به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۷ اسفند ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی شرکت پاکسان (شپاکسا)

صنعت شوینده

بر اساس آمارهای جهانی تقریبا بیش از 70 درصد مردم کشورهای جهان از مواد شوینده مایع و پودری برای شستشو و نظافت استفاده می‌کنند. اهمیت به نظافت و پاکیزگی در میان مردم جهان باعث شده روزانه حجم انبوهی از تقاضا برای انواع مواد شوینده به وجود آید و به تناسب نیز سیل گستردهای از این محصولات با ترکیبات قوی‌تر و در رنگ‌های مختلف و اسانس‌های جدید به بازار جهانی سرازیر شود. در این میان مواد شوینده تنها محصولاتی هستند که میزان تقاضا برای آنها در همه نقاط جهان به صورت یکسان میباشد. تولید مواد شوینده در کشور ایران به دهه 1330 هجری شمسی بازمیگردد. در حدود سالهای 1332 تا 1334 با ورود پودرهای شوینده به شهرهای بزرگ کاربرد این مواد به شکل امروزی متداول شد.

معرفی شرکت پاکسان

شرکت پاکسان تولیدکننده انواع مواد شوینده بهداشتی و صنعتی در ایران است. برند سپید در بخش پودرهای ماشینی، برند برف، کیمیا و ارکید در قسمت پودرهای دستی، برند سیو، گلنار، عروس در حوزه صابون بهداشتی و حمام و همچنین مواد اولیه محصولات صنعتی مثل گلیسیرین، اسید چرب، اسید سولفونیک و سدیم لوریل اتر سولفات با نام تجاری پاکساپون از عمده محصولات این شرکت میباشد. این شرکت با توجه به پتانسیل بالای تولید اقلام فوق بخشی از ظرقیت تولید خود را به فروش آنها به سایر تولیدکنندگان محصولات نهایی اختصاص داده است. مالکیت برندهای شبنم، گلی، پونه و نسیم نیز در اختیار پاکسان قرار دارد که تولید محصولات مربوط به آن تحت لیسانس شرکت پاکسان و در شرکتهای ساینا و گلتاش که از شرکتهای مجموعه مدیریت صنعت شوینده میباشند، تولید میگردد و بابت آنها حق لیسانس دریافت میگردد.

تاریخچه شرکت

از شرکت پاکسان می‌توان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولید کننده مواد شوینده بهداشتی و صنعتی در کشور نام برد. مخاطبین محصولات پاکسان درکشورهای منطقه نیز برندهای سپید، رخشا، گلی، پوش، ارکید، برف، کیمیا، نسیم، پونه، سیو، شبنم، گلنار و عروس و… را میشناسند. این مجموعه در سال ۱۳۴۱ با عنوان شرکت تولیدی پاک کن با مسئولیت محدود به همت آقای لاجوردی آغاز به کار کرد و در مدت کوتاهی توانست به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های تولیدکننده مواد شوینده و بهداشتی خود را به مخاطبین ایرانی معرفی کند و در اندک مدتی راهی بازارهای جهانی و بین المللی شد. نام این مجموعه سپس در ۳۰ مهر سال ۱۳۴۹  به پاکسان تغییر یافت. همچنین به موجب آن تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده در تاریخ 30 شهریور 1373 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و در تاریخ 4بهمن 1373در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. مرکز اصلی شرکت در تهران واقع شده است.

صورت سود و زیان

*هر سال شامل 3 ستون می‌باشد، ستون دوم در رابطه با میزان درآمد و هزینه‌ها به ازای فروش همان سال است و ستون سوم در رابطه با درصد تغییرات نسبت به دوره مشابه سال قبل می‌باشد.

با توجه به جدول بالا بنظر می‌رسد سهم در حال حاضر مناسب سرمایه‌گذاری نیست، اما به دید بلند مدت در صورتیکه  نرخ دلار نیما برابر با  250.000 هزار  ریال و افزایش نرخ محصولات داخلی نسبت به سال گذشته برابر با  25 درصد  باشد در صورتیکه قیمت سهم  در محدوده 15،000 ریال قرار بگیرد می‌تواند گزینه سرمایه‌گذاری باشد.

تحلیل تکنیکال

تنها نکته مثبت سهم، عبور کیجنسن از تنکنسن است که با توجه به وضعیت سایر خطوط ایچیموکو، تنها یه کراس موقت است و سهم به احتمال بالا به صورت ساید حرکت میکند، اما باید توجه داشت با توجه به گپ قیمتی ایجاد شده در ابر، سهم امکان صعود 10 تا 15 درصدی را دارد

دسته بندی گزارش
تحلیل بنیادی
نظر خود را بنویسید