به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار سوم مردادماه ۱۴۰۱

تحلیل و پیش بینی بازار فردا

بازار امروز علیرغم بازگشایی پالایشی هایی همچون شبنا ، شبندر و شتران منفی خورد .
بر خلاف انتظار فعالین ، بازار نسبت به بازگشایی پالایشی‌ها بی تفاوت بود و روند منفی خود را ادامه داد.
کگل ، میدکو و ومعادن این روند را رهبری کرده و بیشترین تأثیر منفی را بر روی عدد شاخص گذاشتند که در پایان باعث ریزش شاخص کل به میزان ۱۰ هزار واحد رسید آن به عدد یک میلیون و 463 هزار واحد شد. شاخص هم وزن نیز بسیار سنگین تر از روزهای گذشته خود ریزش کرد و با افت ۴۵۰۰ هزار واحدی به مرز روانی ۴۰۰ هزار واحد رسید که احتمالاً این مرز را هم خواهد شکست که فردا از این منظر برای بازار و شاخص هم وزن روز مهمی محسوب می شود.
ارزش معاملات نیز با ورود پالایشی ها تغییر محسوسی را تجربه نکرد و همانند دیروز عدد مشابه ۲۷۹۷ میلیارد تومانی را به ثبت رسانید. این معیار در کنار معیار حجم معاملات پایین 8.7 میلیاردی نشان از ادامه‌دار بودن عدم وجود انگیزه سرمایه گذاری و ورود پول به بازار را نشان می دهد . بیشترین خرید حقیقی های بازار امروز نیز مربوط به سهم شبندر بود که حاکی از توجه سهامداران خرد بر روی آن می باشد
در بازارهای موازی نیز شاهد آرامش نسبی شکل گرفته در بازار رمزارزها بعد از ریزش سنگین آنها می باشیم به طوری که علیرغم فروش عمده بیت کوین توسط کمپانی تسلا و حذف بیشتر سهم این رمز ارز از سبد دارایی خود ، تثبیت آن در کانال ۲۲ هزار دلاری را شاهد می باشیم .
در صنعت انبوه سازی شاهد سقوط تاریخی تولید مسکن می باشیم. رشد بیشتر قیمت در بازار ساخت و ساز باعث تشدید خروج سرمایه گذاران از این بازار شده است که کمبود عرضه را به دنبال خواهد داشت که منجر به افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ها خواهد شد .البته طرف تقاضا نیز به علت افزایش افسارگسیخته قیمت ها رو به تضعیف می باشد حباب قیمتی شکل گرفته در این بازار به علت ایجاد تقاضاهای کاذب و خرید و فروش سفته بازانه در سال‌های اخیر بوده است که منجر به تمایل مصرف کننده به پرداخت بهای بیشتر از ارزش ذاتی آن شده است و پدیده چسبندگی قیمت نیز همیشه باعث عدم از بین رفتن این حباب شده است . در این بازار مصرف کنندگان اصطلاحا نسبت به شکستن قیمت ها مقاومت از خود نشان داده و ترجیح به نگهداری دارایی خود نسبت به فروش آن به کمتر از قیمت مورد انتظار دارند.
در گروه محصولات کشاورزی و مواد غذایی بعد از افزایش شاخص قیمت محصولات غذایی و کشاورزی به دنبال وقوع جنگ روسیه و اوکراین شاهد توافق میان دو کشور برای ازسرگیری صادرات غلات می باشیم. این مسئله باعث به وجود آمدن امیدواری ها در جهت کاستن از بحران غذایی ناشی از جنگ بین این دو کشور در مقیاس جهانی شده است. توافق مذکور باعث کاهش قیمت جهانی گندم به میزان ۴۷ دلار شده است و هر یک از این محصول با قیمت هر بوشل ۷۵۹ دلار معامله ‌شود، این توافق روی کاهش قیمت سایر کالاهای اساسی مانند خوراک دام نیز تاثیر داشته به طوری که قیمت ذرت 9 دلار کاهش را تجربه کرد.
قیمت های جهانی سایر کامودیتی ها هم دستخوش تغییر قرار گرفتن به طوری که قیمت نفت ، اوره و سرب کاهش اما قیمت مس ، آلومینیوم ، روی ، متانول و گاز طبیعی افزایش داشته است .در رابطه با قیمت مس به طور ویژه تحلیلگران مجله گلدمن علت اینکه قیمت این فلز در حدود ۴۰ درصد پایین تر از ارزش انتظاری آن میباشد توسعه پیدا کردن ریسک رکود و بدبینی به وجود آمده در جهت تقاضای این محصول بیان کرده اند . قیمت قیمت نفت نیز همبستگی مستقیم با نرخ تورم جهانی را دارد که منفی شدن قیمت آن را می‌توان ناشی از اتخاذ تصمیمات ضد تورمی در دنیا دانست در رابطه با نرخ بهره زمزمه‌های افزایش نرخ بهره میزان 0.75 درصد توسط فدرال رزرو به گوش می رسد . این تصمیم بانک مرکزی که به واسطه سیاست‌های کنترل تورم اتخاذ شده است که اگر جامه عمل به خود بپوشاند منجر به رکود هرچه بیشتر اقتصادی آمریکا و متاثر شدن بازارهای مالی دنیا به تبع آن میشود .در کشورمان نیز شاهد تداوم پرواز نرخ بهره بین بانکی و عبور از مرز ۲۱ درصدی هستیم که این عدد به 21.14 درصد رسیده است که بیشترین مقدار از زمستان سال ۹۹ تا کنون را نشان میدهد .
در پایان نیز با توجه به افزایش نرخ بهره بانکی هم در مقیاس جهانی و هم در بازار داخل از طرفی و اقدامات ضد بازار سرمایه ای دولت مانند تامین مالی ۶۸ درصدی و فروش و اوراق از طریق بازار سرمایه که بر فشار عرضه می افزاید، انتظار می‌رود بازار فردا هم مانند امروز ادامه دهنده روند منفی ها و برتری عرضه ها باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید