به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۲۸ ام شهریورماه ۱۴۰۱

ادامه روند فرسایشی بازار
پس از شروع بازار بورس پس از چند روز تعطیلی، شاهد اصلاح مجدد شاخص کل و کاهش سطح آن تا محدوده 1 میلیون و 377 هزار واحد بودیم. هیچ نشانی از رونق بازار در این محدوده با توجه به ارزش معاملات خرد پائین بازار دیده‌ نمی‌شود و امروز هم شاهد ثبت ارزش معاملات خرد در محدوده 2 هزار میلیارد تومان هستیم، در کنار این موضوع تداوم خروج پول حقیقی از بازار نشان از عدم اعتماد حقیقی‌ها به بازار سرمایه دارد.
چند روزی می‌شود که دیگر بازار چشم امیدی به اخبار مثبت برجام ندارد و خبری از نوسان‌های مثبت گروه‌های برجامی دیده نمی‌شود. هرچند که معتقدیم به ثمر نشستن برجام برای بازار سرمایه و همچنین وضعیت اقتصاد کشور بسیار مفید است اما وقتی که روند مذاکرات فرسایشی باشد، قطعاً جز آسیب به وضعیت معاملات و همچنین لطمه زدن به اعتماد سهامداران نتیجه‌ای در برنخواهد داشت، از همین رو با توجه به خارج شدن مسئله مذاکرات از ذهنیت بازار، شاهد کاهش فشار روانی این موضوع بر وضعیت معاملات هستیم. از طرف دیگر رشد آهسته نرخ بهره بین بانکی باعث تحمل یک ریسک بزرگ دیگر به بازار شده‌ است که این مورد می‌تواند روند فرسایشی و اصلاح آرام بازار را طولانی‌تر کند. از طرف دیگر با توجه به حال ناخوش کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و همچنین ریسک‌هایی که درگیر آن هستند، شاهد سرایت این موضوع به بازار بورس ما که به نوعی یک بازار کامودیتی محور است، هستیم. هر چند که در بسیاری از نمادهای بازار ( با توجه روند قیمت پایانی معاملات آنها ) انتظار نداریم اصلاح عمیق‌تری داشته باشند بنابراین در صورتیکه وضعیت کلیت بازار مناسب باشد، می‌توان انتظار بازدهی نسبی از این گروه‌ها را داشته باشیم.
در نهایت برای میان مدت و حداقل تا نیمه‌های مهرماه انتظار رشد و تغییر جهت از بازار را نداریم و برای چشم‌انداز بازار در این مدت روند منفی را متصور هستیم. هر چند که تحلیل فوق نیاز به به روز رسانی دارد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید