به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۳ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۴ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه در دومین روز کاری آبان ماه، همچنان به جز آه و افسوس چیزی برای سهامداران و اهالی بازار نداشت. شاخص کل با ریزش حدود 24 هزار واحدی و کاهش 1.7 درصدی، با قدرت سطح 1 میلیون و 400 هزار و واحدی را هم از دست داد. شاید اگر دو یا سه هفته قبل نظرمان راجع به بازار می‌پرسیدید، امیدی به گزارشات داشتیم، اما با این وضع بازار آن هم از دست رفت. سایه ابهامات بر سر بورس آنقدر سنگینی می‌کند که بازه زمانی نوسان در بازار سرمایه را باید کمی طولانی‌تر بدانیم. تا حدی میتوانست روند معاملات و نرخ های بازارهای جهانی تاثیر مثبت داشته باشد، اما اتفاقات و انتظارات داخل کشور مانع این روند شد. هر چند امکان دارد شاخص به عقب نشینی از سطح 1 میلیون 400 هزار واحدی واکنش نشان دهد و تا حدودی شاهد مثبت شدن شاخص باشیم، اما بسیار محتمل است که شاخص به روند نوسانی در کانال نزولی همانند هفته های اخیر ادامه دهد. در روزهای گذشته که توجه سهامداران به گزارش‌های عملکرد میان دوره ای شرکتها جلب شده بود، گزارش‌های ناامید کننده و پر از ابهام بسیاری از شرکتها، عملکرد مطابق انتظار و خوب برخی از شرکتها را به حاشیه کشاند. ابهامات موجود در بازار، تصمیمات بعضاً یک شبه مدیران و کابینه جدید، فعلاً که به مذاق سهامداران و فعالان بازار سرمایه خوش نیامده است. هر چند که ممکن است در نهایت برخی از این تصمیمات به نفع پویایی و رشد بازار باشد، اما ابهامات، باعث عدم استقبال از آنها خواهد شد. اخیراً وزارت صمت اعلام کرده که ارتباط قیمت دلار با نرخ گذاری این کالاها را قطع خواهد کرد. روشی که برای اجرای این سیاست پیشنهاد شده است عبارت است از الزام عرضه عمده محصولات در بورس کالا دارد. بورس کالا به خودی خود هدف آن ایجاد شفافیت در معاملات است و از این جهت میتواند به بازار کمک کند.
پیش‌بینی‌ها برای روزهای باقیمانده از سال، حاکی از ادامه روند صعودی نرخ بهره دارد. که این مورد به خودی خود باعث ادامه روند نوسانی و نزولی بازار خواهد شد. ضمن اینکه روند نرخ ارز در محدوده فعلی، در صورتی که تا قبل از شروع زمستان مذاکرات به نتیجه نرسد احتمال اینکه شاهد نرخ های بسیار بالاتری برای آن باشیم محتمل است. بنابراین با وجود توافق نباید انتظار نرخ های زیر 20 هزار تومانی را داشته باشیم.
به هر حال بازار در شرایط فعلی و ارزش معاملات در محدوده ی 4000 میلیارد تومانی رغبتی برای سرمایه‌گذاران باقی نمی‌گذارد. رکود در بازار کاملاً مشاهده می‌شود ، اگر روند رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر ادامه‌دار باشد، قطعاً فشار تورمی بیشتری را احساس خواهیم کرد و در صورت ثبات و یا تداوم در نرخ‌های جهانی و همچنین همراهی تصمیمات بانک مرکزی با این موارد بعد از اصلاح زمانی بازار، نباید سهام افت بیشتری را تجربه کنند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید