به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۲ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس اوراق بهادار تهران امروز با عقب نشینی به میزان 18 هزار و 416 واحدی هفته کاری خود را آغاز کرد و در محدوده 1 میلیون و 378 هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن هم 4 هزار و 360 واحد عقب نشینی کرد و در عدد 363 هزار واحد متوقف شد. بازار طی هفته گذشته دوبار به محدوده 1 میلیون و 400 هزار واحد نزدیک شد اما موفق نشد خود را در بالای آن تثبیت کند. در واقع بازار بارها این مقاومت را شکسته اما به دلیل پایین بودن ارزش معاملات خرد توانایی تثبیت و رشد در بالای آن را نداشته است.
متغیرهای اثرگذار بر بازار مانند قیمت دلار و عملکرد شرکت‌ها مثبت است، در یک سال اخیر نیز قیمت‌ها افت خوبی داشتند و نسبت پی بر ای فروارد مناسب است و کف تاریخی بازار سهام را شاهد هستیم اما نکته مهم این است که تقاضا در بازار نیست. بازار امروز نیز بیش از هر چیزی نبود تقاضا را شاهد بود که دلیل آن این بود که چشم‌انداز مذاکرات به‌علاوه چشم‌انداز نرخ بهره بین بانکی و نرخ سود اوراق به نحوی است که سرمایه‌گذاران جرئت ورود و خرید سهام را ندارند. از سویی میانگین ارزش معاملات خرد طی هفته گذشته حدود 3.5 همت بوده، حال اگر ارزش معاملات بالای 5 تا 6 همت برسد می‌توان به بازار دلخوش بود و شاهد اتفاقات مثبت بود اما اگر چنین اتفاقی نیوفتد متاسفانه حداقل در هفته جاری شاهد همین وضعیت رکودی و ساید باید باشیم.
ارائه بسته حمایتی 10 بندی از سوی وزیر امور اقتصاد و دارایی با هدف حمایت از بازار سرمایه پالس مثبتی را روانه بازار کرد اما بنظر می‌رسد رمق زیادی نداشته و مردم همچنان به بازار بی اعتماد هستند و آن فرصتی که دولت در دست داشت برای آنکه بازار سرمایه را به عنوان بازاری برای جذب سرمایه و ورود نقدینگی به بخش مولد داشته باشد را از دست داده و آن افرادی که در بازار باقی مانده‌اند شاید تعدادشان از افراد سال 97 بیشتر نباشد و به نوعی بازار در دست همان افراد قدیمی قرار گرفته، چرا که دولت هم فرصت سوزی و هم اعتماد سوزی کرده است لذا حتی اگر رشدی تا انتهای سال داشته باشیم خیلی روند خوب و شارپی نخواهد بود.
در حال حاضر باید گفت به دلیل ریسک‌های سیستماتیک حاکم بر بازار و نبود اعتماد در بین سهامداران، شرایط رکودی بر بازار حاکم است، در ادامه اگر حمایتی صورت نگیرد وضعیت بازار به همین شکل خواهد بود و نباید انتظار اتفاق خاصی را داشت. البته در همه بازارها رکود حاکم است و اینگونه نیست که بگوییم رکود مختص به بازار سهام است که این رکود همگانی ریشه در مذاکرات دارد.
در ادامه نیز برای بازار فردا می‌توان گفت که نیمه دوم بازار امروز شرایط بهتری را رقم زد حال اگر فردا کندل برگشتی قوی داشته باشیم می‌توان به ادامه روند بازار امیدوار بود در غیر این صورت مجددا یکبار دیگر لازم است کف قبلی تست بشود و از طرفی باید به معاملات نماد خودرو توجه کرد چرا که تجربه نشان داده گروه‌های فلزی، بانکی و پالایشی تماما گرفتار و تحت تاثیر معاملات این نماد قرار دارند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید