به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۸ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار نهم مرداد ماه ۱۴۰۱

ابتدای بازار امروز با برتری تقاضا ها نسبت به عرضه ها ظاهر شد و رفته رفته نیز به قدرت آن افزوده می شد اما این روند از میانه بازار تغییر جهت داده و به رنگ قرمز رنگ تغییر پیدا کرد که نتیجه آن پیشی گرفتن معاملات نمادهای منفی نسبت به نمادهای مثبت بود.
این رنگ عوض کردن بازار تا پایان ساعت معاملاتی ادامه یافت که منجر به سقوط ۲۸۰۰ واحدی شاخص کل و رسیدن آن به عدد یک میلیون 440 هزار واحد شد. نماد های با ارزش بازار کوچکتر نیز روندی مشابه با شاخص کل را در پیش گرفتند و از میانه بازار به بعد از سبز به قرمز رنگ تغییر جهت دادند و در نهایت شاخص هم وزن نیز با ۲۲۰۰ واحد کاهش به عدد 387 هزار واحد رسید.

ارزش معاملات خرد نیز تغییری نسبت به روزهای گذشته نداشته و عدد ۲۳۵۱ میلیارد تومان را در معاملات امروز تجربه کرد. شایان ذکر است هنگامی که ارزش معاملات تغییر چشمگیری نسبت به روند گذشته خود داشته باشد می توان انتظار تغییر روند در بازار را داشت و لازمه این تغییر چشمگیر ورود نقدینگی به بازار می باشد ونه خروج آن . زیرا مدتی است که تنها خروج پول حقیقی ها را نظاره گر می باشیم که این خروج پول سیگنال نگران کننده ای از جانب سهامداران خرد برای بازار سرمایه به واسطه بی‌اعتمادی های شکل گرفته نسبت به سیاست گذارمالی (دولت) و سیاست‌گذار پولی (بانک مرکزی) می باشد . به علاوه با وجود انتظارات تورمی حاکم در کشور، خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به بازار های دیگر باعث تقویت تورم خواهد ‌شد.
حجم معاملات نیز که همانند ارزش معاملات تفسیرمی‌شود عدد 7 میلیارد را در معاملات بازار امروز به ثبت رسانید که حاکی از ادامه دار بودن رکود در معاملات این روزهای بازار می باشد و به طور کلی شاهد تغییر از جهت این مناظر در درروند کلی بازار نمی باشیم.

در تحلیل صنایع نیز سبز پوشی زراعتی ها از ابتدا تا انتهای بازار علاوه بر جو منفی شکل گرفته در تایم پایانی نکته قابل تاملی بود که علت آن را میتوان توافق صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین بیان کرد که باید دید این فشار تقاضا در روزهای بعد هم ثبات خود را حفظ خواهد کرد یا تنها واکنشی کوتاه مدت بود به اخبار منتشره.

در گروه پالایشی و پتروشیمی شاهد افزایش قیمت‌های جهانی نفت به دنبال کاهش ذخایر آن در آمریکا می‌باشیم. قیمت نفت همچنین تحت تاثیر کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا با افزایش مواجه شده است .صادرات گاز روسیه به اروپا موجب افزایش تقاضا برای نفت خام می شود اما با توجه به افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی و نگرانی های ناشی از رکود ، این افزایش قیمت محدود خواهد بود.

در رابطه با نرخ بهره به بررسی دو خبر از جنس های متفاوت می پردازیم ؛ یکی از جنس جهانی و یکی از جنس داخلی
در مقیاس جهانی فدرال رزرو مجددا اقدام افزایش نرخ بهره به میزان ۰.۷۵ درصد کرد . گفتنی است که نرخ هدف‌گذاری شده فدرال رزرو برای نرخ بهره بین 3.25 الی 3.5 درصد تا پایان سال جاری میلادی می باشد. از این رو به احتمال زیاد شاهد افزایش نرخ بهره توسط این نهاد سیاست‌گذار پولی در جهت کنترل تورم خواهیم بود.
در مقیاس داخلی اما شاهد کاهش نرخ بهره بانکی پس از ۱۵ هفته بودیم. در روز جاری نرخ بهره بانکی ۰.۱۸ درصد کاهش یافت و به عدد 21.13 درصد رسید. برای نتیجه بخش بودن کاهش نرخ بهره بین بانکی باید این روند در کنار ورود نقدینگی به صورت متداوم ادامه پیدا کند تا شاهد نتایج مثبت آن باشیم.
در رابطه با پیش بینی بازار فردا اما با توجه به کاهش نرخ بهره بانکی در داخل کشور از طرفی و رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی ها از طرف دیگر می توان به روند معاملات در بازار فردا نسبت به بازار امروز امیدوارتر بود و بازاری با برتری تقاضا ها نسبت به عرضه ها را متصور بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید