به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
پنجشنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

موانع کلان اقتصادی و کاهش بهای فلزات اساسی در LME

موانع و مشکلات کلان اقتصادی سبب شده که جو منفی بر مجموعه فلزات اساسی در بورس فلزات لندن (LME) حاکم شود. به این ترتیب روز سه شنبه 2 نوامبر روند نزولی را در این بازار شاهد بودیم.

شاخص PMI تولیدی در چین از کاهش رشد ماهانه در این کشور حکایت دارد. انتشار این خبر از جمله دلایلی است که جو منفی در بازار فلزات را توجیه می کند.

تحلیل گر فست مارکتس می گوید: ” به نظر می رسد که بخش های مهمی از اقتصاد چین با مشکل مواجه هستند. احتمالا این وضعیت تا پایان سال ادامه خواهد داشت. تا وقتی که کمبود برق و محدودیت های دیگر برقرار است تولیدکنندگان همچنان با مشکلات زیادی روبرو خواهند بود. این موضوع می تواند تاثیر منفی بر تقاضای فلزات داشته باشد.”

همچنین کاهش بهای زغال سنگ حرارتی باعث شده که قیمت فلزات بطور مضاعفی تحت فشار قرار گیرد به خصوص برای فلزاتی که برای استخراج یا ذوب به انرژی زیادی نیاز دارند.

یکی از تحلیل گران می گوید: “کاهش قیمت زغال سنگ حرارتی تاثیر منفی بر بازار فلزات انرژی بر مانند آلومینیوم و نیکل داشت.”

روز سه شنبه قرارداد آتی نیکل سه ماهه در بورس فلزات لندن از 19702 دلار به 19460 دلار در تن رسید. آتی آلومینیوم سه ماهه از 2719 دلار در روز دوشنبه به 2707.5 دلار به ازای هر تن در روز سه شنبه رسید.

سرمایه گذاران منتظر انتشار شاخص های PMI تولیدی برای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و همچنین کل اروپا هستند تا تصویر بهتری از وضعیت رشد اقتصادی اروپا و تقاضای این منطقه برای فلزات داشته باشند. همچنین آمار فروش خودرو در آمریکا قرار است امروز منتشر شود.

تداوم صعودی بهای ورق و پلیت فولادی در روسیه

با توجه به تقاضای قوی و کمبود عرضه، قیمت محصولات فولادی تخت در بازار روسیه روند صعودی دارد. با نزدیک شدن پایان دوره مالیات موقت بر صادرات کلاف فولادی، خریداران این محصولات در منطقه فدرال مرکزی مسکو فعالانه به ثبت سفارش اقدام می کنند.

به گفته فعالان بازار، تدریجا به تاریخ انقضای عوارض موقت صادرات (115 دلار در تن برای کلاف گرم و 133 دلار برای کلاف سرد) نزدیک می شویم. این موضوع از قیمت های داخلی در روسیه حمایت می کند. عوارض گمرکی فوق از 31 دسامبر امسال منقضی می شود.

روز دوشنبه 1 نوامبر ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت ورق گرم فولادی در بازار داخلی روسیه 72-76 هزار روبل (1011-1067 دلار) در تن cpt مسکو بود. این رقم 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده را شامل شده و در مقایسه با 72-75 هزار روبل هفته گذشته 1000 روبل در سقف دامنه رشد نشان می دهد.

به گفته معامله گران، ورق گرم برای تحویل نوامبر به قیمت 72-73 هزار روبل در تن فروخته شده است. یکی از معامله گران می گوید: “به گفته شرکت MMK، حجم سفارش های دریافتی این شرکت 20 درصد بیشتر از ظرفیت تولید ماهانه می باشد. این مازاد سفارش ها در قیمت تحویل محصولات دسامبر بازتاب خواهد داشت.”

برخی از معامله گران با کارخانجات قرارداد قبلی دارند که طبق آن بدون پیش پرداخت می توانند موجودی بگیرند. سپس می توانند از این موجودی ها به مقدار تناژ مورد توافق و به قیمت رایج بازار خرید داشته باشند.

روز 1 نوامبر ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت ورق گرم صادراتی منطقه CIS معادل 870-880 دلار در تن فوب دریای سیاه بود که در مقایسه با 25 اکتبر (850-870 دلار) در تن افزایش داشته است. روز دوشنبه ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت پلیت فولادی در بازار داخلی روسیه از 70-76 هزار روبل در تن به 72-76 هزار روبل در تن رسید که 2 هزار تن در کف دامنه رشد نشان می دهد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید