به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار دوم مردادماه ۱۴۰۱

بازار بورس تهران در نخستین روز مردادماه و پس از هفته‌‌ای که بیشتر نمادهای بازار بدلیل مجامع، بسته بودند و همچنین ترافیک سنگین گزارش‌های سامانه کدال، شروعی متفاوت و مثبت داشت. منفی مثبت‌های امروز بازار با توجه به عملکرد شرکت‌ها در گزارش‌های نخستین فصل امسال تا حدودی قابل توجیه است. فشار فروش نمادهای زنجیره فولاد کاملاً عملکرد گروه‌های مثبت را تحت تأثیر قرار داده بود. معدنی صنعتی گل گهر در گزارش 3 ماهه امسال 3 هزار و 74 میلیارد تومان سود عملیاتی گزارش کرده است که در مدت مشابه سال قبل این مقدار برابر 8 هزار و 794 میلیارد تومان بوده است ( افت 65 درصدی سود عملیاتی شرکت )، حاشیه سود عملیاتی شرکت در فصل بهار 1400 ، 40% بوده است که در فصل بهار امسال به 37% کاهش یافته است. بین نمادهای سنگ آهنی‌ها، گزارش کچاد به نسبت، عملکرد بهتری را نشان می‌داد. به موضوع فوق، افت قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی و بورس کالا و همچنین افت قیمت فولاد بدلیل تخفیف‌های روسیه علاوه بر رویکرد انقباضی بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ دنیا را هم اضافه کنید. در یکی دیگر از غول‌های زنجیره فولاد کشور، یعنی فولاد خوزستان وضعیت به همین شکل است؛ فخوز در فصل بهار 3078 میلیارد تومان سود خالص داشته ساخته است که نسبت به بهار سال گذشته، حدود 18 درصد افت داشته است.
اما وجه مثبت بازار، خبر از روی خوش خریداران به پالایشی‌ها و برخی از پتروشیمی‌ها را میداد. با توجه به بسته بودن بزرگان پالایشی در بازار امروز، خریداران به هلدینگ‌ها پتروپالیشی روی آوردند. بهتر است برای اطلاع از عملکرد خوب پالایشی‌ها در بهار امسال، نگاهی به گزارش‌های آنها بیاندازیم؛ پالایش نفت بندرعباس در بهار امسال 11 هزار و 300 میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 162 درصدی را به ثبت رسانده است. شپنا در 3 ماهه امسال 13 هزار میلیارد تومان سود خالص داشته است که نسبت به 2 هزار و 500 میلیارد تومان سال قبل رشد حدود 400 درصدی را به ثبت رسانده است.
در کل بازار امروز همچنان ارزش و حجم معاملات پایینی داشت که انتظار می‌رود رفته رفته با توجه به باز شدن نمادها پس از مجمع، شاهد بهبود نسبی ارزش معاملات باشیم. در کنار گزارش‌ها و اخبار مجامع، با توجه به افزایش نرخ بهره و پشت سر گذاشتن محدوده 21% و همچنین ریسک‌ بازارهای جهانی انتظار رشد از کلیت بازار را نداریم؛
در نهایت برای بازار فردا و با توجه به روند معاملات بازار امروز و حرکت نزولی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن، احتمالاً شاهد وضعیتی متعادل باشیم. در رابطه با این موضوع باید دید که عرضه و تقاضا با توجه به گزارش‌ و اخبار شرکت‌ها بازار را به کدام سمت خواهد کشاند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید