به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار سوم آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در زمان‌های مشخصی از سال که گزارشات فصلی و سالانه می آیند، وجه بنیادی بازار بر بقیه وجوه آن و از جمله وجه تکنیکالش برتری می‌یابد و سهام برای مدتی با توجه به وضعیت بنیادی خرید و فروش می‌شوند. اوایل آبان ماه یکی از آن زمان‌هاست که شرکت‌ها گزارشات ۶ ماهه را روانه کدال کرده و تا مدتی معاملات تحت تاثیر گزارشات است. بنابراین منفی و مثبت بودن در این بازه زمانی محلی از اعراب ندارد و ممکن است گزارشات خوب نبوده باشند و بازار هم منفی شود.

اما سوال اینجاست که آیا گزارشات ۶ ماهه آنقدر بد بودند که اینچنین بازار در روز شنبه به خاک و خون کشیده شود؟

پالایشی ها گزارش‌های جالبی برای فصل تابستان نداشتند. برخی از پتروشیمی‌ها نیز کمتر از انتظارات ظاهر شدند، ولی برخی از آنها انصافاً خوب بودند. در فلزی ها با وجود قطعی برق سود سازی مناسبی اتفاق افتاد. در بسیاری از شرکت‌های متوسط و کوچک نیز شرایط مطلوب بود و سود سازی در برخی از آنها بسیار عالی بوده است.
اما متاسفانه بسیاری از گزارشات خوب شرکت‌ها نیز دیده نشد و اصرار به فروش وجه غالب بازار روز شنبه بود. با وجود ارزش معاملات پایین اما خروج پول حقیقی حدود ۷۷۰ میلیارد تومان است. تاثیر صنایع و شرکتهای بزرگ بر کلیت بازار همیشه وجود داشته است و تاثیر گزارشات بد پالایشی ها و بانکی ها بر تمام سهم ها بر کسی پوشیده نیست. اما اینکه هر شرکتی با هر گزارشی منفی شود و حتی سطح فروش شود، کمی عجیب به نظر می رسد. با منفی سنگین روز شنبه و تعطیلی یکشنبه و عدم تحرک جدی در عوامل موثر بر روی بازار، به نظر در تمام هفته شرایط مناسب نباشد. جز اینکه سهام به موقعیت های بسیار جذاب برای خرید برسند و یا تحرکاتی در دلار شاهد باشیم. اصلاح زمانی در پالایشگاهها و پتروشیمی‌ها گریزناپذیر است و احتمالاچند هفته‌ای در وضعیت خنثی قرار خواهند داشت. شرایط در فلزی ها کمی بهتر است و می توان به رشد هر چند کم آنها امید داشت. در شرکت‌های کوچک و متوسط گزارشات بعضا بسیار عالی بوده و برخی از شرکت‌ها در تابستان نسبت به فصل بهار دو برابر و یا حتی بیشتر رشد سودآوری داشته اند. گزارشات ۶ ماهه فعلی حسابرسی نشده هستند و باید امیدوار بود که بعد از حسابرسی شاهد تغییرات مثبتی به ویژه در صنایع پالایشی و بانکی باشیم. بازار بعد از ششم شهریور ماه یعنی حدود دو ماه پیش تا به الان، روند نزولی داشته و گاهی بالا رفتن قیمت‌ها هم فرصت فروش بوده است. روندی که به نظر می‌رسد حداقل دو تا سه هفته آینده ادامه دار باشد. اما این افت در کوتاه مدت به ویژه برای سهام تورم محور ترس خاصی ندارد.
منفی روز شنبه نباید ما را از خواندن و تجزیه و تحلیل گزارشات شش ماهه باز دارد. همانطور که گفته شد بسیاری از شرکت‌ها به ویژه تورم محورها دو برابر سود بهار را در تابستان ساخته اند. روندی که به نظر می رسد با تورم انتظاری فعلی ادامه دار باشد و سود پاییز نیز از تابستان بیشتر شود. بنابراین سهامداری و سرمایه‌گذاری در سهام با p/e پایین و چشم انداز سودآوری مناسب به همراه صبر منطقی می تواند به ما کمک کند که هم از لحاظ روحی با آرامش بیشتری بازار را دنبال کنیم و هم در آینده بازده معقول و بیشتر از تورم را به دست آوریم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید