به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۷ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۸ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بورس تهران در دومین هفته جاری بار دیگر فشار سمت عرضه را تجربه کرد طوری که اکثر نمادها در محدوده منفی قرار داشتند. واقعیت این است که بازار سرمایه همانند زاینده رود در این روزها گریبان‌گیر خشکسالی شده است، یکی از بی آبی یکی از بی پولی که در هر دو رد و پای دولت دیده می‌شود. نقدینگی که باید در بورس جریان داشته باشد توسط تونل‌هایی که دولت زد به سمت اوراق هدایت شد و در نهایت بورس نیز یک زمین خشک شده است و پذیره نویسی‌های روزهای اخیر این چشمه را خشک‌تر نیز کرده‌اند.
از سویی اخباری که آخر هفته منتشر شد معقول نبود؛ هر چند که یکسری صنایع کوچک با اخبار آخر هفته منتفع می‌شدند اما آنان نیز منفی بودند این نشان می‌دهد بازار در شرایط فعلی رفتار منطقی از خود نشان نمی‌دهد و شاید خیلی نباید دید فاندامنتالی را در نظر گرفت. از سویی دیگر دغدغه اصلی بازار ریسک‌های دولت و کسری بودجه‌اش است. واقعیت این است که ریسک پایدار خیلی بدتر است از سیاستی که اعمال شود و بعد خیال اهالی بازار راحت شود، مثلا اگر قرار است انرژی افزایش یابد، افزایش انرژی می‌تواند طی یک مرحله اتفاق بیفتد و بازار به سطح جدید تعادلی برسد و بعد از آن روند طبیعی خود را دنبال کند اما مشکل اینجاست که یک روند پیوسته‌ای در این متغیرها می‌بینیم مثلا اگر قیمت فولاد کاهش پیدا کند بازار منتظر حرکت بعدی دولت است. این خیلی به بازار آسیب می‌زند و بازار نمی‌تواند روند عادی خود را طی کند چون هیچ وقت ریسک‌ها صفر نمی‌شوند یا به عنوان مثالی دیگر می‌توان به فولاد اشاره کرد که قیمت جهانی فولاد طی چند ماه اخیر چه میزان رشد کرده است؟ نماد فولاد چه میزان رشد کرده است؟ یا در حالی که گزارش آبان ماه فولاد با فروش بیش از 12 هزار میلیارد تومان منتشر شد و گزارش 3 ماه پایانی هم با این فروش‌های ماهانه فوق العاده خواهد بود و P/Eاینده نگر زیر 4 مفت است اما چرا هنوز هم فروشنده دارند؟ قطعا بخاطر ریسک و سرکوبی‌هایی است که از سوی دولت رخ می‌دهد.
ترس دیگر سهامداران ناشی از مذاکرات برجام است، واقعیت این است که مواضع ایران و آمریکا با یکدیگر فاصله دارد. ایران معتقد است آمریکا ممکن است بخواهد با حضور در برجام موضوعات دیگری را در راستای آن اعلام کند از سویی دیگر بایدن برای بازگشت به برجام قطعا با مخالفت جمهوری خواهان مواجه خواهد شد حال اگر توافقی صورت بگیرد ممکن شاخص وارد کانال 1.2 هزار واحدی نیز بشود و اگر صورت نگیرد می‌توان توقع رشد شاخص تا 1.6 هزار واحد را داشت. حال در مقطع فعلی با وجود دخالت‌های دولت، بحث لایحه بودجه و مذاکرات و بازارهای جهانی و سویه جدید کرونا چه بازاری مناسب است؟
بحث سویه جدید کرونا بسیار جدی شده و گفته می‌شود دو برابر از دلتا خطرناک‌تر است. در این شرایط بازارهای جهانی نیز ریسک گریز می‌شوند و حتی تمام زحماتی که تاکنون برای بهبود وضعیت اقتصادی در دنیا صورت گرفته ممکن است از بین برود و احتمال دارد فدرال رزرو تیپرینگ را به تاخیر بیندازد. به همین دلیل شاخص دلار تضعیف شده و شاخص‌های بورسی طی روزهای گذشته بشدت ریزش داشتند. در نتیجه با جدی‌تر شدن ویروس کرونا شاید طلا جهانی تا 2000 دلار هم بالا برود لذا می‌توان به صندوق‌های طلا در این میان جهت سرمایه‌گذاری اشاره کرد.
در مورد بازار بورس می‌توان گفت که معمولا رشدها و ریزش‌های شارپ در یک کندل روزانه که به واسطه یک خبر یا رویداد اتفاق می‌افتد در روزهای بعد متعادل و کمی جبران می‌شود. لذا بازارهای جهانی نیز بنظر می‌رسد برای بازار فردا اندکی متعادل شوند اما از سویی دیگر شاهد اصلاح دلار تا 27.5 هزار تومان به صورت خیلی موقتی هستیم که می‌تواند در پی آن بازار فردا را با خود هم جهت کند. لذا برای بازار فردا می‌توان بازاری منفی را پیش‌بینی کرد اما رفته رفته از شدت عرضه کاسته شود و نسبتا معقول دنبال شود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید