به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

گزارش بازدید از شرکت کیمیاگران امروز ( شکام ) – ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱

  • بخش اول: مقدمه

شرکت کیمیاگران امروز (شکام) در سال ۱۳۷۴ با هدف تأمین ماده موثره صنعت دارویی و شیمیایی وارد عرصه تولید شده است. مالکیت عمده این شرکت متعلق به خانواده موسوی اصفهانی‌ست که از دهه ۱۳۶۰-۱۳۷۰ فعالیت گسترده‌ای در صنعت کشور انجام داده‌اند. کیمیاگران امروز یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده ماده موثره دارویی و اتوکسیله در کشور است. در خردادماه سال 1400 شرکت نزد سازمان بورس اوراق بهادار ثبت و با نماد ” شکام ” در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج گردیده است.

  • بخش دوم : چند نکته؛

نکته اول: در بازدید از شرکت و صحبت با مدیر کارخانه و مدیر عامل شرکت نکته‌ای که به چشم می‌آمد پویایی و سر زنده بودن شرکت بود. این مورد را می‌توان از طرح‌های توسعه توجیه پذیر شرکت برای افزایش سهم بازار پی برد.

نکته دوم: به نظر می‌رسد می‌توان از نظم و تمیزی محیط و کارکان یک محیط تولیدی به کیفیت آن پی برد. کیمیاگران امروز از این بابت نمره قبولی می‌گیرد. محیط کارخانه از لحاظ جانمایی واحدهای مختلف تولید به خوبی شکل گرفته بود. مدیریت مناسبی جهت استفاده بهینه از حدود 16 هکتار فضای کارخانه صورت گرفته بود.

نکته سوم: به نظرم مدیریت خصوصی و خانوادگی کارخانه یکی از نکات مهم و مثبت این شرکت بود. ثبات در مدیریت به توسعه شرکت و دستیابی به اهداف بلندمدت یک شرکت کمک شایانی می‌کند. مدیر کارخانه با سابقه حدود ۱۹ ساله در این صنعت تسلط بالایی بر خطوط تولید شرکت و مباحث تحقیق و توسعه دارد. به نظر می‌رسد که شرکت تغییر زیادی در نیروهای کلیدی خود نداشته است. 

نکته چهارم: موقعیت جغرافیایی یک شرکت از لحاظ نزدیکی به ماده اولیه و بازار فروش آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شرکت کیمیاگران امروز از این لحاظ با توجه به فاصله حدود 16 کیلومتری از پتروشیمی شازند به عنوان یکی از تأمین کنندگان مواد اولیه شرکت، موقعیت خوبی دارد.

نکته پنجم: شرکت با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته توانسته است یک انبار اختصاصی گمرک به مساحت 2000 متر مربع در محیط کارخانه احداث کند که به یکی از مزیت‌های شرکت تبدیل شده است. در استان مرکزی، علاوه بر کیمیاگران امروز، پتروشیمی اراک و ماشین سازی اراک دارای انبار گمرک اختصاصی هستند.

  • بخش سوم: تولید و فروش
  • 1- یکی از نکات مثبت این شرکت، نحوه نرخ‌گذاری این شرکت است که کاملاً توسط هیئت مدیره و با روش قیمت‌گذاری کاست پلاس (Cost Plus Pricing  ) انجام می‌شود و از قیمت‌گذاری دستوری خارج است.
  • 2- شرکت تا سال گذشته حدود ۳ درصد از مواد اولیه خود را با ارز ترجیحی خریداری میکرده است که این مقدار در سال جاری به صفر رسیده است و تمامی مواد اولیه خود را با ارز آزاد تأمین می‌کند.
  • واحدهای تولید:

واحد اتوکسیلات:

الکل چرب و روغن هسته خرما و نارگیل به همراه نونیل فنل ( واردات از مالزی و فیلیپین ) به همراه اتیلن اکساید وارد واحد اتوکسیلات ( EO ) می‌شود. یکی از خروجی‌های این واحد بطور مستقیم برای مصرف در شرکت‌های شوینده ( شرکت‌های پاکسان و گلتاش ) استفاده می‌شود. در خروجی دوم واحد اتوکسیلات با اضافه شدن اتیلن اکساید به MEG  ، پلی اتیلن گلایکول ( PEG ) به عنوان حلال در صنعت دارو و استفاده در صنعت رنگ استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که در کشور 4 واحد تولیدی مشغول تولید اتیلن اکساید هستند، پتروشیمی شازند، پتروشیمی مارون، پتروشیمی مروارید و فرسا شیمی. اتیلن اکساید مورد نیاز در واحد اتوکسیلات باید بصورت خالص باشد که در میان 4 تولید کننده فوق، تنها پتروشیمی شازند ( فاصله 15 کیلومتری از شکام ) به تولید اتیلن اکساید خالص می‌پردازد و در صورت داشتن مازاد این مواد به سایر شرکت‌ها می‌فروشد و 3 شرکت دیگر بصورت محلول در آب این مواد را تولید می‌کنند. به زودی پتروشیمی مارون طرح خالص سازی خود را راه اندازی خواهد کرد و مشکلات عدم وجود اتیلن اکساید را برای واحدهای اتوکسیلات کشور برطرف خواهد کرد. لازم به ذکر است که اتیلن اکساید با توجه به هزینه حمل بالا امکان واردات ندارد. در صورت راه افتادن اتیلن اکساید مارون و مسافت حدود 450 کیلومتری این شرکت از مارون و اضافه شدن هزینه حمل، مارجین شرکت در واحد اتوکسیلات کاهش یابد. ( هر چند که به گفته مدیریت کارخانه، هزینه حمل با توجه به ناوگان خود شرکت تأثیر چندانی در مارجین شرکت ندارد ) .

واحد مواد اولیه برای تولیدکنندگان ضد یخ:

ضایعات MEG تصفیه شده به عنوان مواد اولیه برای تولیدکنندگان ضدیخ مورد استفاده قرار میگیرد.

واحد پروپیلن گلایکول:

پروپیلن اکسید پس از وارد شدن به واحد پروپیلن گلایکول و تولید، تصفیه و تفکیک MPG و DPG ماده موثره‌ی تولیدکنندگان رنگ، رزین، دارو  و شیرینی را تولید می‌کند.

  • نکات سخنان مدیرعامل شرکت در جلسه با فعالان بازار سرمایه:

1- اینکه یکی از اصلی‌ترین تولیدکننده ماده موثره در صنعت دارویی، کشور چین است که با توجه مسائل زیست محیطی در این کشور و فشار به صنعت پتروشیمی برای کاهش تولید و تعطیلی کارخانه‌های پتروشیمی، این فرصت برای تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد که سهم بازار بیشتری از این صنعت داشته باشند. شکام به همین منظور مرکزی در کشور چک برای ریپک کردن محصولات و فروش بیشتر در بازارهای بین‌الملل فراهم کرده است.

2- مهمترین طرح توسعه شرکت، واحد تولیدی 4000 تنی پارا آمینوفنل ( PAP ) است که در تابستان 1401 به بهره برداری می‌رسد. برای تولید PAP نیاز به پارا نیترو کلرو بنزن ( PNCB ) دارد. ضریب تبدیل PAP به استامینوفن ( ماده موثره محصول مد نظر است ) در محدوده 0.9 است. ( 0.9 ماده PAP حدود 1 الی 1.1 ماده موثره استامینوفن خروجی دارد ) و با توجه به پیش‌بینی شرکت از ظرفیت 4000 تنی واحد جدید استامینوفن و همچنین راندمان شرکت، خروجی واحد PAP حاصل می‌شود. لازم به ذکر است که این اعداد با توجه به تخمین‌های شرکت بدست آمده است.

3- شرکت به احتمال زیاد به زودی بحث افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در برنامه ها خواهد داشت.

4در بین بازار صادراتی محصولات شرکت ( عمدتاً عراق ) رقابت اصلی میان شکام و شرکتهای چینی است که با توجه به کیفیت بالاتر محصولات شکام نسبت به رقبای چینی، مشتریان بیشتری دارد.  ( چین به این دلیل که از اسید استیک برای تولید ماده موثره استامیونفن استفاده می‌کند رنگ ماده تولید صورتی است و کیفیت پایین‌تری دارد در صورتیکه رنگ ماده تولیدی ایران سفید و کیفیت بالاتری دارد.

نظر خود را بنویسید