به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

بهبود جزئی قیمت طلا در انتظار آمار جدید تورم در آمریکا

به گزارش تحلیل‌گران شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح چهارشنبه قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار تورم آمریکا و همچنین جزئیات نشست سیاست گذاری فدرال رزرو هستند. بحث افزایش نرخ بهره یا کاهش محرک‌های اقتصادی فاکتور مهمی است که جهت‌گیری آینده بازار طلا را رقم خواهد زد.

ساعت 11 صبح چهارشنبه طلای نقدی در بازار جهانی با 0.12 درصد یا 2.18 دلار صعود به قیمت 1762.65 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1758.40 و 1763.64 دلار در اونس بود.

روز گذشته مقامات فدرال رزرو آمریکا گفتند که اقتصاد این کشور به اندازه کافی پایدار است و بانک مرکزی می تواند سیاست‌های حمایتی مربوط به دوره بحران را کاهش دهد. همین امر باعث شده که سرمایه‌گذاران درباره کاهش خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی از ماه آینده و نهایتا افزایش نرخ بهره به گمانه‌زنی بپردازند. کاهش محرک‌های اقتصادی و افزایش نرخ بهره بازده اوراق خزانه را افزایش می‌دهد و هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد.

در حالی که فشار تورمی در جهان رو به افزایش است، بازارهای مالی به سرعت به استقبال افزایش نرخ بهره می روند و شاهد کاهش قیمت اوراق قرضه و افزایش بازده آنها هستیم.

تداوم اختلال در زنجیره عرضه و فشارهای تورمی همچنان مانعی مهم پیش روی بهبود اوضاع اقتصادی در جهان می باشد بطوری که صندوق بین المللی پول برآورد خود از رشد اقتصادی آمریکا و سایر کشورهای صنعتی را کاهش داد. در ماه آگوست تعداد افرادی که در آمریکا شغل خود را ترک کردند افزایش چشم گیری داشت و بیش از 10 میلیون فرصت شغلی خالی در این کشور وجود دارد.

امروز نقره با 0.1 درصد صعود به 22.54 دلار در اونس رسید. پلاتین و پالادیوم به ترتیب با 0.1 درصد نزول و 0.1 درصد صعود به 1006.05 و 2047.80 دلار در اونس رسیدند.

جهش طلا تا مرز 1800 دلار

روز چهارشنبه قیمت طلا در بازار جهانی رشد قابل توجهی داشت و از 1759 دلار تا قله 1796.12 دلار پیش رفت و نهایتا در 1792.57 دلار در اونس بسته شد. صبح پنجشنبه قیمت این فلز گرانبها کمی کاهش داشته و در محدوده 1790 دلار نوسان دارد.

ساعت 9 صبح پنجشنبه طلای نقدی در بازار جهانی با 0.05 درصد یا 82 سنت نزول به قیمت1791.08 دلار در اونس معامله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1786.90 و 1793.85 دلار بود.

تحلیل‌گر کارگزاری OANDA می‌گوید: ” پیش‌بینی من این است که به زودی دلار آمریکا و اوراق خزانه ی با سررسید بلند روند صعودی خود را از سر بگیرند و رالی طلا به همان سرعت که شروع شد تمام شود. میانگین‌های متحرک 100 روزه و 200 روزه بین 1795 و 1800 دلار قرار دارد و به نظرم این محدوده مقاومت بسیار دشواری برای بازار طلا خواهد بود.”

به دنبال افت 0.5 درصدی روز چهارشنبه، شاخص دلار نسبتا پایدار است در حالی که اوراق خزانه بنچمارک 10 ساله آمریکا پس از عقب‌نشینی از قله چهارماهه به ثبات رسیده است.

درماه سپتامبر شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا همچنان افزایش داشت در حالی که قیمت انرژی در جهان رو به افزایش است. این امر می تواند فدرال رزرو آمریکا را وادار کند که زودتر از قبل برای کاهش محرک‌های اقتصادی اقدام نماید.

جزییات نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو نشان می‌دهد که احتمال دارد کاهش محرک‌های اقتصادی از اواسط نوامبر آغاز شود. تعداد زیادی از سیاست‌گذاران نگران هستند که تورم بالا طولانی تر از انتظارات قبلی ادامه داشته باشد اما درباره اینکه از چه زمانی باید نرخ بهره را افزایش دهند، نظرات مختلف است.” کاهش محرک‌های اقتصادی و افزایش نرخ بهره معمولا بازده اوراق خزانه دولتی را افزایش می‌دهد که نتیجه آن هزینه فرصت بالاتر برای طلا و احتمال فشار نزولی بر قیمت آن خواهد بود.

منبع:.reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید