به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۷ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۸ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حالی به استقبال هفته پیش رو می‌رود که روز چهارشنبه با 9.508واحد پیشروی در ارتفاع یک میلیون و 393هزار واحد قرار گرفت و شاخص کل هم وزن هم 50 واحد عقب نشست و در محدوده 376 هزار واحد متوقف شد. شاخص هم وزن به محدوده حمایتی خودش رسیده است. اما این به معنای پیشنهاد خرید و فروش نیست چرا که هنوز با وجود رسیدن به محدوده زون حمایتی نه خریدار و نه فروشنده علاقه و دل و دماغی برای خرید و فروش ندارند این را می‌توان از ارزش معاملات خرد پی برد که مجددا کاهش یافت و به 3،860 همت رسید تا انعکاسی از روکودیترین روزهای بورس باشد. حداقل اطلاعاتی از قبیل نرخ دلار، بازارهای جهانی و گزارشات 6 ماهه بر روی کاغذ نشان می‌دهند که بورس باید یک صعود پایدار را دنبال کند اما چرا بدین شکل بازار به عقب نشسته است و بی رمق و کلافه معامله می‌شود؟
می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :
کاهش ارزش لیر: به هر حال مسکن و املاک یک جایی برای سرمایه‌گذاری خیلی خوب است و به عنوان یک مأمن سرمایه گذاری شناخته می‌شود و با توجه به تنش‌های سرمایه‌گذاری شاید پایین‌تر هم بیاید.
رمز ارزها: اگر توجه کرده باشید همان موقعی که بورس با ریزش همراه بود بین کوین تقریبا از 30 هزار دلار داشت شروع می‌کرد بالا برود.
فروش اوراق : اینکه دولت تاکنون اوراق چندانی نفروخته به دلیل پایین بودن نرخ بهره و سررسیدها بوده که تنوعی نداشت. اینکه بگوییم در ادامه نمی‌فروشند بعید است . البته هنوز تصمیمی نگرفته‌اند و شاید با تنوع در سررسید و نرخ بهره دوباره دولت به فروش اوراق بپردازد.
اعتماد عمومی: آنچه باعث رونق در بازار می‌شود معاملات خرد توسط افراد حقیقی است که حالا هم حقیقی‌ها یا سمت املاک در ترکیه یا بازارهای جهانی رفته‌اند. از سویی رویکرد دوگانه دولت در حرف و عمل بر بی اعتمادی مردم صحه گذاشته است. خیلی‌ها در دوران اوج دارایی و حتی منزل خود را فروختند و قسمت بیشتر دارایی خود را از دست دادند و حالا این ترس را دارند که سمت بازار بیایند و سازمان بورس و دولت کاری برای بازگشت اعتماد مردم نکردند و دوباره همین اتفاق افتاد و دوباره 200 هزار واحد شاخص رفت بالا و سپس با کله اومد پایین. خب معلومه سهامدار خرد کلاهش هم بیوفته دیگه نمیاد بردارد و ارزش معاملاتی که پایین است نشون دهنده اینه که خیلی‌ها رفتند و دیگه برنگشتند.
بازارهای کامودیتی : یک سوالی که پیش می‌آید این است که سرمایه گذاری از خود می‌پرسد چرا کامودیتی‌ها وقتی این قد افزایش قیمت داشته‌اند و نفت به 86 دلار را رد کرده و مس از مهر ماه سال گذشته تا امسال چیزی حدود 80 درصد افزایش قیمت داشته، فملی چند درصد افزایش قیمت داشته؟ فولاد همچنین. بنابراین سرمایه‌گذار به این نتیجه می‌رسد که بورس تنها با خبرهای تورمی رشد پیدا می‌کند، به نوعی بازار منتظر خبرهای بد برای اقتصاد است تا بینش اقتصادی.
در نتیجه جذابیت و عدم اعتماد سایر بازارها باعث رکود بازار شده است.


حال راهکار چیست؟

آیا اینکه بگوییم یک بازار باید خراب شود تا بازار ما درست شود منطقی است؟ با یک مثال توضیح خواهم داد. پارسال انس جهانی طلا بالا رفت سپس ریخت و روند سایدی را دنبال کرد، خیلی از تحلیل گران معتقد بودند عدم افزایش قیمت جهانی طلا بدلیل بازار رمزارزها است و بیت کوین می‌تواند یک جانشین باشد. دوره بعدی که بازار رمزارزها ریخت حتی انس جهانی طلا پایین تر آمد پس چه شد؟
در نهایت باید گفت که عوامل دیگری از قبیل بصرفه بودن و عدم اعتماد باعث کوچ سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه ایران شده است و این که انتظار داشته باشیم رمز ارزها بریزند فرض اشتباهی است از طرفی یک سرمایه‌گذار همه سرمایه خود را در یک بازار فقط وارد نمی‌کند لذا منابع آزاد برای ورود به بازار وجود دارد منتها کمی زمان لازم است جتی اگر سهام ارزنده باشند چرا که خیلی از مردم بر این باورند که این بازار دیگر به درد نمی‌خورد و همش در حال ریزش است.

به منظور پیش‌بینی بازار می‌توان به نقطه عطف بازار یعنی نیمه دوم روز چهارشنبه اشاره کرد که تقاضا کمی بهتر شد. لذا با توجه به مثبتی که چهارشنبه شاهد بودیم اگر شاخص نتواند از مقاومت 1.420 میلیون واحدی که سقف کانال نزولی هست عبور کند به احتمال زیاد کف 1.38 میلیون واحدی را می‌زند و به سمت 1.3 میلیون واحدی حرکت خواهد کرد،اما شاخص هم وزن که مقداری واقع بینانه‌تر به بازار نگاه می‌کند در محدوده 370 هزار واحدی دارای حمایت معتبری است و اگر از این محدوده بتواند برگردد می‌توان انتظار داشت بازار مقداری بهبود یابد و تا 40چ هزار واحد یک دوره رشد را تجربه کند، در غیر این صورت شاخص هم وزن به سمت کف آبان 1399 و محدوده 360 هزار واحد می‌رود که در صورت از دست دادن آن شرایط پیچیده می‌شود، هر چند که احتمال کمی وجود دارد که محدوده 370 هزار واحد از دست برود، اما بازار همانطور که ما را شگفت‌زده کرده، بعید هم نیست. نکته مهمی که می‌تواند موجب بازگشت شاخص هم وزن و کل باشد رسیدن شاخص خودرو به کف قبلی خود و شاخص فلزات با توجه به گزارشات مناسب و P/ E های جذاب می‌باشد. برای بازار فردا نیز با توجه به شواهد موجود و شرایط تکنیکالی، انتظار داریم فردا با بازاری متعادل رو به رو باشیم، همراه با اینکه احتمال افزایش عرضه‌ در سطح اندک، نیز وجود دارد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید