معامله شد که 20 یوان کمتر از روز قبل است. در تانگشان سنگ آهن پیلبارا با 30-50 یوان افت روزانه به 823-830 یوان در تن رسید. در تانگشان سنگ آهن SSF به قیمت 705-715 یوان در تن معامله شد.

شایعه کاهش در سطح تولید فولاد منطقه تانگشان به سرعت منتشر شده و جو ضعیف بازار را تشدید کرده است. در نتیجه کاهش قیمت ها را در بازار آتی شاهد هستیم. روز 1 ژوئیه مجموع موجودی سنگ آهن در 35 بندر چین که توسط شانگهای متالز مارکت دنبال می شود به میزان 650 هزار تن بیشتر از هفته قبل اما 3.64 میلیون تن کمتر از زمان مشابه سال قبل بود و به 122 میلیون تن رسید. موجودی سنگ آهن در بنادر به مقدار جزئی افزایش نشان می دهد. تقاضای سنگ آهن همچنان ضعیف گزارش می شود و قیمت ها از نظر بنیادی حمایت خوبی ندارند. با وجود این مقدار عرضه سنگ آهن و تعداد محموله های ارسالی از استرالیا و برزیل رشد ماهانه را نشان می دهد. قیمت کلاف گرم فولادی در چین در هفته منتهی به 1 ژوئیه با 0.93 درصد یا 40 یوان افزایش به 4350 یوان در تن رسید.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید