به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

کاهش 1 درصدی بهای طلا در انتظار افزایش نرخ بهره دلار

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، روز سه‌شنبه قیمت طلا در بازار جهانی بیش از 1 درصد افت داشت. جهش شاخص قیمت تولید‌کننده در ایالات متحده باعث شده که احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو بیشتر شود. روزهای 14 و 15 دسامبر فدرال رزرو جلسه ماهانه خود را برگزار می‌کند و احتمالا سیگنال‌هایی درباره نحوه و تعداد نوبت‌های افزایش نرخ بهره در سال آتی ارائه خواهد داد.

ساعت 11 صبح چهارشنبه 15 دسامبر ( 24 آذر) طلای نقدی با 0.27 درصد یا 4.77 دلار نزول به قیمت 1768 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1767.68 و 1774.05 دلار در اونس بود. 

مدیر شرکت سرمایه‌گذاری High Ridge Futures می‌گوید: شاخص قیمت تولید کننده بالاتر از انتظارات بود که نشان می‌دهد تورم ادامه خواهد داشت. گرچه طلا به عنوان سپری در مقابل تورم استفاده می‌شود اما در واقع تورم بالا می تواند رشد سریع نرخ بهره را به دنبال داشته باشد که بازده اوراق خزانه را افزایش داده و هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می‌برد. به همین دلیل به تورم شمشیر دو دم می‌گویند.

تحلیل گر بانک UBS می گوید: “فعالان بازار به دقت جلسه این هفته فدرال رزرو را دنبال می کنند و نحوه واکنش بانک مرکزی آمریکا به افزایش تورم را زیر نظر دارند که می تواند تغییرات بیشتری را در قیمت طلا به دنبال داشته باشد.”

تحلیل گر FXTM می گوید: “اگر فدرال رزرو سرعت کاهش محرک های اقتصادی را بیشتر کند احتمالا قیمت طلا تحت فشار قرار می گیرد و دلار تقویت می شود. همچنین انتظار برای افزایش نرخ بهره بازده اوراق قرضه را بالا می برد.” این هفته بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی ژاپن نیز تشکیل جلسه خواهند داد.

ثبات طلا در انتظار نشست دسامبر فدرال رزرو

صبح سه شنبه 14 دسامبر ( 23 آذر) قیمت طلا در بازار جهانی پایدار است. فعلا کاهش بازده اوراق خزانه در کنار تقویت شاخص دلار عوامل متضادی هستند که طلا در وضعیت تعادل نگه داشته اند. همچنین سرمایه گذاران منتظر نتیجه جلسه دو روزه فدرال رزرو آمریکا هستند که امروز و فردا برگزار می شود. کاهش محرک های اقتصادی و سیگنال در جهت افزایش نرخ بهره می تواند تاثیر منفی بر بازار طلا داشته باشد.

ساعت 10 صبح سه شنبه طلای نقدی با 0.12 درصد یا 2.19 دلار صعود هب قیمت 1788.23 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1785.26 و 1789.5 دلار بود.

تحلیل گر DailyFX می گوید: “بازار عمدتا منتظر نتیجه جلسه فدرال رزرو است.” او افزود که به دلیل دو فاکتور متضاد یعنی کاهش بازده اوراق خزانه و تقویت دلار، طلا در دامنه محدودی گیر کرده است.

تقویت دلار باعث می شود که خرید طلا برای دارندگان سایر ارزها دشوارتر شود. از سوی دیگر کاهش بازده اوراق خزانه هزینه فرصت نگهداری طلا را کم می کند و بر جذابیت آن می افزاید.

اواخر امروز جلسه دو روزه فدرال رزرو آمریکا شروع می شود. انتظار می رود در این جلسه تصمیم بر کاهش سریع تر برنامه محرک اقتصادی اعلام شده و احتمالا برنامه افزایش نرخ بهره در سال آینده جلو انداخته شود.

کاهش محرک های اقتصادی و افزایش نرخ بهره عواملی است که بازده اوراق خزانه دولتی آمریکا را افزایش داده و هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد. تحلیل گر DailyFX می گوید: “پرسش اصلی این است که آیا سیگنال حرکت به سمت سیاست های انقباضی پولی به صورت روشن و صریح خواهد بود یا خیر. اگر رویکرد فدرال رزرو به اندازه انتظارات بازار انقباضی نباشد در این صورت ممکن است طلا مقداری تقویت شود. البته روند کلی بازار طلا هنوز نزولی است.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید