به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۰ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار در هفته سوم آذر ماه با آرامش و نوسان کم به کار خود پایان داد. شاخص کل تغییر چندانی نداشت و شاخص هم وزن نیز کاهش یک درصدی را تجربه کرد. از منظر تکنیکالی، شاخص در تایم فریم هفتگی در حال گذار احتمالی از نزولی به صعودی است و همانطور که پیش‌بینی می‌شد شاخص کل به محض آمدن زیر یک میلیون و 340 هزار واحد در روز شنبه به آن واکنش نشان داد و فورا به سطوح بالاتر آمده و اوج رشد شاخص در روز چهارشنبه و پس از بازگشایی خودرو و خساپا اتفاق افتاد. همچنین پس از دوهفته، تراز سرانه معاملات افراد حقیقی در روز چهارشنبه مثبت شد. هرچند هنوز زود است که در مورد تغییر روند قضاوت کنیم، ولی با توجه به اتفاقات اخیر که در ادامه به آن اشاره می شود، احتمال رشد بازار بیش از افت آن است.
یکی از این اتفاقات بازگشایی خودرو و خساپا بود. نماد خودرو سالهای سال است که در بازار لیدر محور ایران به عنوان لیدر بلامنازع بوده و در مقاطعی از زمان این مسئولیت را به دیگر سهام بزرگ واگذار کرده ولی پس از چندی، دوباره جایگاه خود را پس گرفته است. حدود یک ماه پیش نمادهای خودرو و خساپا به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت و گرفتن مجوز افزایش قیمت محصولات بسته شدند. اما به یکباره و قبل از بازگشایی مجدد آنها، از طرف رییس دولت دستوری مبنی بر لغو افزایش قیمت محصولات آمد و این دو نماد تا چهارشنبه 17 آذر ماه بسته ماندند. اما افزایش قیمت مجددا اعمال شد و شاهد افزایش قیمت بین 10 تا 18 درصد بودیم. درنهایت نیز در آخرین ساعت روز چهارشنبه، هر دو نماد با مثبت معقول بازگشایی شدند. از این جهت می گوییم معقول که شاید اگر بالاتر بازگشایی می شدند، احتمال افت قیمت در روزهای آینده را داشتیم. این مسئله می‌توانست کل بازار را تحت تاثیر منفی قرار دهد. از این جهت بازگشایی خودرو و خساپا با این قیمت ها، یک پالس مثبت برای بازار بود و رشد آهسته و پیوسته آنها در ادامه و با پشتوانه افزایش فعلی قیمت محصولات و احتمال افزایش قیمت مجدد محصولات در آینده، بازار را در روند مثبت قرار می‌دهد.
اتفاق دیگر در مذاکرات هسته‌ای در شهر وین در حال رقم خوردن است. برخلاف هفته گذشته و ناامیدی مستولی شده بر فضای مذاکرات و به ویژه افکار عمومی در ایران، اما مذاکرات در هفته جاری بهتر پیش می‌رود و گویا مواضع کمی به هم نزدیک تر شده است. مطابق آنچه اولیانوف، نماینده روسیه گفته است، مذاکرات وین بر اساس پیش نویس هایی که تا پایان دور ششم تدوین شده ادامه پیدا خواهد کرد. وی افزوده است که برخی سوءتفاهمات که در هفته گذشته با آن مواجه شده بودند، برطرف شده و کار عملی را آغاز کرده‌اند. همچنین خبرهای غیررسمی از سفر بهروز کمالوندی سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به وین خبر می‌دهند و گویا قرار است با معاون مدیرکل آژانس دیدار و رایزنی داشته باشد. حرکت رو به جلو است و اصل ماجرا نیز همین است. اینکه در اولین دور مذاکرات در دولت جدید خواسته ها از هم دور بودند، بسیار طبیعی به نظر می رسید و مهم روند پیشرفت در دورهای بعدی گفت‌وگو بود که گویا حداقل در این دور محقق شده است.
چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت، توافق یا عدم توافق، مهمترین عامل موثر روی بازار سرمایه است. در کوتاه مدت شاهد رشد سهامی که از مذاکرات تأثیر مثبت می‌گیرند خواهیم بود. بانکی‌ها و خودرویی‌ها در صدر این فهرست هستند. هم چنین گروه‌هایی که ارز ترجیحی می گیرند و یا قیمت‌گذاری دستوری در آنها صورت می گیرد، وضعیت بهتری پیدا می‌کنند، زیرا دولت دست بازتر و قوی تری بعد از توافق پیدا می‌کند و کمتر به سراغ کنترل شرایط و قیمت ها که بلای جان اقتصاد ما شده است می‌رود. در صورت عدم توافق نیز بازار پایین تر از این ندارد، ولی یک نکته مهم وجود دارد. در صورت عدم توافق، بازار سهام با وجود تمام اصلاح ها و افت هایی که تا بحال داشته، احتمالاً در پایین ترین سطح از استقبال سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و وضعیت دیگر بازارها بهتر خواهد بود.
به نظر می‌رسد هفته پیش رو بهتر از هفته های گذشته باشد و احتمالا شاهد تغییر روند به سمت بهتر شدن بازار خواهیم بود

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید