به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۰

آیا به بازار سرمایه امیدی هست؟

علیرضا یوسف‌لاوی: علی‌رغم ریزش‌های متوالی که در سال گذشته گریبان‌گیر بازار سرمایه بوده است، این بازار توانست تا عنوان پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری را در سال 99 از آن خود کند. این درحالی است که روند منفی شش ماهه دوم سال 99 باعث ایجاد نگرانی میان سرمایه‌گذاران بورس شد و با شروع سال 1400، امید بسیاری وجود داشت تا روند منفی و نزولی، جای خود را به روند مثبت و صعودی دهد.

همون همیشگی!

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سهام در سال 1400 نیز روند نزولی را به خود گرفته است که این موضوع افزایش حجم عرضه در تعداد زیادی از نمادها را به همراه داشته است؛ با توجه به برخی از اخبار همچون تزریق نقدینگی صندوق‌ها به بازار، برخی از نمادهای شاخص‌ساز تحرکات مثبتی داشتند که این تحرکات ناپایدار و موقتی است.

نکته مهم در ارتباط با تغییر مسیر بازار از نزولی به صعوی تزریق نقدینگی است

خبر تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، در روز سه‌شنبه (1400/01/24) شاخص را مثبت کرد و از حجم عرضه در نمادهای شاخص‌ساز کم کرد، اما تعداد زیادی از نمادهای همچنان در صف فروش قفل بودند و نقدشوندگی آن‌ها تقریبا صفر بوده و هست.

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده هستند که سهم‌هایی در بازار سرمایه شاخص‌ساز هستند که از قدرت نقدشوندگی بالایی دارند.

از سویی دیگر با توجه به اعمال دامنه نوسان محدود در بازار، بسیاری از نمادها در صف فروش‌های طولانی قفل هستند و قدرت نقدشوندگیشان بسیار پایین است.

در چه‌صورت بازار سرمایه مثبت می‌شود؟

احتمال دارد برخی از نمادهای شاخص‌ساز همچنان با افزایش حجم تقاضا همراه باشند و اگر تزریق نقدینگی در بازار ادامه داشته باشد، احتمال دارد روند مثبت نمادهای شاخص‌ساز ادامه داشته باشد.

نکته مهم در ارتباط با تغییر مسیر بازار از نزولی به صعوی تزریق نقدینگی است. به بیان دیگر اگر تزریق پول عملی نشود و حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار نشود، روند نزولی شاخص همچنان ادامه دارد.

علاوه‌بر اعتماد از دست‌رفته مردم نسبت به بازار، می‌توان به انتخابات ریاست جمهوری کشور نیز اشاره کرد که بسیاری از سرمایه‌گذاران ورود خود به بورس را به زمانی بعد از انجام انتخابات موکول کرده‌اند.

حال با صحبت‌هایی رئیس سازمان بورس در کلاب‌هاوس و اشاره به سیاست‌های وی برای جذب نقدینگی به سمت بازار سرمایه، باید دید تا بورس رنگ سبز را به خود می‌بیند یا خیر.

برچسب های مرتبط
نظر خود را بنویسید