به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۳ تیر ۱۴۰۱

کم‌رمق، سرگردان و بی‌هدف؛ این وضعیت این روزهای بورس است. شاخص کل بورس تهران در ادامه روزهای اصلاحی خود، بواسطه روند روز گذشته خود، شروعی منفی داشت و در ادامه با توجه به افزایش نسبی تقاضا بر عرضه‌ها به‌ خصوص در نمادهایی که تقسیم سود بالایی دارند، به مدار مثبت بازگشت و با حدود 1 هزار و 300 واحد رشد در ارتفاع 1 میلیون و 502 هزار واحدی قرار گرفت. عملکرد شاخص کل هم‌وزن از لحاظ مقدار رشدی تقریباً برابر با شاخص کل داشت اما از لحاظ درصدی عملکرد بهتری به ثبت رساند، این موضوع نشان‌ دهنده این است که سهام کوچکتر عملکرد بهتری داشته‌اند، با افزایش ریسک‌های دولتی احتمالاً شاهد تکرار این موضوع باشیم و شرکت‌هایی که از تصمیمات پر از زیان دولت در امان باشند، سودآوری و معاملات بهتری خواهند داشت. ارزش معاملات خرد ناامید کننده و کم‌رمق؛ امروز با ثبت 3 هزار و 200 میلیارد تومان، یکی از پایین‌ترین روزها بازار از لحاظ ارزش معاملات را شاهد بودیم.
در رابطه با ریسک‌های بازار جهانی و تأثیر آن بر بازار زیاد صحبت کرده‌ایم. در کنار این مورد و ریسک‌های دولتی، شاهد افزایش آرام آرام نرخ بهره بین بانکی و نزدیک شدن به مرز 21 درصدی به یکی دیگر از پارامترهای مهم تبدیل شده است و باید دید تا چه میزان رشد آن ادامه دار خواهد بود. بازار ما بیشترین ضربه را از جانب تصمیمات دولت و ریسک‌هایی که از این طریق به بازار وارد می‌شود، می‌خورد. شمارش این ریسک‌ها از ابتدای امسال بیشتر از انگشتان دو دست خواهد بود. در این میان اخبار مثبت اندکی تأثیر می‌‎گذارد و اخبار منفی با توجه به بدبینی به وضعیت موجود، بیشترین اثر را بر روند بازار می‌گذارد. فرسایشی شدن مذاکرات، بلوک خودرویی‌ها، دستکار دولت در بازارها و … نمونه‌ی اندکی از این موارد است. جهانی‌ها هم که تازه در ابتدای راه اصلاحی خود هستند و تا زمانی که در عملکرد یا گفته‌های فد، شاهد عقب نشینی از سیاست‌های انقباضی که در پیش گرفته است نباشیم، نباید انتظار رشد در بازارهای جهانی را داشته باشیم، هرچند که در این راستا رصد وضعیت عرضه و تقاضا و محرک‌های آن را باید به شدت دنبال کرد.
برای آینده وضعیت بازار در کنار همه مواردی که مطرح شده، احتمال می‌رود با گزارش فصل بهار شرکت‌ها، بازار بورس بهتر بتواند تصمیم بگیرد. به نظر می‌رسد گروه پالایشی پتانسیل افزایش سودآوری را داشته‌باشند هرچند که احتمال افت بهای نفت در بازارهای جهانی، ریسک معاملات این گروه را افزایش داده است. از طرفی باید دید عملکرد شرکت‌هایی که از حذف دلار نیما به ظاهر منتفع شده‌اند، چه تغییری در حاشیه سود خود خواهند داشت.
در نهایت برای بازار فردا، با توجه به روند بازار امروز به نظر می‌رسد که شاخص کل مثبت آغاز بکار کند و در ادامه باید دید روند عرضه و تقاضا به کجا خواهد رسید.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید