به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۵ تیر ۱۴۰۱

ثبت پنجمین هفته نزولی پیاپی در بازار طلا

روز جمعه 24 تیر قیمت طلا در بازار جهانی همچنان نزولی بود و برای پنجمین هفته پی در پی با افت قیمت بسته شد. تقویت شاخص دلار و احتمال افزایش 1 درصدی نرخ بهره دلار در جلسه ماه ژوئیه فدرال رزرو آمریکا از جمله دلایل تداوم فشار نزولی در بازار طلا است.

روز جمعه اونس طلا با 0.21 درصد یا 3.62 دلار نزول به 1706.70 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1699.10 و 1716.63 دلار بود. شاخص دلار با 0.52 درصد اصلاح در سطح 107.98 دلار بسته شد. این شاخص که ارزش دلار آمریکا را در مقایسه با سبدی از شش ارز خارجی نشان می دهد طی 5 روز گذشته حدود 1 درصد افزایش داشت.

تحلیل گر ارشد کیتکو متالز می گوید: “تقویت بسیار زیاد دلار باعث کاهش قیمت طلا شده و بازار اکنون از ترس تورم به ترس از رکود رسیده است. در نتیجه تقاضا برای فلزات از جمله طلا کمتر شده است.” تحلیل گر TD Securities می گوید: “با توجه به ریزش و عقب نشینی طلا، قیمت این فلز گرانبها به سطوح قبل از شیوع کرونا رسیده است.” 

طلا به عنوان سپری در مقابل تورم تصور می شود اما بالا رفتن نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری آن را بالا می برد زیرا بهره ای به دارندگان طلا تعلق نمی گیرد. آمار جدید نشان می دهد که سطح خرده فروشی ایالات متحده در ماه ژوئن افزایش قابل توجهی داشت و مردم این کشور با توجه به رشد تورم مجبورند مبلغ بالاتری را هزینه کنند. این موضوع باعث شده برخی از تحلیل گران خطر رکود اقتصادی را ضعیف ارزیابی نمایند. به هر حال رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه دوم سال ضعیف تر از انتظارات بود و ریسک رکود اقتصادی همچنان وجود دارد.

تحریم واردات طلا از روسیه توسط کشورهای اروپایی عامل دیگری است که برخی از سرمایه گذاران را نگران کرده اما تحلیل گر کیتکو متالز می گوید: “تحریم اتحادیه اروپا تاثیر چندانی بر عرضه و تقاضا ندارد زیرا روسیه می تواند طلای خود را به کشورهای دیگر بفروشد.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید