به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار چهارم مهرماه ۱۴۰۱

بورس تهران، در اولین روز معاملاتی پاییز، مقدمه‌ای بر برگ ریزان این فصل زیبا داشت و یکی از بیشترین ریزش‌های سال 1401 را تجربه کرد. شاخص کل 27 هزار واحد افت داشت و به محدوده 1 میلیون 328 واحدی رسید. تقریباً تمامی نمادهای بازارها در محدوده منفی معامله شدند.
بازار جهانی کامودیتی در یک هفته اخیر، به روند نزولی خود تداوم بخشیده است. پس از سخنان پاول در آخرین نشست FOMC،‌ افزایش 0.75 واحدی نرخ بهره و مصمم بودن این کمیته برای کاهش نرخ تورم و نزدیک شدن به محدوده 2 تا 3 درصد حتی باوجود رکود و بدتر شدن اوضاع اقتصادی، شاهد افت چندباره قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بودیم. ریزش نفت برنت و وست تگزاس از جمله مهمترین ریزش های این بازار بودند. در کنار موضع فدرال رزرو، بحران انرژی در اروپا باعث تعطیلی بسیاری از کارخانجات فولادی و همچنین صنایعی که انرژی زیادی برای تولید محصولات استفاده می‌کنند، شده است؛ هرچند که قیمت برخی از کامودیتی‌ها همچون محصولات فولادی در نقطه سر به سر قرار دارد و افت سنگینی برای آنان متصور نیستیم.
برگردیم به بازار بورس خودمان؛ در حدود دو سالی که بازار جز ضرر و زیان ( بطور میانگین و نسبت به وضعیت سهامداران خرد ) عایدی دیگری نداشته است، شاهد این هستیم که برای این روند منفی بازار دلایلی کاملاً بی‌ربط ( صرفاً بدلیل منافع شخصی ) بحث می‌شود؛ هر چند که عوامل بسیاری برای روند صنایع و وضعیت کلی یک بازار سرمایه اعم از ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک تأثیرگذار است، اما به نظر مهم‌ترین عامل این موضوع سیاست‌های حاکمیت است که به عنوان مهمترین ریسک بازار سرمایه باعث کاهش ارزش معاملات و همچنین روند منفی کلیت بازار شده است. زمانیکه بازارهای جهانی اوضاع مناسبی از لحاظ سطح قیمت‌ها و ریسک‌های بازار داشت، شاهد ایجاد موانعی برای صادرات محصولات از طرف وزارت صمت بودیم، همچنین قیمت‌گذاری دستوری، قطع برق و گاز و تعطیلی صنایع در فصول مختلف سال، عملکرد غیرحرفه‌ای بانک مرکزی در ارتباط بازار پول و بازار سرمایه، عملکرد غیرحرفه‌ای دو خودروساز بزرگ کشور در رابطه با واگذاری بلوکی سهام از جمله مهمترین عوامل افت و افزایش ریسک بازار به شمار می‌رود که باعث این شده که تصمیم گیرنده نتواند نسبت به انتظار بازدهی که از بازار سرمایه به عنوان یک بازار ریسکی دارد، تصمیم به سرمایه‌گذاری کند.
در نهایت برای چشم‌انداز بازار در میان مدت لازم به ذکر است که فعلا وضعیت بازار شرایطی پر ریسک محسوب می‌شود و انتظار تغییر روند از آن را نداریم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید