به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۱

کاهش جزئی بهای طلا در بازار جهانی

به دلیل تقویت شاخص دلار، صبح سه شنبه قیمت طلا در بازار جهانی کمی کاهش پیدا کرد اما امید به آهسته شدن روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا همچنان از بازار طلا حمایت می کند و مانع افت بیشتر قیمت ها است.

ساعت 8:30 صبح سه شنبه 17 ژانویه ( 27 دی) هر اونس طلا با 0.31 درصد یا 6.12 دلار نزول به 1911.48 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1908.27 و 1919.02 دلار بود. شاخص دلار آمریکا با 0.15 درصد بهبود به 102.36 واحد رسیده است. آتی طلا در آمریکا با 0.5 درصد نزول به 1912.70 دلار رسید. تقویت دلار از جذابیت طلا برای دارندگان سایر ارزها می کاهد.

یکی از فعالان بازار کالا در بمبئی به رویترز می گوید: ” انتظار برای کاهش سرعت افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا از بازار طلا حمایت می کند. فعلا یک اصلاح تکنیکال را شاهد هستیم زیرا قیمت طلا به منطقه اشباع خرید رسید و همچنین دلار کمی تقویت شد.”

بیشتر بازارها افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره را برای نشست ماه فوریه فدرال رزرو پیش بینی می کنند. بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر سرعت افزایش نرخ بهره را از 0.75 درصد به 0.5 درصد کاهش داد. از آنجایی که طلا یک دارایی بدون بهره است، کاهش نرخ بهره تاثیر مثبتی بر آن دارد و هزینه فرصت نگهداری آن را کاهش می دهد.

به گفته برخی از تحلیل گران، احتمالا طلا در سال جاری قله 2000 دلار در اونس را آزمایش خواهد کرد هر چند که با توجه به اخبار فدرال رزرو آمریکا ممکن است مسیر رسیدن به این هدف چندان هموار نباشد.

رشد اقتصادی چین به عنوان اولین مصرف کننده طلا در جهان طی سال 2022 ضعیف ترین مقدار در نیم قرن گذشته را تجربه کرد در حالی که طی سه ماه آخر سال برای کنترل شیوع کرونا محدودیت های شدیدی در چین حاکم بود.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید