به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۷ آبان ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

تداوم درگیری طلا با مقاومت 1800 دلار

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح پنجشنبه 28 اکتبر قیمت طلا در بازار جهانی مقداری تقویت شده و بار دیگر مقاومت 1800 دلار را آزمایش می کند. اخیرا طلا چند بار از این محدوده عبور کرد اما در تثبیت بالای 1800 دلار موفق نبود. کاهش بازده اوراق خزانه آمریکا از جمله دلایلی است که فرصت دوباره‌ای برای طلا ایجاد کرده است.

ساعت 1 بعد از ظهر روز پنجشنبه طلای نقدی با 0.18 درصد یا 3.22 دلار صعود به قیمت 1799.91 دلار در اونس معامله می‌شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1794.17 و 1803.88 دلار بود.

بازده اوراق خزانه بنچمارک 10 ساله آمریکا نزدیک به کف دو هفته‌ای قرار دارد که این موضوع با کاهش هزینه فرصت نگهداری طلا به افزایش تقاضا و بهای آن کمک می‌کند. مدیر شرکت شمش ABC می‌گوید: “اکنون شاهد هستیم که خریداران بیشتری به بازار طلا ورود می‌کنند که بخشی از آن به خاطر تورم و افزایش قیمت ها می‌باشد.”

سرمایه‌گذاران اکنون منتظر نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا هستند که قرار است امروز برگزار شود. همچنین روز 3 نوامبر نشست فدرال رزرو آمریکا را خواهیم داشت. حرکت به سمت کاهش سیاست‌های انبساطی پولی و کاهش محرک های اقتصادی می تواند بار دیگر فشار فروش در بازار طلا را افزایش دهد.

طلا غالبا به عنوان ابزاری برای گرفتن پوشش در مقابل تورم استفاده می‌شود اما در شرایط فعلی افزایش تورم می تواند به رشد نرخ بهره منجر شود که تاثیر منفی بر قیمت طلا می‌گذارد و رقیبی برای این فلز گرانبها به شمار می‌رود.

تحلیل‌گر بانک ANZ می‌گوید: ” بازده واقعی اوراق خزانه منفی است و ریسک‌های تورمی می تواند کمک کند که طلا از مقاومت 1850 دلار هم عبور کند. البته سال آینده احتمال کاهش دوباره قیمت‌ها وجود دارد.”

تقویت شاخص دلار و کاهش اونس طلا

صبح چهارشنبه قیمت طلا در بازار جهانی نزولی است. قیمت طلا برای چندمین بار نتوانست بالای مقاومت 1800 دلار در اونس باقی بماند و به دلیل تقویت شاخص دلار و افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا، قیمت طلا به زیر 1800 دلار تنزل پیدا کرد.

ساعت 9:50 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.31 درصد یا 5.57 دلار نزول به قیمت 1787.88 دلار در اونس معامله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1785.52 و 1795.03 دلار بود.

بازده اوراق خزانه بنچمارک 10 ساله آمریکا افزایش داشته و این امر هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می‌دهد زیرا بهره ای به نگهداری طلا تعلق نمی‌گیرد. اکنون فعالان بازار منتظر نتایج نشست بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا هستند که قرار است روز پنجشنبه برگزار شود. همچنین روز سوم ماه نوامبر نشست کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا را خواهیم داشت.

تحلیل‌گر کارگزاری OANDA می‌گوید: “تقریبا مطمئن هستم که به زودی کاهش خرید اوراق خزانه توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود و در نتیجه بازده اوراق خزانه افزایش پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی طلا به سختی می تواند خود را نزدیک 1800 دلار نگه دارد. البته با توجه به تورم بالا، بازده واقعی اوراق خزانه پایین است. در نتیجه بعید است که افت قابل توجهی را در قیمت طلا شاهد باشیم اما عبور از مقاومت 1835 دلار نیاز به مومنتوم بسیاری دارد.”

پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی ژاپن همچنان به ارائه محرک‌های اقتصادی ادامه دهد و در عین حال پیش بینی نرخ تورم برای امسال را کاهش دهد. اما انتظار می‎رود افزایش تورم در منطقه یورو چالش مهمی پیش روی بانک مرکزی اروپا قرار دهد و ممکن است کاهش محرک های اقتصادی برای کنترل تورم به تصویب برسد.

نقره با 0.5 درصد نزول به 24.01 دلار و پلاتین با 0.4 درصد کاهش قیمت به 1023.48 دلار در اونس رسید. بهای پالادیوم با 0.2 درصد نزول در 2007.65 دلار در اونس گزارش شد.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید