به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۳ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۴ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، امروز سه‌شنبه سوم اسفندماه 1400 ، متعادل و همراه با گرایشات مثبت آغاز بکار کرد. پس از تحرکات مثبتی که بانکی‌ها و خودرویی‌ها در روزهای گذشته داشتند، امروز نوبت پالایشی‌ها بود که خودی نشان دهند. بنابراین لحظه به لحظه بر تقاضای پالایشی‌ها افزوده می‌شد. در انتهای بازار، همانطور که انتظار می‌رفت شپنا، شبندر و شتران به صف خرید رسیدند. از دیگر صنایع سبز بازار امروز، غذایی‌ها بودند که به نظر حذف ارز ترجیحی را جدی گرفته بودند. در نهایت شاخص کل با بیشترین تأثیرپذیری از گروه پالایشی ( شبندر، شپنا، شتران ) و نمادهای فارس، فملی و حکشتی حدود 3 هزار و 211 هزار واحد رشد را به ثبت رساند و در ارتفاع 1 میلیون و 284 هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن هم با 782 واحد رشد در ارتفاع 328 هزار و 663 واحد ایستاد. امروز شاهد رشد اندکی در ارزش معاملات خرد بودیم که مقدار 3 هزار و 520 میلیارد تومان رسید.
اتفاقات امروز بازارهای مالی به تأثیر از فرمان پوتین مبنی بر به رسمیت شناختن مناطق جدا شده شرق اوکراین، دونتسک و لوهانسک به عنوان کشورهای استقلال یافته‌بود. به تأثیر از این رخ‌داد، فعالان بازارهای مالی استقبال بیشتری از دارایی‌های ریسک‌گریز داشتند. در نتیجه اتفاقات اخیر باعث افزایش قدرت طلا شد و قیمت این فلز گرانبها بالای 1900 دلار تثبیت شد. از طرفی رمزارز شماره یک دنیا، بیت‌کوین، در مقابل اتفاقات اخیر، با افتی 7.7 درصدی وارد کانال 36 هزار واحدی شد. در نتیجه ایجاد بی‌ثباتی میان بازا‌‎رهای مالی و احتمال تحریم روسیه از طرف اروپا، نفت به یک قدمی 100 دلاری رسید و آخرین اطلاعات به‌روز شده، نشان از نفت 99 دلاری دارد. باید در نظر داشت که روسیه سهم قابل توجهی از تولید جهانی نفت و همچنین سهم عمده‌ای از میزان صادرات گاز به اروپا را دارد.
به تأثیر از اتفاقات بازارهای جهانی نفت، نمادهای گروه پالایشی مورد توجه قرار گرفتند با توجه به روند کرک اسپرد پالایشی‌ها ( که به عدد 14 رسیده است ) و با توجه به روند متغیرهای مربوطه و گزارشات این شرکت‌ها، به نظر می‌رسد که زمستان و بهار خوبی داشته باشند.
از دیگر گروه‌های سبز بازار امروز، غذایی‌ها بودند که با توجه به اخبار مثبت در رابطه با حذف ارز ترجیحی مورد توجه قرار گرفتند. با توجه به سخنان سخنگوی دولت، این موضوع میان دولت و مجلسی‌ها در حال بررسی‌ست، پس هنوز باید احتمال عقب نشینی دولت و مخالفت مجلس به‌دلیل نبود راهکار و برنامه مناسب را درنظر گرفت.
اتفاقات این روزهای فضای سیاسی حاکم بر کشور، باعث بوجود آمدن نوسانات زیادی در بازار ارز شده است. اخبار مثبت از مذاکرات برجامی که باعث کاهش نرخ دلار و به تبع آن توجه به صنایع ریالی می‌شود پس از چند روز که از این اخبار مثبت بگذرد و جو بازار از هیجانات و واکنش‎های مثبت به این اخبار خالی شود، دوباره شاهد رشد نرخ دلار و به تبع آن کاهش توجه به صنایع ریالی خواهیم شد. صحبت‌های برخی از مقام‌های ارشد طرفین مذاکرات مبنی بر اینکه هنوز بر سر مسائل مهم به اتفاق نظر نرسیده ایم باعث رشد دلار تا نیمه 26 هزار تومان شد. تأثیرات این صحبت‌ها را در بازار امروز مشاهده کردیم که احتمالاً همین روند در بازار فردا هم ادامه داشته باشد و گروه های به اصطلاح برجامی واکنش به این اتفاقات داشته باشند.
برای بازار فردا، با توجه روند رو به رشد پالایشی‌ها در بازار امروز و همچنین قیمت نفت، احتمالاً پالایشی‌ها بیشتر از دیگر صنایع مورد توجه قرار گیرند. ضمن اینکه نباید از صنایعی که از حذف ارز ترجیحی منتفع می‌شوند غافل بود.

دسته بندی گزارش
نظر خود را بنویسید