به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۴ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۵ تیرماه ۱۴۰۱

بازار بورس تهران، اولین روز هفته را با عقب نشینی خریداران در عمده نمادهای بزرگ بازار آغاز به کار کرد. در میان گروه‌های بازار، تنها خودرویی‌ها و انبوه سازان بودند که مورد توجه خریداران قرار گرفتند و تقریبا از باقی گروه‌های بازار تحرکات منفی و رو به پایین را شاهد بودیم. در میان گروه‌های قرمز بازار امروز، منفیِ فولادی‌ها، معدنی‌ها و پتروپالایشی‌ها بیشترین تأثیر را بر روند بازار داشت و با این تفسیر سبزپوشی خودرویی‌ها نتوانست شاخص کل بازار را از روند منفی خود باز دارد. در نهایت شاخص کل با حدود 13 هزار واحد افت به ارتفاع 1 میلیون و 520 هزار و 334 واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن اما برخلاف روند بزرگان بازار، اندکی مثبت بود که نشان از وضعیت بهتر کوچک‌های بازار نسبت به بزرگان دارد. روند خروج پول حقیقی از بازار نیز ادامه داشت و در بازار امروز حدود 316 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در بازار داشتیم.
از مهمترین پارامترهای تأثیرگذار بر بازار این روزها، وضعیت بازارهای جهانی‌ست؛
بازارهای جهانی پس از جلسه حدود 2 هفته پیش فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم، کامودیتی‌ها و بازارهای جهانی افت زیادی داشته اند. قیمت نفت برنت حدود 10 درصد افت را تجربه کرده است و به محدوده 113 دلاری رسیده است. طلای سیاه هر چند روز گذشته حدود 3 دلار رشد داشت اما سایه سنگین رکود در اقتصاد جهانی اجازه رشد این کالای گران‌بها را نداد و شاهد عقب نشینی آن بودیم.
در رابطه با سیاست‌های تهاجمی فد، اشاره‌ای به مقاله یاهو فایننس در این مورد خواهیم داشت؛ ریک نیومن روزنامه نگار ارشد به سیاست‌های تهاجمی فد اشاره می‌کند و در این باره می‌نویسد: ” جروم پاول این هفته به صراحت اعلام کرد که رکود، فدرال رزرو را از افزایش نرخ بهره به اندازه لازم برای مهار تورم باز نمی‌دارد. ” به نظر می‎رسد که فدرال رزرو خود را برای یک دوره رکودی آماده کرده است و قرار نیست چیزی مانع بزرگترین بازیگر بازارهای مالی دنیا برای کاهش نرخ تورم شود. تورم 8.3 درصدی ایالات متحده ناشی از رشد نقدینگی دلار در 2 سال گذشته ( حدود 30 درصد دلارهای جهان بعد از سال 2020 چاپ شده است ) . آمارهای تراز تجاری ماهانه آمریکا گواه از این موضوع دارد. باید دید کشمکش بین نرخ بهره و نرخ تورم تا کجا خواهد رسید.
در نتیجه همه این موارد احتمال ادامه دار بودن روند افت بازارهای جهانی بسیار محتمل است.
از طرف دیگر، موردی که باعث مورد توجه قرار گرفتن خودرویی‌ها و تا حدودی بانکی‌ها در بازار امروز شد، افزایش رفت و آمدها سیاسی و خبرها در مورد بازگشت طرفین به مذاکرات برجام بود. به این مورد، عقب نشینی نرخ دلار را هم اضافه کنید که یا به دلیل اخبار مثبت راجع به برجام است و یا ارز پاشی‌های بانک مرکزی در بازار برای سرکوب نرخ ارز.
در هر صورت و با همه‌ی این تفاسیر بازار فردا با توجه به روند معاملات در بازار امروز به نظر می‌رسد شروعی منفی داشته باشد و باید دید در ادامه روند خوب برجامی‌ها می‌تواند تغییری در معاملات بازار داشته باشد یا خیر.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید