به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۶ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۷ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز کاملاً تحت تاثیر پیش‌نویس بودجه بود. نرخ گاز واحدهای فولادی برابر با نرخ خوراک پتروشیمی ها در نظر گرفته شده است. این در حالی است که قبلاً نرخ گاز برای فولادساز ها ۳۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها در نظر گرفته می‌شد. همچنین برای معادن نیز بهره مالکانه ۴ برابر سال گذشته در نظر گرفته شده است. هر دوی این اتفاقات می‌تواند تأثیر منفی معناداری در سودسازی صنایع مرتبط داشته باشد. در حقیقت این مسئله فقط برای فولاد سازها نیست. دولت به منابع مالی برای تامین هزینه‌هایش احتیاج دارد و مصرانه به دنبال آن است که از محل پول پر قدرت بانک مرکزی منابع را تأمین نکند.
از این رو هر کجا که پول باشد دولت نیز حضور دارد. در فولادی‌ها نرخ سوخت را افزایش می‌دهد، در بانک ها نرخ تسعیر ارز بسیار پایین تعیین می‌کند ولی مالیات حاصل از سود تسعیر ارز را با دلار نیمایی محاسبه می کند و مالیات آن را می‌گیرد. در بخش مسکن از خانه‌هایی که قیمتشان از مقداری بالاتر است مالیات می گیرد، در حالی که این خانه‌ها شاید در ردیف خانه های لاکچری نباشند و تنها تورم باعث شده است که صاحبان خانه های معمولی نیز ملزم به پرداخت مالیات شوند. در بخش های دیگر نیز به همین شکل است و دولت هر آنچه را که برای خودش است را گران می کند و مالیات به خوبی می ستاند ولی وقتی به اموال مردم می‌رسد، قیمت‌گذاری دستوری برای خودرو و لبنیات و مرغ و گوشت و… را وضع میکند.
صد البته که تورم مهم‌ترین معضل و مصیبت اقتصاد در کشور ما در شرایط فعلی است و مهار آن بسیار مهم است و خواسته مردم نیز همین است. اما راههای مهار تورم نیز باید به گونه ای صورت پذیرد که تلقی عمومی این نباشد که دولت تنها به دنبال تأمین منابع از هر راه ممکن و فشار به بنگاه‌ها و مردم است و در طرف خودش به دنبال کاهش هزینه‌ها نیست.
متاسفانه هزینه بالای حقوق کارمندان دولت در کنار بهره وری پایین، باعث فشار مالی فراوانی به دولت می‌شود. از یک طرف امکان تعدیل نیرو در دستگاههای دولتی وجود ندارد و از سوی دیگر معمولا حقوق های دولتی بالاتر از حقوق عموم کارمندان و کارگران در بخش خصوصی است. بنابراین اگر دولت به دنبال حداقل کردن کسری بودجه و در نهایت کنترل نقدینگی و تورم است باید بخش هزینه را نیز مدیریت کند، در غیر این صورت تنها فشار به مردم و شرکت‌ها خواهد آمد و نتیجه مورد انتظار نیز حاصل نمی شود.
ارزش معاملات خرد امروز به زیر ۴ هزار میلیارد تومان تنزل پیدا کرد. به نظر می‌رسد تا ابهامات در مذاکرات و بودجه برطرف نشود بازار رمقی برای رشد ندارد و ارزش معاملات نیز تغییر چندانی نخواهد داشت. تا زمانی که پول به بازار نیاید نیز شاهد رشد قیمت‌ سهام نخواهیم بود. واریانت جدید کرونا نیز مزید بر علت شده است تا در سطح جهانی اوضاع پیچیده و مبهم شود. فعلا باید منتظر ماند و دید که اثر واکسن روی جهش جدید این بیماری چگونه است. در صورتی که کشورها دوباره وارد قرنطینه شوند طبیعتاً شاهد کاهش تقاضا و تلاطم در بازارهای مالی و کامودیتی‌ها خواهیم بود.
به طور کلی شرایط حداقل در کوتاه مدت و قبل از رفع ابهامات موجود چندان جذاب به نظر نمی‌آید. اقدامات دولت و عدم پیش‌بینی درباره تصمیمات آن، مهمترین چالش و ریسک پیش روی بازار است.
دوشنبه شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای و اولین دور از مذاکرات در دولت جدید است. قطعاً قرار نیست توافق حتمی و یا عدم توافق حتمی در این دوره اتفاق بیفتد، ولی با توجه به آنچه رخ خواهد داد و روند مذاکرات، می توان چشم اندازی را ترسیم کرد. انشاالله که روند مذاکرات مثبت و رو به جلو باشد، زیرا در غیر این صورت آنقدر با فشار و قیمت‌گذاری و سخت گیری در صنایع مختلف روبرو می شویم که دلار هر قیمتی هم پیدا کند، بازار سهام در اولویت آخر سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت، اما اگر مذاکرات به سرانجام خوشی برسد که امیدواریم چنین شود، بازار سهام جزو گزینه‌های جذاب برای سرمایه گذاری بلند مدت خواهد بود.
با توجه به منفی قوی امروز، بازار فردا نیز احتمالاً منفی باشد. از منظر تکنیکالی شاخص تا یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد جا برای اصلاح دارد. بنابراین امید چندانی به رشد، حداقل در چند روز پیش رو نی

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید