به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید

از طریق فولاد گالوانیزه و سایر فولاد های خاص

 روس ها به جای فولاد معمولی، تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا را افزایش می دهند.

فولاسازان برتر روسیه در حال افزایش تولید محصولات فولادی روکش دار محصولات خود هستن تا به تقاضای داخلی این کشور که پیشتر از طریق واردات تامین میشد، کمک کنند . مقاله زیر در این زمینه است .

بر اساس محاسبات مجله فست مارکتس متال بولتن و طبق گزارش های اخیر شرکت ها، شرکت های مگنیتوگورسک ایرن اند استیل ورکس ( MMK)، نوولیپتسک استیل( NLMK) و سورستال ( Severstal) در بازه ی ماه های ژانویه تا دسامبر سال 2018 میلادی در مجموع 214/2 میلیون تن فولاد گالوانیزه تولید کرده اند. این رقم نشان میدهد که میزان تولید فولاد گالوانیزه نسبت به مدت مشابه پارسال 18/8 درصد رشد داشته است. بنابر داده های اداره بین المللی آمار فولاد( ISSB)، روسیه در بازه  ماه های ژانویه تا ژوئیه 387 هزار و 307 تن کویل گالوانیزه گرم وارد کرده که این رقم نسبت به واردات 375 هزار و 875 تنی این کشور افزایش داشته است.

واردات کویل گالوانیزه گرم این کشور در سال 2017 میلادی با 77 درصد رشد نسبت به سال 2016 میلادی به 226 هزار و 622 تن رسید. این کشور در سال 2016 میلادی نیز 127 هزار و 833 تن از این محصول را وارد کرده بود. حدود 40 درصد از واردات کویل گالوانیزه گرم روسیه در هفت ماه نخست سال 2018 میلادی از قزاقستان صورت گرفته است.

این کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا( EAEU) است، با این حال، روسیه در ماه دسامبر 2017 میلادی تحقیقات تلافی جویانه ای را در خصوص واردات نورد گرم و سرد و محصولات تخت فولادی روکش دار از این کشور را اغاز کرده است. تولید کنندگان فولاد قزاقستان، به ویژه ارسلورمیتال تمیرتائو ( ArcelorMittal Temirtau)، ممکن بود تحت تاثیر این تحقیقات قرار گیرند اما هیچگونه مالیات یا سهمی برای ان ها اعمال نشده است.

اکراین و چین به ترتیب با 78/858 تن و 74/901 تن صادرات دومین و سومین عرضه کننده بزرگ به روسیه در بازه ماه های ژانویه و ژوئیه 2018 به شمار میروند. ارزیابی میانگین قیمت صادراتی فوب چین مجله فست مارکتس متال بولتن برای فولاد گالوانیزه گرم 10 میلیمتری با روکش روی و وزن 120 گرم از ابتدای سال تا تاریخ  شانزدهم ماه اکتبر با 13 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال 686/25 دلار در هر تن رسید. این رقم در مدت مشابه سال قبل 607/22 دلار در هر تن بود. کمیسیون اقتصادی اوراسیا متعلق به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در ماه اوت سال 2018 میلادی به منظور محافظت از بازار داخلی روسیه و همچنین سایر اعضای ان (بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) در مقابل تغییر مسیر صادرات فولاد در نتیجه اقدامات دفاع از تجارت در سایر مناطق، تحقیقات محافظتی را اغاز کرد. بر اساس چشم انداز کوتاه مدت انجمن جهانی فولاد(World Steel Association )، انتضار می رود که تقاضای فولاد در روسیه در سال 2018 میلادی با 1/1 درصد افزایش 41/1 میلیون تن برسد.

افزایش تولید فولاد گالوانیزه گرم

فروش فولاد گالوانیزه شرکت مگنیتوگورسک ایرن اند استیل ورکس( MMK)، بزرگ ترین تولید کننده فولاد گالوانیزه روسیه، در 9 ماه نخست سال 2018 میلادی با 14/1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 954 هزار تن رسیده است. این شرکت در گزارش عملیاتی سه ماهه سوم سال 2018 میلادی اعلام کرد : افزایش در حمل و نقل فولاد گالوانیزه… به دلیل تولید خط جدید گالوانیزه گرم با حداکثر ظرفیت بوده است، که همزمان با تقاضای پایدار صنعت ساخت و ساز به شرکت این امکان را داده تا فروش را جایگرین واردات کند. فروش به خودرو سازان نیز بیشتر از سه ماهه قبل بوده است. شرکت مگنیتوگورسک ایرن استیل ورکس در ماه ژوئیه 2017 با راه اندازی یک خط گالوانیزه گرم پیوسته با ظرفیت سالانه  300 هزار تن، ظرفیت خود را  با حدود 20 درصد افزایش به بیش از دو میلیون تن در سال افزایش داد.

این شرکت در ماه دسامبر سال 2017 میلادی 100 درصد سهام شرکت لیسوا متالورژیکال را در اختیار گرفت که در این صورت میتواند 350 هزار تن محصولات نورد گالوانیزه با روکش الکتریکی تولید کند.

در همین حال، فروش فولاد گالوانیزه گرم حاصل از فولاد روکش دار شرکت نوولیپتسک استیل(NLMK ) نیز در بازه ماه های ژانویه تا سپتامبر 2018 میلادی با 15 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به 633 هزار تن رسید. این شرکت در گزارش تازه خود اعلام کرد: بخشی از کویل نورد گرم برای پردازش بیشتر صنعت پایین دستی فرستاده شد تا رضایت تقاضای رو به رشد در حوزه این محصول تامین شود. شرکت نوولیپتسک استیل در نظر دارد تا یک خط جدید گالوانیزه گرم با ظرفیت 450 هزار تن در سال را راه اندازی کند تا با بهره برداری از این خط در اینده تولید خود را با 28 درصد  افزایش به1/70 میلیون تن در سال برساند. این شرکت همچنین خط جدید اهن گالوانیزه رنگ نشده( PPGI) با ظرفیت 150 هزار تن در سال را راه اندازی خواهد کرد که در این صورت تولید فولاد رنگ شده خود با 36 درصد رشد به 700 هزار تن افزایش خواهد داد. شرکت نوولیپتسک استیل در گفت و گو با مجله فست مارکتس متال بولتن گفت: در حال حاضر با عرضه کنند تجهیزات کار میکنیم و  در حال  انتخاب تجهیزات پیکربندی و بررسی هزینه ها هستیم.

فروش فولاد گالوانیزه شرکت سورستال( Severstal) نیز در بازه ماه های ژانویه تا سپتامبر با 31 درصد افرایش نسبت به مدت مشابه پارسال به 627 هزار تن رسید. این شرکت سه ماهه نخست سال 2018 خط جدید گالوانیزه گرم را با ظرفیت 400 هزار تن در سال راه اندازی کرد و ظرفیت تولید خود را 50 درصد افزایش داد. شرکت سورستال همچنین اواخر سال 2017 میلادی یک خط تولید اهن گالوانیزه رنگ نشده با ظرفیت 200 هزار تن در سال راه اندازی کرد و ظرفیت تولید خود دو برابر بیشتر  کرد. هنگامی که پروژه های توسعه ای کارخانه به ظرفیت کامل برسند، مجموع تولید فولاد گالوانیزه گرم روسیه بیش از 1/20 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

خدمات ارزش افروده سورستال

شرکت سورستال تمرکز خود بر محصولات ارزش افزوده و راهکارهای مشتری معطوف کرده است. الکساندر شولوف، مدیر کل شرکت سورستال، روز هفتم نوامبر در ابتدای روز بازارهای سرمایه ای این شرکت در یک گفتگوی مطبوغاتی در لندن ضمن تاکید بر بازده کنونی شرکت سورستال، گفت به دلیل تغییرات قابل توجه در رفتار مشتریان، بسیاری از نواوری های فنی و تکنولوژیکی، بسیاری از خطرات و در عین حال وجود فرصت های فراوان، این شرکت استراتژی های خود را به روز کرده است. وی همچنین تاکید کرد که این شرکت به دنبال استفاده از این فرصت هاست تا مزایای رقابتی شرکت سورستال را افزایش دهد.

وی افزود: ما قصد داریم مزایای اساسی خود را حفظ کنیم، مزایایی که یک مدل کسب و کار یکپارچه عمودی است  که بر هدایت هزینه تمرکز دارد. اما در عین حال نیز تصمیم داریم عناصر جدیدی مانند تجارب عالی مشتریان  را به استراتژی خود بیفزاییم و نه تنها هزینه ها هدایت کنیم بلکه مزایای قابل توجهی را در زمینه هزینه بدست اوریم.

وی عنوان کرد: برای ما اهمیت دارد که از رقبایمان بیش از 10 درصد جلوتر باشیم و اینکه بتوانیم از فرصت های جدید استفاده کنیم . این مورد شامل مدل جدید کسب کار، و  نواوری ها و فرصت ها در حوزه پایین دستی میشود. همه اینها در استراتژی بازار ما گنجانده شده است و توسط فرهنگ سازمانی پیشرفته شرکت ما برای سورستال پشتیبانی میشود. ما همچنین در نظر داریم بر روی حوزه های جدید مانند سرعت، مشارکت کارکنان و شراکت تمرکز کنیم. در مجموع این استراتژی جدید ما است.

دیمیتری گروشکوف، مدیر بازاریابی این شرکت، نیز در پاسخ به پرسش مجله متال مارکت درباره معنای استراتژی جدید این شرکت از نظر طیف محول، گفت: ما تمرکز بیشتری را بر گزاره های ارزش افزوده برای مشتریان خود معطوف کرده ایم. پردازش بیشتر فولاد تولیدی سورستال یکی از رویکردهای ما است. وی افزود: به عنوان مثال، حرکت از تولید گالوانیزه و نورد سرد به سوی تولید محصولات رنگ شده یکی از این رویکردهاست. اما در این صورت، امکان کسب سود بیشتر همچنان محدود میشود زیرا در حال حاضر شرکت هایی در زمینه محصولات گالوانیزه گرم و روکش دار فعال هستند و در این زمینه فعلا خودمان فعالیت داریم.

وی عنوان کرد: شاید یک راه هوشمندانه تر برای دستیابی به سود بیشتر در هر گروه محصول این است که بهترین راه حل ها را در زمینه محصول و خدمات برای مشتریان ایجاد کنیم، روشی که در زمینه لوله و صفحه خاص مورد استفاده در پروژه های خطوط لوله سیبری با روشی که برای فولاد کرایوژنیک مورد استفاده در مخازن گاز طبیعی مایع با همکاری شرکت گاز پروم ایجاد کردیم. وی افزود: در هر مورد، ما با مشتریانمان شروع میکنیم و از یادگیری عمیق به نیازهای ان ها و استراتژی ها و برنامه هایشان میرسیم و سپس با هم از سازوکار ارتقا یافته نواوری های محصولات خود استفاده میکنیم. ما سعی میکنیم تا محصولات را در اسرع وقت با حداکثر کارایی برای مشتریان و برای خود تهیه کنیم.

شرکت سورستال همچنین در حال توانمند سازی “صنعت 4/0 “، اینترنت اشیا و ابرداده ها است.

شولوف در گفت و گو با مجله متال مارکت گفت:چرا؟ چون امروز فرصت خوبی برای ارائه محصولات در این حوزه داریم. در حال حاضر در شرکت ما عملا دو حوزه وجود دارد که ما یادگیری ماشین را با استفاده از ایر داده ها انجام داده ایم. این دو حوزه شامل پیش بینی تعمیر و نگهداری و پیش بینی کیفیت داده میشود. ما بیش از 10 مدل داریم که منظور از ان، پروژه هایی است که با تجزیه و تحلیل داده ها و یادگیری ماشین اجرا میشود و به ما کمک میکند تا کارایی خود را در این زمینه افزایش دهیم.

وی افزود: در زمینه پیش بینی تعمیر و نگهداری نیز بر روی تجهیزات اصلی مانند دستگاه نورد 2000 تمرکز کرده ایم که امکان توقف فعالیت تجهیزات جلوگیری کنیم. در عین حال نیز چنانچه متوجه شویم برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری نیازی به توقف فعالیت نداریم، فرصتی را برای ادامه فعالیت فرایند به ما میدهد. وی اظهار داشت: در زمینه کیفیت نیز پروژه های متعددی را در اختیار داریم که در وهله اول ما را قادر میسازد تا مشخص کنیم تا محصولی با کیفیت مناسب را مطابق با سفارش مشتری تولید میکنیم یا خیر. چنانچه این طور نباشد نیز میتوانیم فرایند را مطابق با یک سفارش دیگر یا محصولات نیمه نهایی تغییر دهیم. وی در ادامه گفت: پروژه های متعددی وجود دارد، اما در عین حال نیز ما در حال توسعه ی زیر ساخت های اصلی هستیم. ما یک مخزن بزرگ داده در اختیار داریم که تقریبا دو ترابایت است و به ما امکان میدهد تا اطلاعات خود را حفظ، ان ها را تجزیه و تحلیل و برای اجرای شماری از پروژه های دیگر اماده کنیم. وی گفت: هفت درصد از برنامه 800 میلیون دلاری فعلی شرکت سورستال در زمینه مخارج سرمایه ای به حوزه فناوری اطلاعات و ابرداده ها اختصاص داده شده است. این شرکت همچنین از فناوری های دیجیتال در معادن خود برای نظارت بر افراد و تجهیزات زیر زمینی، تولید داده برای پیش بینی تعمیرات و پیش بینی خطرات ایمنی استفاده میکند.

ارزش افزوده قابل توجه

شرکت مگنیتوگورسک ایرن اند استیل ورکس( MMK) در بازه ماه های ژانویه تا سپتامبر 2018 میلادی 6/8 میلیون تن محصولات فولادی را از تاسیسات خود در روسیه فروخته است. سهم فروش با ارزش افزوده این شرکت در این مدت به38/4 درصد افزایش یافته که از سهم 6/36 درصدی ان نسبت به سال قبل بیشتر است.

این شرکت دارای تاسیسات کویل نورد سرد، ورق حلبی و ورق ضخیم، آهن گالوانیزه و آهن گالوانیزه رنگ نشده (PPGI) است که قطعات و لوله ها را نیز در میان محصولات ارزش افزوده (HVA) خود تولید می کند. کل محموله های شرکت سورستال در سه ماه نخست سال 2018 میلادی 8/42 میلیون تن بوده است. این شرکت سهم خود را از محصولات ارزش افزوده شامل ورق ضخیم، کویل نورد سرد، فولاد گالوانیزه و آهن گالوانیزه رنگ نشده، لوله و فلزات را در سطح 46 درصد حفظ کرده است. فروش شرکت نوولیپتسک استیل در بخش فولاد تخت روسیه در بازه ماه های ژانویه تا سچتامبر 2018 به میزان 9/96 میلیون تن بوده که24/5 درصد آن مربوط به محصولات ارزش افزوده شامل کویل نورد سرد، فولاد گالوانیزه و گالوانیزه رنگ نشده ، فولاد دینامو و ترانسفورماتور بوده است. این میزان در مقایسه با سهم 9/24 درصدی محصولات ارزش افزوده در مدت مشابه سال قبل اندکی کمتر بوده است. شرکت نوولیپتسک استیل سهم نسبتا کمی در فروش محصولات ارزش افزوده دارد زیرا این شرکت عرضه کننده بزرگ تختال است. نوولیپتسک استیل در 9 ماه نخست سال 2018 میلادی5/16 میلیون تن تختال فروخته که 3/33 میلیون تن از آن به تاسیسات این شرکت در ایالات متحده و اروپا حمل شده است.

چشم انداز بلند مدت

شرکت سورستال مسائل بلند مدت صنعت فولاد در خصوص حوزه هایی مانند وسایل نقلیه سبک تر، وسایل نقلیه برقی و رقابت در زمینه مواد جایگزین مانند کامپوزیت و آلومینیوم را چگونه پیش بینی می کند؟

شولوف پاسخ داد: ما این موضوع را مطالعه کرده ایم و پیش بینی میکنیم که اختلالاتی در صنعت ما نیز وجود داشته باشد. وی ابتدا به ارزش فولاد در اقتصاد گردشی و مزایای بازیافت و استفاده مجدد از آن اشاره کرد و یادآور شد: بر خلاف فولاد 50 سال پیش، هم اکنون این فلز ماده بسیار پیشرفته ای است. این فلز بسیار سبک است و استحکام خوبی دارد.

با این حال شرکت سورستال نیز چشم انداز گسترده تری در مورد آینده دارد. وی افزود: ما هم اکنون چاپگر سه بعدی در تاسیسات خود داریم و در حال حاضر برخی از محصولات را برای چاپ سه بعدی تولید می کنیم. برای ما این به معنای فرصت های جدید و شاید محصولات جدید است. شرکت سورستال تنها در تولید فولاد فعالیت نخواهد کرد. وی افزود: چنانچه نیاز های مشتری را ببینیم آماده ارائه خدمات به مشاریان با مواد بیشتر، محصولات پایین دستی و غیره خواهیم بود. این مواد لزوما تنها شامل فولاد نمیشود و میتواند آلومینیوم را نیز در بر داشته باشد. وی گفت: شرکت سورستال هم اکنون یک بخش پایین دستی یعنی سخت افزار دارد و طناب فولادی، تور سیمی و محصولات دیگر نیز تولید می کند.  این بخش میتواند مواد کامپوزیتی با فولاد و سایر خدمات ارائه دهد. گرو شکوف افزود: ما هم چنان باور داریم که پتانسیل بسیار زیاد در بخش ساخت و ساز در روسیه که بزرگترین بازار مصرفی فولاد است، وجود دارد. وی گفت چنانچه شاخص ساخت وساز  واحد های تجاری و مسکونی را با بریتانیا یا آمریکا مقایسه کنیم ، خلا بسیار زیادی در زمینه فولاد دیده می شود که هنوز هم فولاد در این بخش استفاد نمی شود. بنابراین، به انجمن ساخت فولاد روسیه پوسته ایم و هم اکنون از نزدیک با این انجمن و شرکای خود همکاری می کنیم تا استفاده از فولاد را در روسیه بیشتر کنیم.

بر اساس برآوردهای شرکت سورستال، تقاضای بلند مدت فولاد در روسیه  در بازه سال های 2017 تا 2023 میلادی نرخ رشد مرکب سالانه یک درصد را نشان می دهد و از 40/8 میلیون تن در سال 2017 به 42/7میلیون تن افزایش می یابد. توسعه بخش انرژی هم چنان اولویت اصلی خواهد بود. افزون بر ساخت و ساز واحد های مسکونی و تولید خودرو، یک حوزه بزرگ نیز تقاضای بسیار زیادی را برای توسعه زیر ساخت ایجاد می کند.