به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

تداوم نوسان طلا حول 1800 دلار

صبح چهارشنبه قیمت طلا در بازار جهانی مقداری بهبود داشت و بار دیگر از مرز 1800 دلار در اونس عبور کرد. در یک هفته اخیر بارها مرز 1800 دلار به سمت بالا و پایین شکسته شده و به نظر می رسد تا زمان اعلام خبر جدید فعلا بازار طلا بدون روند باشد.

ساعت 10 صبح چهارشنبه 28 ژوئیه ( 6 مرداد) طلای نقدی با 0.24 درصد یا 4.27 دلار صعود به قیمت 1804.14 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1798.20 و 1807.24 دلار بود.

تضعیف شاخص دلار به عنوان دلیل تقویت جزئی بازار طلا مطرح می‌شود هر چند که سرمایه گذاران هنوز منتظر اعلام نتیجه جلسه این ماه فدرال رزرو هستند که روزهای سه شنبه و چهارشنبه در آمریکا برگزار خواهد شد.

تحلیل‌گر کارگزاری OANDA می گوید: ” بخشی از سرمایه‌گذاران پیش از اعلام نتیجه جلسه فدرال رزرو با خرید طلا سعی دارند ریسک خود را پوشش دهند. در مجموع طلا در محدوده 1790-1810 دلار در اونس حمایت خوبی پیدا کرده و مومنتوم کافی برای خروج از کف و یا سقف این محدوده را ندارد. شاید در تصمیمات جلسه این ماه فدرال رزرو خبری اعلام شود که این توازن را در بازار طلا به هم بزند.”

در ماه ژوئن قیمت شمش طلا 7 درصد افت داشت. علت این نزول قیمت طلا صرفا موضع‌گیری برخی از اعضای فدرال رزرو بود که افزایش نرخ بهره و کاهش سیاست‌های محرک اقتصادی را در آینده ممکن ارزیابی کردند. اما با توجه به شیوع سریع کرونای گونه دلتا احتمالا فدرال رزرو زمان بیشتری برای تداوم سیاست‌های پولی انبساطی اختصاص خواهد داد.

تحلیل‌گر شرکت ED&F Man Capital Markets پیش‌بینی کرده که زمان اولین دور از کاهش برنامه خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو در جلسه این ماه اعلام شود ولی به اعتقاد او تا تاریخ افزایش نرخ بهره فرصت بیشتری خواهیم داشت.

کاهش بهای طلا به زیر 1800 دلار

صبح سه شنبه 27 ژوئیه ( 5 مرداد) طلا در بازار جهانی با فاصله کمی زیر 1800 دلار در اونس معامله می شود در حالی که سرمایه گذاران منتظر نشست روزهای سه شنبه و چهارشنبه فدرال رزرو آمریکا هستند.

ساعت 8:30 صبح سه شنبه طلای نقدی با 1.56 دلار بهبود در سطح 1799.49 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1795.18 و 1799.85 دلار بود. به این ترتیب امروز هنوز معامله ای بالای 1800 دلار گزارش نشده است.

شاخص دلار همچنان در محدوده قله چند هفته‌ای قرار دارد و این عامل بازار طلا را تحت فشار نگه داشته است. یکی از دلایل تقویت دلار این است که سرمایه گذاران کاهش سیاست‌های انبساطی توسط فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره دلار را محتمل ارزیابی می‌کنند. این در حالی است که فدرال رزرو خود را به تداوم سیاست‌های حمایتی برای کمک به بهبود اوضاع اقتصادی متعهد می داند. رویترز معتقد است که احتمالا در جلسه این هفته فدرال رزرو ضمن اشاره به بهبود قوی اقتصاد ایالات متحده برنامه ای برای تغییر سیاست پولی اعلام خواهد شد.

محرک‌های اقتصادی بزرگ و تزریق نقدینگی توسط بانک‌های مرکزی عامل مثبتی در جهت تقویت بازار طلا است زیرا طلا عمدتا به عنوان ابزاری برای گرفتن پوشش در مقابل تورم استفاده می شود.

طبق نظرسنجی رویترز، آینده رشد اقتصادی جهان برای امسال و سال آینده خوب ارزیابی شده و بیشتر اقتصاددان‌ها گونه‌های جدید ویروس کرونا را به عنوان بزرگترین ریسک در مقابل رشد اقتصادی جهان می دانند.

داده های منتشر شده در روز دوشنبه نشان داد که ماه گذشته خالص واردات طلا به بزرگترین مصرف‌کننده شمش طلا در جهان یعنی چین از طریق هنگ کنگ حدود 42 درصد افزایش داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید