به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۶ دی ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی شرکت پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)

محتوای این گزارش در خصوص تحلیل شرکت پتروشیمی قائد بصیر، به تنهایی برای انجام سرمایه‌گذاری کافی نیست. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، هیچ گونه تضمینی در مورد سرمایه‌گذاری ارائه نکرده است. در این گزارش به هیچ وجه نباید به دنبال ارائه راه حل سرمایه‌گذاری, پیشنهاد معامله و یا ایجاب برای خرید و فروش هر گونه اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی بود. اطلاعات و فرضیات این گزارش ممکن است در هر لحظه تغییر کند بنابراین  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار مسئولیتی در رابطه با بروزرسانی آنان نمی‌پذیرد.

تاریخچه و معرفی شرکت:

شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر در سال 1376 با هدف احداث کارخانه در زمینه تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و مورخ 26/09/1376 نزد اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. عملیات اجرایی طرح تولید مواد ABS با انعقاد یک قرارداد EPC با شرکت تایوانی CTCI  و دانش فنی شرکت KUMHO  از کره جنوبی، از اواخر سال 1379 آغاز گردید و در بهمن ماه سال 1382 راه اندازی شد و عملاً از نیمه دوم سال 1383 بهره برداری تجاری از مجتمع آغاز گردید و پس از آن پروانه بهره برداری تولید سالانه 30،000 تن مواد  ABS با سه شیفت کاری در شبانه روز از وزارت صنایع و معادن اخذ شد. طی صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 28/10/1392 شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و طی تشریفات قانونی در مورخ 16/11/1392 نزد اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به عنوان شرکت سهامی عام به ثبت رسید. با توسعه واحد تولیدی و توفیق در تولید محصول جدید پلی استایرن، پروانه بهره برداری شرکت در تاریخ 13/11/1394 برای تولید سالانه 30000 تن محصول ABS و 6000 تن محصول پلی استایرن تغییر یافته و از اداره کل صنعت، معدن و تجارت اصفهان اخذ شد. همچنین شرکت از تاریخ 24/07/1397 در بازار فرابورس ایران پذیرفته شده و 10 درصد از سهام آن در تاریخ 15/08/1397 در این بازار عرضه عمومی و کشف قیمت گردیده است.

شرکت پتروشیمی قائد بصیر تنها تولیدکننده ABS رنگی در ایران است.  به دلیل نیاز صنایع داخلی، بیش از 90 درصد از محصول تولیدی این شرکت، در داخل کشور به فروش می‌رسد و مابقی صادر می‌شود. سرمایه آن ۵۰۰ میلیارد ریال و سهامدار عمده آن شرکت توسعه انرژی تدبیر است. کارخانه شرکت در اصفهان و ظرفیت تولید ABS آن ۳۰،۰۰۰ تن است که معمولاتولید شرکت بیشتر از ظرفیت اسمی است. ۳۷ درصد از ماده اولیه مصرفی مربوط به استایرن منومر است که از پتروشیمی پارس تامین می شود.  ۳۴ درصد مربوط به اکریلونیتریل که وارداتی است و ۱۱ درصد بوتادین است که از پتروشیمی امیرکبیر تامین می‌شود. رقبای این شرکت، پتروشیمی تبریز و توسعه پلیمر پادجم هستند.  شرکت توسعه پلیمر پادجم یکی از شرکت‌های زیرمجموعه پتروشیمی‌جم با ظرفیت تولید ۲۰۰،۰۰۰ تن ABS است که درصد پیشرفت فیزیکی آن حدود ۸۰ درصد است و پیش‌بینی می‌شود در ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد اما باتوجه به اینکه گریدهای تولیدی پادجم عمدتا صادراتی هستند انتظار می‌رود خللی در فروش پتروشیمی قائدبصیر ایجاد نشود. همچنین در سال‌های اخیر بخصوص از سال 1394 با شناخت دقیق تهدیدها و فرصت‌های موجود و برنامه ریزی مناسب توسط تیم مدیریتی، شرکت تولیدات قائد بصیر موفق شده است که بیش از 70 درصد بازار ABS را از آن خود کند.در خصوص بازارهای صادراتی نیز، بازار ترکیه بزرگترین بازار صادراتی این شرکت می‌باشد.

محصول شرکت:

کوپلیمر اکریلونیتریل- بوتادین- استایرن ( Styrene Butadiene Acrylonitrile ) در گرید های متنوع تزریق عمومی، اکستروژن و ورق، مقاوم به ضربه، مقاوم به حرارت، مقاوم در برابر شعله وری (خود خاموش شونده) آنتی استاتیک، و …تولید می گردند. این پلیمر دارای خواص مطلوبی چون مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، فرایند پذیری مناسب و … می باشد وپس از عملیات قالب گیری یا اکستروژن نیز از پایداری ابعادی و براقیت سطحی مناسبی برخوردار است که در صنایع لوازم خانگی، خودروسازی، صنایع الکتریکی، لوازم پزشکی و … کاربرد وسیعی دارد.

مواد پلاستیک ABS کوپلیمری است مرکب از سه ماده اولیه اصلی شامل اکریلونیتریل (Acrylonitrile)، بوتادین (Butadiene) و استایرن منومر (Styrene monomer). پتروشیمی قائد بصیر مواد اولیه خود را از دیگر پتروشیمی‌های داخلی و خارجی تأمین می‌کند، طبق افشای شرکت در صورت‌های مالی شش ماهه سال 1399، شرکت، استایرن منومر را از پتروشیمی پارس، بوتادین را از پتروشیمی‌های جم و تبریز و اکریلونیتریل را ازخارج از کشور تهیه می‌کند.

اکریلونیتریل در ایران تولید نمی شود! آکریلیونیتریل ، این فرآورده­ پتروشیمیایی، از مشتقات پروپیلن (یکی از محصولات پایه صنعت پتروشیمی) است و به عنوان ماده­ اولیه تولید رزین­های  ABS، الیاف اکریلیک، اکریل آمید، نیتریل رابر و ادیپونیتریل شناخته می ­شود و دارای کاربرد فراوان در صنایع پایین دستی از جمله صنایع خودروسازی، نساجی (تولید الیاف اولیه)، لوازم خانگی (یخچال، ماشین لباس شویی، چرخ خیاطی)،  لوله ها و اتصالات، قایق های تفریحی، الکترونیک (رایانه­ ها، تلویزیون، رادیو و تلفن­ های همراه)، بهداشتی، غذایی و … است. شرکت پتروشیمی ارگ (ماه شهر)، تنها شرکتی است که در زمینه تولید اکریلونیتریل سرمایه‌گذاری کلان کرده و بیش از ۲۰ سال است که طرح تولید این ماده را با ظرفیت ۱۰۶ هزار تن در سال در دست اجرا دارد، اما هنوز صنایع داخلی وابسته به این ماده اولیه، نیاز خود را از راه واردات تأمین می‌کنند. اغلب واحدهای تولیدکننده­ اکریلونیتریل تحت لیسانس شرکت INEOS انگلیس فعالیت می­کنند و با توجه به وجود تحریم­های ظالمانه علیه کشورمان، واردات آن با مشکلات متعددی رو به رو شده است و تنها راهکار تأمین نیاز صنایع داخلی، تسریع بخشیدن به اجرای طرح تولید این ماده توسط شرکت پتروشیمی ارگ است.

اطلاعات کلی شرکت:


*هر سال شامل 3 ستون می‌باشد، ستون دوم در رابطه با میزان درآمد و هزینه‌ها به ازای فروش همان سال است و ستون سوم در رابطه با درصد تغییرات نسبت به دوره مشابه سال قبل می‌باشد.

نتیجه‌گیری:

P/E پیشرو شرکت پتروشیمی قائد بصیر در سال 1400 و 1401 برابر با 7 و 6.2  (تعدیل شده آن 5.5) برآورد می‌گردد که با P/E 12 ماه اخیر  برابر با 6 برابر می‌باشد. قیمت سهم چنانچه در محدوده 100000 ریال قرار گیرد، می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید و سرمایه‌گذاری باشد. از لحاظ تکنیکالی نیز این نماد دارای مقاومت 127000- 134000 بوده و حمایت مهم فعلی آن نیز محدوده ۱۰۶۰0۰-۱۰۲0۰۰ ریال می‌باشد اما احتمالا برای مدتی نوسانی باشد تا برای شکست محدوده مقاومتی و یک صعود خوب آماده شود.

دسته بندی گزارش
تحلیل بنیادی
نظر خود را بنویسید