به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۱۶ ام آبان ۱۴۰۱

بازار بورس در دومین روز هفته، روند مثبت خود را ادامه داد هر چند که با شدت و هیجانات کمتر نسبت به روز گذشته؛ شاخص کل بورس تهران، 16 هزار واحد رشد داشت که بیشترین تأثیر مثبت را شرکت ملی مس بر روند شاخص کل ایجاد کرد. روند ارزش معاملات خرد بازار نسبت به روزهای گذشته مثبت بوده است و امروز هم در محدوده 3 هزار و 600 میلیارد تومان قرار گرفت. 

از مهمترین موضوعات این روزهای بازار، بحث روند کامودیتی‌ها به تأثیر از سیاست‌ای فدرال رزرو و سیاست‌های کووید صفر چین و همچنین روند نرخ دلار به تأثیر از استمرار سیاست‌های بانک مرکزی ایران است. نرخ دلار برای اولین بار به محدوده 36 هزار تومانی صعود کرده است، این در حالیست که نشانی از تغییر سیاست‌های انقباضی  بانک مرکزی دیده نمی‌شود، چرا که شاهد پایبندی بانک مرکزی به سیاست‌های همیشگی خود در مورد افزایش عرضه‌ها در بازار ارز برای کنترل بازار هستیم. در رابطه با نرخ ارز سه موضوع مطرح است، بحث عدم توانایی بانک مرکزی و سیاست‌های نادرست آن در مواجه با بازار ارز، سیاست خارجی ایران در قبال دیگر کشورها و سوم کاهش انگیزه صادرکنندگان برای تعدات ارزی در سامانه نیما بدلیل اختلاف بین دلار آزاد و دلار نیما؛ با توجه به محدوده عددی نرخ بهره بانکی این انگیزه بوجود می‌آید که صادرکنندگان از این اختلاف بهره ببرند. با توجه به موضوعاتی که در جوامع بین‌ المللی در رابطه با اعتراضات اخیر و همچنین متهم شناختن ایران در رابطه با فروش پهپاد به روسیه و دخالت غیرمستقیم در جنگ روسیه علیه اوکراین، انتظار پیشرفت در مذاکرات برجام و گشایش اقتصادی از این طریق، کمی دور از ذهن است. اما در مورد سیاست‌های فدرال رزرو و سیاست‌های کووید صفر در چین؛ هفته گذشته فدرال رزرو چهارمین بار متوالی، نرخ بهره را 0.75 واحد افزایش داد و به 4 درصد رساند، نکته مهم سخنان فد، این بخش نبود چرا که افزایش نرخ بهره به این میزان پیش‌بینی می‌شد اما بخش مهم سخنان پاول، اشاره به رکودی که بازارها را درگیر خود کرده است، بود. سخنان پاول، بخشی از تحلیلگران را به این نتیجه رساند که ممکن است بانک مرکزی آمریکا در بخشی از سیاست‌های انقباضی خود تجدید نظر کند و یا سرعت آنها را کاهش دهد، این موضوع در کنار اخبار مربوط به احتمال تغییر سیاست‌های کووید صفر در چین، به عنوان یک محرک برای رشد بازارها ایفای نقش کرد، هرچند که با توجه به خبرها، شبه‌هایی در رابطه با این موضوع ایجاد شد.

برای جمع‌بندی موارد فوق و همچنین چشم‌انداز بازار؛ به نظر می‌رسد که بازار فردا با قدرت مثبت کمتری نسبت به امروز شروع به کار کند در ادامه باید دید که وضعیت عرضه و تقاضا در بازار به چه سمتی خواهد رفت، ضمن اینکه باید احتمال تداخل بانک مرکزی در بازار ارز برای کنترل قیمت‌ها وجود دارد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید