به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۲ ام مردادماه ۱۴۰۱

حال و روز این روزهای بازار سرمایه؛ بی رمق، بدون انگیزه برای رشد و در واقع ” همان همیشگی” . نه امیدی و نه هدفی برای بهبود این وضعیت. شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز متعادل آغاز بکار کرد و رفته رفته به سمت مثبت شدن پیشرفت و در نهایت 2 هزار و 418 واحد رشد داشت. ارزش و حجم معاملات بازار امروز همچنان نشان‌دهنده‌ی رکود و کم رمقی این روزهای بازار را نشان می‌دهد. از نکات مثبت و قابل توجه بازار امروز، رنج مثبت گروه خودرویی‌ها از دامنه منفی به مثبت بود.
بازار بورس تهران از اواخر اردیبهشت‌ماه شروع به اصلاح کرده و شاخص کل حدود 11 درصد افت داشته است. در مسیر اصلاح شاخص، ریسک‌های مختلفی را تجربه کرده و به درست یا غلط به آن واکنش منفی نشان داده که این مورد نشان از بی‌اعتمادی عموم به روند بازار سرمایه است. خروج ادامه دار پول حقیقی از این بازار بر این موضوع دلالت دارد. در رابطه با ریسک‌های بازار سرمایه در گزارش‌های قبلی صحبت شده است، در این گزارش قصد داریم به نیمه پر لیوان نگاهی انداخت و کمی به آینده این بازار امیدوار بود. رشد نرخ دلار در میان شرایط مبهم و به نوعی تاریک برجام، ارزان شدن خودرویی‌ها و احتمال خبرهای مثبت در رابطه با وضعیت بلوک آنها، افت قیمت بسیاری از نمادهای بنیادی بازار و احتمال افزایش برتری قدرت خریداران در محدوده فعلی حتی با وجود ریسک‌هایی که بازار دارد و شاید در این وضعیت بتواند بازدهی بهتری نسبت به بازده بدون ریسک و صندوق‌های با درآمد ثابت داشته باشد، هرچند که در شرایط بازار فعلی، رعایت به اصول مدیریت ریسک و سرمایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
رفتار فعلی شاخص کل و به تبع عملکرد بزرگان بازار، نشان از واکنش مثبت بازار به محدوده حمایتی 1 میلیون و 400 هزار واحدی شاخص دارد، باید در ادامه این مسیر رفتار بازار را به این محدوده بررسی کرد، اگر در این محدوده شاخص کل رنج بزند و عمده بزرگان بازار افت چندانی نداشته باشند، با کاهش ریسک‌های بازار و افزایش اخبار مثبت تأثیرگذار در رابطه با بازار سرمایه، احتمال عبور از این وضعیت وجود دارد.
در نهایت برای بازار فردا بهتر است نگاهی به رفتار و روند معاملات بازار داشته باشیم؛ همانطور که اشاره شد روند معاملات در اواخر بازار امروز، نسبت به ابتدای بازار، شاهد افزایش عرضه‌ها و افت روند مثبت شاخص کل بودیم، با توجه به این مورد انتظار داریم بازار فردا همچنان ارزش و حجم معاملات پایینی داشته باشد و شاهد افزایش نسبی عرضه‌ها در کلیت بازار باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید